Audyt początkowy
Pod koniec lutego przeprowadziliśmy w naszym przedszkolu audyt początkowy — kolejny krok w związku z działaniami w ramach programu Eco- Schools.
W audycie brały udział dzieci z najstarszej grupy — „Rybki” i przedstawiciele młodszych grup, pracę nadzorowały nauczycielki.
Określając działąnia w poszczególnych obszarach braliśmy pod uwagę stan faktyczny, pamiętając przy tym, że nasze przedszkole właśnie przeniosło się do nowego budynku i wiele rzeczy — szczególnie z jego otoczenia jest w trakcie tworzenia.
Dzieci głosowały poprzez podnoszenie emblematów z wesołą buźką — gdy zgadzały się z zagadnieniem, zaś smutną — gdy się nie zgadzały. Jeden z przedstawicieli Eko-komitetu oznaczał odpowiedzi w arkuszu.
Obszary tematyczne jakie badaliśmy to:
- Żywność
- Bioróżnorodność
- Odpady
- Energia
- Woda
- Transport
W zakresie żywności, energii, wody i transportu nasze działania są na wysokim poziomie:
- Spożywamy świeże warzywa i owoce każdego dnia, kiedy to możliwe staramy się korzystać z krajowych, lokalnych produktów, dostosowywać menu do pór roku, obiady przygotowujemy ze świeżych i w miarę możliwości nieprzetworzonych produktów, interesujemy się preferencjami dzieci a w każdej z sal jest ciągły dostęp do wody pitnej.
- Wyłączamy światło, gdy nikogo nie ma w sali, kiedy to możliwe korzystamy tylko z oświetlenia naturalnego, korzystamy z energooszczędnych świetlówek, okna i drzwi są zamknięte, gdy ogrzewanie jest włączone.
- Zakręcamy kran po użyciu wody, nie cieknie nam woda z kranów, w naszym mieście można bezpiecznie pić wodę z kranu a w pobliżu przedszkola mamy ujęcie wody oligoceńskiej, wiemy też jak ważne jest oszczędzanie wody.
- Otoczenie przedszkola jest bezpieczne, za chwilę pojawią się wokół przedszkola stojaki na rowery, promujemy zdrowy, aktywny styl życia, zachęcamy do korzystania z rowerów, hulajnogi, rolek, przychodzenia pieszo.
W zakresie bioróżnorodności i odpadów, musimy jeszcze popracować:
- Istnieje potrzeba zagospodarowanie zielenią terenu wokół przedszkola, założenia własnego ogródka i zwrócenia większej uwagi na bioróżnorodność wokół nas.
- Potrzeba nam większej świadomości jak ważna jest wspólna odpowiedzialność za pozostawione na ziemi czy w naszym pobliżu śmieci, zmniejszenie ich ilości. Zwrócimy większą uwagę na odpowiednią segregację, wykorzystywanie każdej strony papieru, korzystanie z papieru z recyklingu, organizowanie wymian/giełd używanych rzeczy, ponownego wykorzystania niektórych rzeczy, założenia na terenie nowego przedszkola kompostownika itd.