Grupa I „Żabki”

Kwiecień 2025

Opracowała: Anna Eysmont

Tematyka kompleksowa

  1. Wiosna na wsi
  2. Wielkanoc
  3. Dbamy o przyrodę
  4. Polska moja ojczyzna

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

• zakładanie ubrań, butów;

• korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;

• korzystanie z toalety;

• spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;

• udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.

Językowa aktywność dziecka:

• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);

• nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);

• nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

Artystyczna aktywność dziecka:

• uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;

• budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);

• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;

• rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

• uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;

• niehałasowanie przy osobach chorych, starszych;

• naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;

• przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

• próby nazywania swoich emocji (np. radość, smutek, złość, złość);

• próby określania swoich stanów emocjonalnych;

• rozumienie znaczenia estetycznego urządzenia wnętrz, w których się przebywa;

• podejmowanie prób wspólnych zabaw;

• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;

• dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

• uczestniczenie we wspólnych zabawach,

• pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych;

• stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);

• dzielenie się swoimi przeżyciami;

• odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

• odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie;

• poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwracanie na ubiór tych osób;

• spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka:

• uważne słuchanie rozmówcy;

• maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;

• rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami;

• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;

• swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;

• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;

• powtarzanie krótkich rymowanek;

• wypowiadanie się prostymi zdaniami.

Artystyczna aktywność dziecka:

• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;

• nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;

• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;

• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;

• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;

• tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;

• naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt;

• rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;

• budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);

• uczestniczenie w zabawach naśladowczych;

• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;

• nazywanie barw podstawowych (czerwona, niebieska, żółta).

Aktywność poznawcza:

• podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;

• wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;

• rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;

• powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;

• nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;

• liczenie palców, przedmiotów itp.;

• używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;

• określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;

• obserwowanie w sposób bezpośredni zmiana zachodzących w przyrodzie.

 


Wiosna na wsi

01.04

Zwierzęce ploteczki

I.5, II.3, III.1 III.3, IV.8 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.7 III.9, IV.2, IV.3, IV.5, III.8, IV.19 II.9, III.2, IV.1, IV.19 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3

02.04

Kto mieszka w zwierzęcej zagrodzie?

I.5, II.8, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.5, IV.18 IV.20 III.5, IV.7 IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

 

03.04

Wiosenne prace na wsi

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.9 III.2, IV.7 IV.2 IV.6, IV.9 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.5 I.1, I. 2, I.3

04.04

Skąd mamy te produkty?

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.5, IV.9 I.8 III.9, IV.7 III.8, IV.7 IV.8, IV.12 IV.2, IV.5 I.6, III.5 I.1, I. 2, I.3

Wielkanoc

07.04

Zwyczaje wielkanocne

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.5 IV.1 III.8, IV.12, IV.15 III.9, IV.18 IV.7 IV.1III.5 I.6I.1, I.2, I.3

08.04

Świąteczny koszyczek

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.7, IV.9 III.8, IV.15 III.9, IV.18 III.4, III.5, III.8 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3

09.04

Wielkanocna przygoda

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1,IV.2, IV.9, III.11, III.2, IV.7 III.5, III.6, III.7, IV.2 IV.5 I.6, I.1, I. 2, I.3

10.04

Żarty, żarciki

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6, IV.13 I.8 III.9, IV.2, IV.13 IV.7 IV.1, IV.11 IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3

11.04

Śmigus-dyngus

 II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.5 IV.1 III.8, IV.12, IV.15 III.9, IV.18 IV.7 IV.1III.5 I.6I.1, I.2, I.3

Dbamy o przyrodę

14.04

Jak możemy dbać o Ziemię?

I.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.5, III.6, IV.2, IV.5 III.5 IV.1 III.1, IV.2, IV.5 I.6, III.1, I.1, I. 2, I.3

15.04

Nasze rady na odpady

I.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.9 IV.5, IV.12, IV.15 III.5 IV.7 I.7, IV.1 III.1, IV.2, IV.5 I.1, I. 2, I.3

16.04

Przyjaciele przyrody

I.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.9 III.5 I.6, III.1, IV.11 IV.12 III.1, IV.2, IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3

17.04

Ekoplaneta

I.5, III.4, IV.2 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.12, IV.15 I.7, IV.1, IV.8 IV.7 III.5 IV.1 III.5, IV.2, IV.5 IV.9 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

18.04

Dzień Ziemi przygotowania

I.5, III.4, IV.2 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.12, IV.15 I.7, IV.1, IV.8 IV.7 III.5 IV.1 III.5, IV.2, IV.5 IV.9 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

Polska moja ojczyzna

21.02

Moja miejscowość, mój region

I.5, II.3, III.1II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2 IV.7 III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.9 III.8, III.9, IV.1, IV.7, IV.1, IV.7 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

22.04

Legendy warszawskie

I.5, III.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 II.8 IV.5, IV.13 IV.7 IV.8 III.1, IV.2, IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3

23.04

Legendy polskie- Lech, Czech i Prus

I.5, II.3, III.1II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2 IV.7 III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.9 III.8, III.9, IV.1, IV.7, IV.1, IV.7 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

24.04

Mieszkamy w Europie

I.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.13I.8 IV.7 IV.1 I.6, III.1, III.5, IV.11 IV.2, IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3

25.04

Dzień Flagi Rzeczpospolitej Polskiej

I.5, II.3, III.1II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2 IV.7 III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.9 III.8, III.9, IV.1, IV.7, IV.1, IV.7 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

28.04

Symbole narodowe- flaga i godło

I.5, II.3, III.1II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2 IV.7 III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.9 III.8, III.9, IV.1, IV.7, IV.1, IV.7 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

29.04

Hymn Rzeczypospolitej Polskiej

I.5, II.3, III.1II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2 IV.7 III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.9 III.8, III.9, IV.1, IV.7, IV.1, IV.7 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

30.04

Wiwat Maj!

I.5, II.3, III.1II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2 IV.7 III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.9 III.8, III.9, IV.1, IV.7, IV.1, IV.7 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3


Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52, 53, 56, 59, 60, 65, 66, 71, 73, 74).

Marzec 2025

Opracowała: Anna Eysmont

Tematyka kompleksowa

  1. Zwierzęta sprzed milionów lat.
  2. Pogoda marcowa.
  3. Wiosno, ach to Ty.
  4. Mamy różne charaktery.

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zakładanie ubrań, butów;
  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
  • korzystanie z toalety;
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  • budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • niehałasowanie przy osobach chorych, starszych;
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • rozumienie znaczenia estetycznego urządzenia wnętrz, w których się przebywa;
  • podejmowanie prób wspólnych zabaw.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach,
  • pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych;
  • stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
  • dzielenie się swoimi przeżyciami;
  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie;
  • poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwracanie na ubiór tych osób;
  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka:

  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
  • naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Aktywność poznawcza:

  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną , np. topnienie śniegu, powracające pierwsze ptaki (bociany), pojawiające się pierwsze kwiaty (krokusy)
  • obserwowanie w sposób bezpośredni zmiana zachodzących w przyrodzie.

Zwierzęta sprzed milionów lat

03.03

Dini…dnio…dinozaury

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 III.9, IV.1, IV.2, IV.5 III.8, iV.7 V.1, IV.2, IV.19 I.6, III.1, III.5

04.03

Prehistoryczne stwory

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 III.9, IV.1, IV.2, IV.5 III.8, iV.7 V.1, IV.2, IV.19 I.6, III.1, III.5

05.03

Milion lat temu

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.9 III.2, IV.7 IV.2 IV.6, IV.9 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.5 I.1, I. 2, I.3

06.03

Epoka lodowcowa

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 III.9, IV.1, IV.2, IV.5 III.8, iV.7 V.1, IV.2, IV.19 I.6, III.1, III.5

07.03

Wizyta w lesie jurajskim

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.5 III.2, IV.7 IV.6 IV.8, IV.12 IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3

Pogoda marcowa

10.03

W marcu jak w garncu

III.4, III.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.7 I.5 II.8, III.8, IV.2, IV.5, IV.18 II.8, IV.5, IV.7 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3

11.03

Oznaki wiosny

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.7, IV.9 III.8, IV.15 III.9, IV.18 III.4, III.5, III.8 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3

12.03

Zielony ogródek

III.4, III.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.7 I.5 II.8, III.8, IV.2, IV.5, IV.18 II.8, IV.5, IV.7 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3

13.03

Co tonie? Co pływa?

III.4, III.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.5, IV.18 I.5, II.8, III.5 III.1, IV.2, IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3

14.03

Jakie ubrania nosimy w marcu?

III.4, III.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.7 I.5 II.8, III.8, IV.2, IV.5, IV.18 II.8, IV.5, IV.7 I.6, III.1, III.5 I.1, I. 2, I.3

Wiosno, ach to Ty?

17.03

Powroty ptaków

I.5 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.5, IV.9, IV.18   III.6, IV.2, IV.18 III.5 IV.7 IV.8 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I.2, I.3

18.03

Wiosenna matematyka

I.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.9 IV.5, IV.12, IV.15 III.5 IV.7 I.7, IV.1 III.1, IV.2, IV.5 I.1, I. 2, I.3

19.03

Wiosno ach to Ty

I.5 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.18 IV.5, IV.12, IV.15 III.5 IV.7 IV.15 IV.2, IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I.2, I.3

20.03

Obieg wody w przyrodzie

I.5, IV.7 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.5, III.6, IV.2, IV.5 III.5 IV.1 III.1, IV.2, IV.5 I.6, III.1, I.1, I. 2, I.3

21.03

Kolory wiosny

I.5 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.5, IV.9, IV.18   III.6, IV.2, IV.18 III.5 IV.7 IV.8 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I.2, I.3

Mamy różne charaktery

24.03

Nasze emocje

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6, II.2, II.4, II.6, IV.7 IV.2, IV.5 III.8, III.9 II.9, III.2, IV.1, IV.19 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I.2, I.3

25.03

Nasze wartości

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6, II.2, II.4, II.6, IV.7 IV.2, IV.5 III.8, III.9 II.9, III.2, IV.1, IV.19 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1, III.5

26.03

Zachowania pozytywne i negatywne

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6, II.2, II.4, II.6, IV.7 IV.2, IV.5 III.8, III.9 II.9, III.2, IV.1, IV.19 III.5, IV.2, III.1, III.5 I.1, I.2, I.3

27.03

Co jest Nasze dobre uczynki

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6, II.2, II.4, II.6, IV.7 IV.2, IV.5 III.8, III.9 II.9, III.2, IV.1, IV.19 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I.2, I.3

28.03

Przyjacielskie stworki

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6, II.2, II.4, II.6, IV.7 IV.5 III.8, III.9 II.9, III.2, IV.1, IV.19 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I.2, I.3

31.03

Jak wyglądają emocje?

I.5, II.3, III.1 II.1, II.6, II.2, II.4, II.6, IV.7 IV.2, IV.5 III.8, III.9  II.9, III.2, IV.1, IV.19 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1, III.5 I.1, I.2, I.3


Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52, 53, 56, 59, 60, 65, 66, 71, 73, 74).

Stron 1 z 4

UWAGA. Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawienia przeglądarki internetowej oznacza Państwa zgodę na używanie plików cookies. Więcej...