Grupa I „Żabki”
Listopad 2024
Opracowała: Anna Eysmont
Tematyka kompleksowa
- Co powinienem wiedzieć o Polsce
- A deszcz pada i pada
- Zdrowie naszym skarbem
- Co ułatwia pracę w domu?
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
- korzystanie z toalety;
- spożywanie posiłków — prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
- składanie ubrań przed leżakowaniem;
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie;
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
- zakładanie ubrań, butów.
Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie koordynacji ruchowej;
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
- dbanie o higienę poprzez: codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie czystości odzieży, obuwia, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy;
- systematyczne kontrolowanie stanu uzębienia;
- wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji (np. mycie rąk po skorzystaniu z toalety, składanie w jedno miejsce ubrań podczas przygotowań do leżakowania, korzystnie z chusteczek higienicznych w razie potrzeby);
- spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów), picie wody, kompotów, soków (ograniczenie spożycia napojów gazowanych);
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie we wspólnych zabawach;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw;
- odpowiadanie na pytania; doświadczanie na konkretnych przykładach (sytuacje dnia codziennego, zachowania bohaterów literackich) wybranych wartości moralnych, np. dobra, odwagi;
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- wymienianie i nazywanie wybranych zawodów;
- słuchanie legend, opowiadań o Polsce lub związanych ze swoją miejscowością;
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- nazywanie barw podstawowych;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
- uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych;
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Co powinienem wiedzieć o Polsce |
||
04.11 |
Polskie legendy |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.12 I.6, III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.8, IV.9, IV.10 III.8, III.9,IV.8 IV.7, IV.10 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
05.11 |
Potrawy regionalne |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.12 I.6, III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.8, IV.9, IV.10 III.8 IV.10 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
06.11 |
Muzyka ludowa i stroje ludowe |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4,.12 I.6, III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.8, IV.9, IV.10 III.8, III.9,IV.8 IV.7, IV.10 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
07.11 |
Znane Polski i znani Polacy |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.12 I.6, III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.8, IV.9, IV.10 III.8, III.9,IV.8 IV.7, IV.10 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
08.11 |
Narodowe Święto Niepodległości |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II. I.6, III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.8, IV.9, IV.10 III.8, III.9,IV.8 IV.7, IV.10 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
A deszcz pada i pada |
||
11.11 |
ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI |
DZIEN USTAWOWO WOLNY OD PRACY |
12.11 |
Zabawy matematyczne |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 II.11, III.2, IV.2, IV.8, IV.12 III.8, III.9 IV.7 IV.12 IV.1 III.5, IV.1, IV.2I.1, I.2, I.3 |
13.11 |
Muzyka deszczowych kropli |
II.1, III.3, III.4 II.1, II.2, II.4, II. I.5, III.1, IV.7 I.5 II. I.5, III.3, III.8, IV.2, IV.5 III.3 I.5, III.8, III.9 III.5, IV.1, I.6, III. I.1, I.2, I.3 |
14.11 |
Zjawiska atmosferyczne |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 II.11, III.2, IV.2, IV.8, IV.12 III.8, III.9 IV.7 IV.12 IV.1 III.5, IV.1, IV.2I.1, I.2, I.3 |
15.11 |
Deszczowe kompozycje |
III.1, III.3, III.4 II.1, II.2, II.4, II.6 I.5 I.5, III.9, IV.7 IV.8 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
Zdrowie naszym skarbem |
||
18.11 |
Ruch to zdrowie |
II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 III.8, IV.1, IV. I.5 II. I.8, IV.7 III.5 III.8, IV. IV.7 IV.5 IV.1, IV.2 |
19.11 |
Zdrowe odżywianie |
I.5, III.5 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.2 I.5 II II.1, IV.2, IV.5 IV.1, IV.9 III.5 IV.7 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 IV,9 |
20.11 |
Międzynarodowy dzień Praw Dziecka |
III.1, III.3, III.4 II.1, II.2, II.4, II.6 I.5 I.5, III.9, IV.7 IV.8 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
21.11 |
Z wizytą w przychodni |
I.5, III.5 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.2 I.5 II II.1, IV.2, IV.5 IV.1, IV.9 III.5 IV.7 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
22.11 |
Dbamy o czystość |
II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 III.8, IV.1, IV. I.5 II. I.8, IV.7 III.5 III.8, IV. IV.7 IV.5 IV.1, IV.2 I.6, III.1, IV.11 I.1, I.2, I.3 |
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020
Październik 2024
Opracowała: Anna Eysmont
Tematyka kompleksowa
- Jesień
- Jesień w sadzie, w ogrodzie
- Zwierzęta jesienią
- Moja rodzina i mój dom
- Domowi ulubieńcy
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
Społeczna aktywność dziecka:
- korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
- zakładanie ubrań, butów;
- odkładanie prac na półki indywidualne;
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
- składanie ubrań przed leżakowaniem;
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
- uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
- spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów), picie wody, kompotów, soków (ograniczenie spożycia napojów gazowanych);
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Społeczna aktywność dziecka:
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie we wspólnych zabawach;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
- odpowiadanie na pytania.
Społeczna aktywność dziecka:
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
- rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami;
- słuchanie różnych odgłosów przyrody, rozpoznawanie ich;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Aktywność poznawcza:
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu;
- rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku;
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu;
- zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody;
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Jesień |
||
01.10 |
Jesienna muzyka |
II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6. IV.2, IV. 5 IV.8 I.5, II.8, III.5,III.9 IV.1, IV.7 III.5, IV.1, IV.2. IV.9 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
02.10 |
Jesienna matematyka |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 II.11, III.2, IV.2, IV.8, IV.12 III.8, III.9 IV.7 IV.12 IV.1 III.5, IV.1, IV.2I.1, I.2, I.3 |
03.10 |
Jestem przedszkolakiem- pasowanie na przedszkolaka |
II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.5 I.5 II, III.5, IV.7 II.8, IV.12. IV.2 IV.1, IV. I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
04.10 |
Jesienna sztuka |
II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 III.8, IV.1, IV. I.5 II. I.8, IV.7 III.5 III.8, IV. IV.7 IV.5 IV.1, IV.2 I.6, III.1, IV.11 I.1, I.2, I.3 |
Jesień w sadzie, w ogrodzie |
||
07.10 |
W sadzie jesienią |
II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6. IV.2, IV. 5 IV.8 I.5, II.8, III.5,III.9 IV.1, IV.7 III.5, IV.1, IV.2. IV.9 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
08.10 |
Liczymy owoce |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 II.11, III.2, IV.2, IV.8, IV.12 III.8, III.9 IV.7 IV.12 IV.1 III.5, IV.1, IV.2I.1, I.2, I.3 |
09.10 |
W jesiennym ogrodzie |
II.1, III.3, III.4 II.1, II.2, II.4, II. I.5, III.1, IV.7 I.5 II. I.5, III.3, III.8, IV.2, IV.5 III.3 I.5, III.8, III.9 III.5, IV.1, I.6, III. I.1, I.2, I.3 |
10.10 |
Przetwory z warzyw i owoców |
I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 II.11, III.2, IV.2, IV.8, IV.12 III.8, III.9 IV.7 IV.12 IV.1 III.5, IV.1, IV.2I.1, I.2, I.3 |
11.10 |
Jesienny koszyk |
III.1, III.3, III.4 II.1, II.2, II.4, II.6 I.5 I.5, III.9, IV.7 IV.8 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
Zwierzęta jesienią |
||
14.10 |
Przygotowania zwierząt do zimy |
II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 III.8, IV.1, IV. I.5 II. I.8, IV.7 III.5 III.8, IV. IV.7 IV.5 IV.1, IV.2 I.6, III.1, IV.11 I.1, I.2, I.3 |
15.10 |
W dziupli rudej wiewiórki |
I.5, III.5 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.2 I.5 II II.1, IV.2, IV.5 IV.1, IV.9 III.5 IV.7 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 IV,9 |
16.10 |
Kolczasty zwierz – jeż |
III.1, III.3, III.4 II.1, II.2, II.4, II.6 I.5 I.5, III.9, IV.7 IV.8 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
17.10 |
Ptaki |
I.5, III.5 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.2 I.5 II II.1, IV.2, IV.5 IV.1, IV.9 III.5 IV.7 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
18.10 |
Jesienne zwierzęta |
II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 III.8, IV.1, IV. I.5 II. I.8, IV.7 III.5 III.8, IV. IV.7 IV.5 IV.1, IV.2 I.6, III.1, IV.11 I.1, I.2, I.3 |
Moje rodzina i mój dom |
||
21.10 |
Kochamy swoich bliskich |
II.1, III.3, III.4 II.1, II.2, II.4, II. I.5, III.1, IV.7 I.5 II. I.5, III.3, III.8, IV.2, IV.5 III.3 I.5, III.8, III.9 III.5, IV.1, I.6, III. I.1, I.2, I.3 |
22.10 |
Kim dla siebie jesteśmy? |
II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, I.5, III.6 I.5 II. I.5, II.8, IV.2, III.8, IV.5, III.8, IV.5, IV.7 IV.1 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
23.10 |
Mój dom |
III.1, III.3, III.4 II.1, II.2, II.4, II.6 I.5 I.5, III.9, IV.7 IV.8 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
24.10 |
Spędzamy ze sobą czas |
II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, I.5, III.6 I.5 II. I.5, II.8, IV.2, III.8, IV.5 III.5, III.6 II.8, III.8, IV.1 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
25.10 |
Portret mojej rodziny |
II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, I.5, III.6 I.5 II. I.5, II.8, IV.2, III.8, IV.5 III.5, III.6 II.8, III.8, IV.5, IV.7 IV.1 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
Domowi ulubieńcy |
||
28.10 |
Co cieszy zwierzęta? |
I.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.8 IV.2, IV.9 IV.8 I.5, II.8, III.5, III.9 IV.2, IV.9 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
29.10 |
Cztery pieski |
I.5, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.5, IV.18 II.11, III.2, IV.2, IV.5, IV.8, IV.18III.1, III.2, III.9 III.8, IV.7 I.5, IV.1, IV.5 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
30.10 |
Kocie zwyczaje |
II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, I.5, III.6 I.5 II. I.5, II.8, IV.2, III.8, IV.5 III.5, III.6 II.8, III.8, IV.5, IV.7 IV.1 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
31.10 |
Zwierzęta ze schroniska |
I.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.8 IV.2, IV.9 IV.8 I.5, II.8, III.5, III.9 IV.2, IV.9 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020