Grupa II „Rybki”

Kwiecień 2025

Opracowała: Ewa Orszulak

Tematyka kompleksowa

  1. Wiosna na wsi
  2. Dbamy o przyrodę
  3. Wielkanoc
  4. Legendy polskie
  5. Polska moja ojczyzna

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego;
  • poznawanie tradycji i symboli świątecznych;
  • poznawanie zwierząt z wiejskiego podwórka;
  • pogłębianie wiedzy na temat korzyści płynących z hodowli zwierząt;
  • poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności człowieka (wyrzucanie odpadów, wycinanie lasów…);
  • kształtowanie postaw proekologicznych;
  • rozwijanie aktywności twórczej dziecka;
  • prowadzenie obserwacji przyrodniczych;
  • rozwijanie umiejętności samodzielnego wypowiadania się;
  • rozwijanie umiejętności liczenia, klasyfikowania, porównywania liczebności;
  • doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej;
  • zapoznanie z bohaterami wybranych polskich legend;
  • rozwijanie umiejętności plastycznych oraz kreatywności;
  • poznanie polskich symboli narodowych;
  • rozwijanie poczucia tożsamości z krajem ojczystym;
  • powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.

Piosenki i wiersze

„Święta Wielkanocne”

sł. i muz. J. Kucharczyk

1. Rzeżucha jak trawka zielona,
pisanki i palemka,
żółty kurczaczek i zając wesoły
czekają już na święta.

Ref.: Niedługo święta wiosenne, święta radosne,
Święta Wielkanocne.
Święta wiosenne, święta radosne,
Święta Wielkanocne.

2. Stół białym obrusem nakryty,
wygląda tak odświętnie.
Zając już muszkę założył, bo chce dziś
wyglądać bardzo pięknie.

Ref.: Niedługo święta wiosenne, święta radosne...

3. W koszyczku też czeka baranek.
Dziś minkę ma wesołą,
różki złociste i białą wełenkę
w sto loczków zakręconą.

Ref.: Niedługo święta wiosenne, święta radosne...

„Wiosna na wsi”

sł. i muz. B. Forma

1. Kogut głośno pieje,
gładzi piękne pióra.
— Ko, ko, jestem głodna —
woła pani kura.

Ref: Kukuryku, ko, ko, ko,
gę, gę, kwa, kwa, kwa,
mu, mu, i-ha, i-ha.
Kto nam dziś śniadanie da?

2. Na podwórku gęsi
i małe kaczuszki,
Tup, tup przytupują,
mają puste brzuszki.

Ref: Kukuryku, ko, ko, ko...

3. Idzie pan gospodarz,
ciężki worek niesie,
Szur, szur, sypie ziarna,
wszyscy głodni przecież.

Ref: Kukuryku, ko, ko, ko...

4. Z gospodarzem wiosna
cichutko przybyła
I pachnącą trawą
łąkę ozdobiła.

Ref: Kukuryku, ko, ko, ko...

5.Pasą się owieczki,
krowy i barany,
Jest już z nami wiosna
świat się cieszy cały.

Ref: Kukuryku, ko, ko, ko...

 

„Być eko brzmi dumnie”

sł. Martyna Marzec

Być eko dumnie brzmi.
Powiem ci to ja, powiesz mi to ty.
Ziema to wspaniała planeta,
i którą trzeba dbać.
Tych kilka zasad warto znać!
Nie marnuję karteczek —
zanim coś narysuję,
przemyślę swój rysunek.
Na spacerze wyrzucę papierek do kosza,
a jak go nie będzie — do kieszeni papierek schowam.
Na spacer pójdę, wsiądę na rower,
ograniczę jazdę samochodem.
Wodę z kranu naleję do bidonu.
Nie chcę wody z plastikowej butelki —
powiem o tym w domu.
W pokoju, w którym mnie nie ma,
zgaszę światło.
Pamiętać o wszystkich rzeczach naprawdę jest łatwo!
O moją planetę postaram się dbać,
by służyła następnym pokoleniom
przez wiele, wiele lat.


Data

Temat dnia

Podstawa programowa.

Temat kompleksowy: „Wiosna na wsi”

01.04

Kto mieszka w zwierzęcej zagrodzie?

I.7,I5,II,III.8, IV.12, IV.15 I.8, III.9, IV.18

02.04

Wiosenne prace na wsi

I5,IV5,I7,III5,IV12,IV9,IV11,IV2,IV14,I6

03.04

Skąd mamy te produkty?

I.7,III.8, IV.12, IV.15 I.8, III.9, IV.18

04.04

Makieta wiejskiego podwórka

I.5, II.3, III.1, II.1, II.2, II.4, II.6, IV.2,

IV.8, IV.5,IV,2, IV.18,IV,III.5, IV.1

Temat kompleksowy: „Dbamy o przyrodę”

07.04

Jak możemy dbać o Ziemię?

I5,IV2,IV9,IV12IV11,I5,I8, IV11,IV6,III2,IV14

08.04

Nasze rady na odpady

I.5, IV.15,II.1, II.2, II.4, II.6,IV.8,I.8

IV.13,IV.18,III.5,III.8, IV.7,I.7, IV.2

09.04

Przyjaciele przyrody

I.5, IV.9, IV.7, IV.10, IV.18, I.5, III.5, IV.13, I.8, IV.15, IV.8, I.6

10.04

Ziemia nasza planeta

IV2,IV5,I5,IV9,IV12,IV7,I5,IV12,

11.04

Ekoplaneta

I5,IV2,IV5,IV15,IV1,III8,IV5,I6,IV11,IV9,IV19,I7

Temat kompleksowy: „Wielkanoc”

14.04

Zwyczaje wielkanocne

IV.7, I.5, IV.2, IV.9, IV.5, IV.10, IV.4, IV.8, 

15.04

Świąteczny koszyczek

IV.7, IV.2, IV.8, I.7, I.9, IV.8, I.5, IV.9, IV.12, IV.15, I.8,

16.04

Wielkanocna przygoda

IV.7, IV.5, I.5, IV.18, III.5, IV.10, IV.8, IV.15, I.6

17.04

Żarty, żarciki

I.5, IV.9, IV.7, IV.10, IV.18, I.5, III.5, IV.13, I.8, IV.15, IV.8, I.6

18.04

Śmigus-dyngus

IV.7, IV.1, I.5, IV.10, IV.1, IV.8, III.5, IV.2, I.6,

Temat kompleksowy: „Legendy polskie”

 

22.04

Dzień Ziemi

IV.2, I.5, IV.5, IV.18, IV.4, IV.8, IV.7, I.6,

23.04

Złota kaczka

IV.2, I.7, I.9, IV.8, IV.18, IV.15, I.8, IV.7, I.7, I.6,

24.04

Smok Wawelski

IV.2, IV.5, I.5, IV.7, IV.18, IV.4, IV.8, IV.12, I.6,

25.04

Warszawska syrenka

I.5,IV.5,IV.2,IV.5,III.2,II.1,II.4,

Temat kompleksowy: „Polska moja ojczyzna”

28.04

Moja miejscowość, mój region

II.1, II.2, II.4, II.6, IV.2, I.5, I.8, IV.2, IV.9, IV.19, III.1, III.9, III.8, IV.7,8,11

29.04

Symbole narodowe

I.5, II.3, III.1, II.1, II.2, II.4, II.6, IV.2,

IV.8, IV.5,IV.18,IV,III.5, IV.1

30.04

Mieszkamy w Europie

IV.2, IV.5, I.5, IV.7, IV.18, IV.4, IV.8, IV.12, I.6,


Opracowano na podstawie Programu wychowania przedszkolnego wyd. MAC w oparciu o przewodnik i materiały metodyczne cyklu „Kolorowe Karty” poziom A+ oraz pomysły własne.

Marzec 2025

Opracowała: Anna Bis

Tematyka kompleksowa

  1. Zwierzęta sprzed milionów lat.
  2. Pogoda marcowa.
  3. Wiosno, ach to ty.
  4. Mamy różne charaktery.
  5. Wiosna na wsi.

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

  • wdrażanie do samodzielności podczas zakładania ubrań, butów; korzystania z toalety, spożywania posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem,
  • rozwijanie sprawności całego ciała, wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie,
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce; reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu; śpiew i taniec,
  • uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie, konstrukcyjnych,
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, skoku, podskoku, toczenia, rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem itp.
  • bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
  • próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach); określania swoich stanów emocjonalnych;
  • określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, oczu;
  • stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
  • dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
  • oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju,
  • uważne słuchanie rozmówcy; wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu; wypowiadanie się prostymi zdaniami,
  • wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków; sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki,
  • liczenie i przeliczanie na materiale konkretnym w zakresie 4, tworzenie zbiorów, prostych rytmów matematycznych,
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za,
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic między nimi,
  • rozpoznawanie zwierząt i nazywanie ich, określanie pogody oraz pory roku.

Piosenki i wiersze

„Wiosna”

sł.: Grażyna Świerczyńska

Przyszła do nas pani wiosna,
cała w sukni z kwiatów.
Uśmiechnięta i radosna,
wśród lecących ptaków.

Powróciły z nią bociany,
z dalekiej Afryki.
Żaby w stawie się zbudziły,
misie i jeżyki.

W krzewach słychać śpiew skowronka,
słonko mocniej grzeje.
Na listeczku śpi biedronka,
wiatr leciutko wieje.

Witaj wiosno! Piękna pani.
Cieszy nas twój powrót.
Zieleń liści, świerszczy granie,
kwiatów pełen ogród.

„Wiosna na hulajnodze”

sł i muz. K. Gowik

1. Nagle ciepłem powiało.
Nagle coś w lesie zapachniało.
Wszystkie lody stopniały,
a świat zielony zrobił się cały.

Ref.: Wiosna! Hej, hej, hej!
Wiosna! Hej, hej, hej!
Jedzie wiosna na hulajnodze.
Wszystkie kwiaty zakwitły jej przy drodze.

Wiatr wiośnie długie włosy rozwiewa.
Młodymi pąkami szepczą do niej drzewa.
Wiosna! Hej, hej, hej!
Wiosna! Hej, hej, hej!

2. Ale co to? Śnieg pada!
Cicho na bazie sobie spada.
Wiosna porusza chmurami.
I znów słoneczko ciepłe nad nami.

„Bociek”

1. Kle, kle, boćku, kle, kle,
witaj nam, bocianie!
Łąka ci szykuje, łąka ci szykuje
żabki na śniadanie.

2. Kle, kle, boćku, kle, kle,
usiądź na stodole!
Chłopcy ci zrobili, chłopcy ci zrobili
gniazdo w starym kole.

3. Kle, kle, boćku, kle, kle,
witamy cię radzi.
Gdy zza morza wracasz,
gdy zza morza wracasz,
wiosnę nam sprowadzasz.


Data

Temat dnia

Podstawa programowa.

 

Temat kompleksowy:„Zwierzęta sprzed milionów lat”

 

03.03

    Dino… dino… dinozaury

I.5, I.3,III.1, II.1, II.2, II.4, II.6, IV.8, IV.7, III.8,9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.1, IV.9

 

04.03

    Prehistoryczne stwory

I.5, II.3, III.1, II.1, II.2, II.4, II.6, IV.5

I.7,III.8, , IV.12, IV.15 I.8, III.9, IV.18

 

05.03

    Milion lat temu

I.5, II.3, III.1, II.1, II.2, II.4, II.6,IV.8, IV.1,2, IV.5, IV.6, III.2, ,IV.7, IV.6,19

 

06.03

    Epoka lodowcowa

II.1, II.2, II.4, II.6, IV.2, I.5, I.8, IV.2, IV.9, IV.19, III.1, III.9, III.8, IV.7,8,11

 

07.03

    Wizyta w lesie jurajskim

I.5, II.3, III.1, II.1, II.2, II.4, II.6, IV.2,

IV.8, IV.5,IV,2, IV.18,IV,III.5, IV.1

 

Temat kompleksowy: „Pogoda marcowa”

 

10.03

    W marcu jak w garncu

III.5, III.8, II.1, II.2, II.4, II.6, II.8, IV.2,IV.18, I.5, IV.5, IV.8, IV.7,IV.2,

 

11.03

    Oznaki wiosny

III.5, III.8,II.1, II.2, II.4, II.6,IV.5, IV.18

I.5,II.8,IV.12,IV.15,I.8, IV.7,IV.2, IV.5

 

12.03

    Zielony ogródek

III.5, III.8,II.1, II.2, II.4, II.6,IV.2, IV.5, IV.18,I.5, III.5, IV.7,II.8,IV.1,I.6, III.1

 

13.03

    Co tonie? Co pływa?

III.5, III.8,II.1, II.2, II.4, II.6,I.5,II.8, IV.2,IV.5,IV.8,IV.1, IV.2, IV.6,I.5. III.5

 

14.03

    Jakie ubrania nosimy w marcu?

I.5, IV.15,II.1,2,4,6,IV.8, IV.9, IV.18,19

IV.2, IV.5, III.5, IV.7,I.6, IV.11, I.7,6,

 

Temat kompleksowy: „Wiosno, ach to ty!”

 

17.03

   Powroty ptaków

I.5, IV.15,II.1, II.2, II.4, II.6,IV.8, IV.9, IV.18,IV.2, IV.5, IV.19,III.5,IV.7,I.6,

 

18.03

   Wiosenna matematyka

I.5, IV.15,II.1,II.2,II.4,II.6,IV.2, IV.8, IV.9,I.5,IV.12,15,I.8, III.5,IV.7 ,IV.9

 

19.03

   Wiosenne prace w ogrodzie

I.5, IV.15,II.1, II.2, II.4, II.6,IV.2, IV.9, IV.18, IV.7,III.5,I.6,7, IV.2,.8, III.1

 

20.03

   Obieg wody w przyrodzie

I.5, IV.15,II.1, II.2, II.4, II.6,IV.8,I.8

IV.13,IV.18,III.5,III.8, IV.7,I.7, IV.2

 

21.03

   Kolory wiosny

I.5, IV.15,II.1,II.2,II.4,II.6,IV.2,IV.8

IV.2,IV.5,IV.18, I.5,III.5,IV.7,IV.13

 

Temat kompleksowy: „Mamy różne charaktery”

 

24.03

   Nasze emocje

I.5,II.3,III.1,II.1,II.2,II.4,II.6,IV.2,IV.9,

III.9,IV.2,IV.5,IV.4,IV.8,III.8,9, IV.7

 

25.03

   Nasze wartości

I.5, II.3, III.1,II.2,4,I.6,8,IV.1,IV.2,IV.19

IV.2,I.7,III.1,8,IV.15,18,IV.7,IV.9,II.2,4

 

26.03

   Zachowania pozytywne i negatywne

I.5,II.3,III.1,II.1,2,4,IV.7,III.1,2, ,IV.7

IV.2, IV.9,III.1,2, IV.9,2,IV.5,III.5, IV.1

 

27.03

   Nasze dobre uczynki

I.5, II.3,III.1,II.1, II.2, II.4,II.6,IV.7,III.1, III.2,IV.7,IV.2,IV.9,III.1, III.2, IV.9

 

28.03

   Przyjacielskie stworki

I.5,II.3,III.1II.1,II.2, II.4, II.6,IV.2, IV.9

IV.6,IV.18,IV.7,I.6,III.5, IV.1, IV.5

 

Temat kompleksowy: „Wiosna na wsi”

 

31.03

Zwierzęce ploteczki

I.5, II.8, III.8,II.1,II.2,II.4,II.6,II.8,IV.2

IV.18,IV.1,IV.2,III.5,IV.5,IV.7,I.6, III.1

 


Opracowano na podstawie Programu wychowania przedszkolnego wyd. MAC w oparciu o przewodnik i materiały metodyczne cyklu „Kolorowe Karty” poziom A+ oraz pomysły własne.

Stron 1 z 4

UWAGA. Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawienia przeglądarki internetowej oznacza Państwa zgodę na używanie plików cookies. Więcej...