Grupa II „Rybki”

Luty 2025

Opracowała: Ewa Orszulak

Tematyka kompleksowa

  1. Bajki, baśnie, bajeczki
  2. Wspaniałe zabawy na śniegu
  3. Tajemnice kosmosu
  4. W dziecięcym laboratorium

 


Założenia dydaktyczno-wychowawcze

  • poznawanie wybranych wartości (prawdomówność),
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
  • rozwijanie umiejętności skupiania i utrzymywania uwagi na określo-nym zadaniu,
  • układanie kompozycji z figur geometrycznych,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu,
  • układanie obrazków według kolejności zdarzeń,
  • dostarczanie wiadomości na temat Układu Słonecznego,
  • rozbudzanie wyobraźni przestrzennej i kreatywności,
  • rozwijanie postawy badawczej,
  • rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • rozwijanie umiejętności współpracy,
  • poznawanie ciekawostek związanych z kosmosem.
  • zachęcanie do udzielania pomocy osobom potrzebującym.
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie.
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);

Piosenki i wiersze

„Baśnie”

1. Baśni słuchają dzieci
i dorośli też lubią baśnie.
Każdy chętnie posłucha
pięknej baśni, zanim zaśnie.

2. W baśniach mieszkają wróżki,
dobre elfy i czarodzieje,
w baśniach z pomocą przyjdą
zawsze wierni przyjaciele.

3. Baśnie to tajemnica,
w baśniach różne cuda i dziwy,
w baśniach świat całkiem inny,
nie do końca jest prawdziwy.

„Podróż w kosmos”

1. Dziś polecimy rakietą w kosmos,
to będzie podróż niezapomniana,
bo zobaczymy gwiazdy, planety
i czarne dziury, piękne komety.

Ref.: O! Rakieta już startuje,
dużo dzieci zabrać chce.
Jeśli z nami chcesz polecieć,
to się spiesz! To się spiesz!

2. Obserwujemy Układ Słoneczny,
widzimy naszą Ziemię z oddali.
Mijamy UFO, wielkie rakiety
i latające różne pojazdy.

Ref.: O! Rakieta już startuje...

„Nie wolno!”

sł. J. Koczanowska

Nawet małe dziecko dobrze o tym wie,
kto to jest znajomy, a kto obcy jest...
Ze znajomym można bawić się, rozmawiać,
ale gdy ktoś obcy, to trzeba uważać!
Nie wolno zaufać, nawet gdy ktoś mówi,
że zna mamę, tatę i bardzo nas lubi.
Nie wolno przyjmować słodyczy, podarków
lub iść z nieznajomym na spacer do parku.

 


Data

Temat dnia

Podstawa programowa.

Temat kompleksowy: „Bajki, baśnie, bajeczki”

03.02

Baśnie z dawnych lat

I5,IV5,IV2,IV11,IV12,III8,IV12

IV15,III3,I8,IV9,I5,I1

04.02

Baśniowa matematyka

I5,IV5,I7,III5,IV12,IV9,IV11,IV2,IV14,I6

05.02

Nasi ulubieńcy

IV2,IV5,I5,IV9,IV12,IV7,I5,IV12

06.02

Skąd się biorą książki?

I5,I8,IV5,IV2,IV11,IV12,III8,IV12

IV15,III3,I8,IV9,I5,I1

07.02

Zaczarowana książka

III3,I5,IV6,III3,IV14,IV15

Temat kompleksowy: „Wspaniałe zabawy na śniegu”

10.02

Bezpieczna zabawa zimą

I5,IV2,IV9,IV12IV11,I5,I8, IV11,IV6,III2,IV14

11.02

W sklepie sportowym

III3,I5,IV6,III3,IV14,IV15

12.02

Sporty i zabawy zimowe

I.5, IV.9, IV.7, IV.10, IV.18, I.5, III.5, IV.13, I.8, IV.15, IV.8, I.6

13.02

Zimowe eksperymenty

IV2,IV5,I5,IV9,IV12,IV7,I5,IV12,

14.02

Sportowa Pani Zima

I5,IV2,IV5,IV15,IV1,III8,IV5,I6,IV11,IV9,IV19,I7

Temat kompleksowy:  „Tajemnice kosmosu”

17.02

Planety

IV.7, I.5, IV.2, IV.9, IV.5, IV.10, IV.4, IV.8, 

18.02

Kolorowe ufoludki

IV.7, IV.2, I.7, I.9, IV.8, I.5, IV.9, IV.12, IV.15, I.8,

19.02

Pojazdy kosmiczne

IV.7, IV.5, I.5, IV.18, III.5, IV.10, IV.8, IV.15, I.6

20.02

Zagadki kosmosu

I.5, IV.9, IV.7, IV.10, IV.18, I.5, III.5, IV.13, I.8, IV.15, IV.8, I.6

21.02

Przystanek Droga Mleczna

IV.7, IV.1, I.5, IV.10, IV.1, IV.8, III.5, IV.2, I.6,

Temat kompleksowy: „W dziecięcym laboratorium”

24.02

Małe laboratorium

IV.2, I.5, IV.5, IV.18, IV.4, IV.8, IV.7, I.6,

25.02

Kolorowe cuda

IV.2, I.7, I.9, IV.8, IV.18, IV.15, I.8, IV.7, I.7, I.6,

26.02

Nasze eksperymenty

IV.2, IV.5, I.5, IV.7, IV.18, IV.4, IV.8, IV.12, I.6,

27.02

Co jest przyciągane przez magnes?

I.5,IV.5,IV.2,IV.5,III.2,II.1,II.4,

28.02

Kolorowy wulkan

I.5, III.2,III.5,I.7,IV.11,IV.13.18, IV.5,IV.11,III.2.6,II.1,II.6,II.9


Przygotowano na podstawie Programu wychowania przedszkolnego wyd. MAC

Styczeń 2025

Opracowała: Anna Bis

Tematyka kompleksowa

  1. Zabawki (cd.)
  2. Tak mija nam czas.
  3. Zwierzęta zimą.
  4. Kim są rodzice moich rodziców?
  5. Fryzjer, weterynarz czy lekarz?

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem; nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
  • bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń w sali i na placu zabaw;
  • próby nazywania swoich emocji; dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
  • określanie cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu;
  • przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
  • stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
  • odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań;
  • oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju;
  • słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
  • uważne słuchanie rozmówcy; wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu; naśladowanie zdań poprawnie formułowanych przez dorosłych;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów; wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków;
  • sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
  • rozpoznawanie zapisu swojego imienia;
  • poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • poznawanie różnego rodzaju zawodów i nazywanie ich;
  • poznanie pór roku oraz dni w tygodniu, zasady następstwa czasu;
  • wdrażanie do pielęgnowania polskich zwyczajów i tradycji, szanowania osób starszych.

 


Piosenki i wiersze

„Śnieg”

sł. I. Salach

Przez styczniową nockę całą
dużo śniegu napadało.
To uciecha jest dla dzieci.
Patrzcie! Z nieba puszek leci.

Zabierzemy łyżwy, sanki,
ulepimy dwa bałwanki.
Koleżanki z kolegami
będą rzucać się śnieżkami.

 

„Babcia i dziadek”

Babcia już od rana
pięknie podśpiewuje,
po domu się krząta,
obiadek gotuje.

Dziadziuś na zabawę
zawsze ma ochotę,
zawsze uśmiechnięty
i ma serce złote.

Dziś jest Wasze święto
Powiedzmy więc chórem:
babcia jest królową,
a nasz dziadek królem.

„Noworoczna piosenka”

Kiedy w noc zegar nasz
uroczyście północ bił,
bił, bił, bił,
Stary Rok ze swoją brodą
w śnieżny się zamienił pył,
pył, pył, pył

Ref: Tak tik, tak tik,
tak tik, tak tik,
Stary Rok wśród śniegu znikł,
Stary Rok wśród śniegu znikł,
tak tik, tak tik, tak tik.

Niby nic, niby nic,
a już idzie Nowy Rok,
rok, rok, rok,
gdy się bardzo dobrze wsłuchasz,
to odróżnisz jego krok,
krok, krok, krok.

Ref.: Tik tuk, tik tuk,
tik tuk, tik tuk,
słychać tupot małych nóg,
słychać tupot małych nóg,
tik tuk, tik tuk, tik tuk.

„Choineczka mała”

Choineczka mała
w lesie sobie stała.
Wiatr ją lulał do snu,
więc się kołysała.
Przywieźli ją ludzie
po zmarzniętej grudzie.
Teraz cieszy dzieci.
Widzicie jak świeci?


Data

Temat dnia

Podstawa programowa

Temat kompleksowy:   „Zabawki”

02.01

W krainie zabawek

I.5,8, II.3,1,2,4,6,III.1,9,8, IV.7,8,12,13,18,19,1

03.01

Dbamy o zabawki

I.5,2,3,6 II.1,2,4,6,3, III.1,5,IV.1,215,8,2,10,7

Temat kompleksowy: „Tak mija nam czas”

06.01

Święto Trzech Króli

 

07.01

Upływa czas

I.5,6,1,2,3, II.3,2,1,4,6,8 III.,8,9,5,IV.2,7,5,18

08.01

U zegarmistrza

I.5,1,2,3,6,II.1,2,4,6,3,11,III.1,2,8,5,IV.7,2,9,12

09.01

Pory roku

I.5,6,1,2,3, II.3,1,2,4,6, III.1,2,9,8,5,IV.2,7,9,18

10.01

Dni tygodnia

I.5, 6,1,2,3,II.3,1,2,6,4, III.1,5,IV.1,7,2,9,18

Temat kompleksowy: „Zwierzęta zimą”

13.01

Zimowe potrzeby ptaków

I.5, 1,2,3,III.4,8,5,1, IV.7,9,2,5,II.1,2,4,6,8

14.01

Ile ptaków jest w karmniku?

II.1,2,4,6,I.5,6,1,2,3,III.4,5,1, IV.7,2,9,18,12,1

15.01

Pan leśniczy

I.5,6,1,2,3,III.5,7,3,1 II.1,2,IV.2,8,7,12,1,9

16.01

Tropem leśnych zwierząt

I.5,1,2,3,II.1,2,4,III.5,3,1,IV.2,6,7,9,2,20,1,18

17.01

Las zimą

I.5,8,1,2,3,9,II.2,4,6,3,8,III.3,5,1,IV.2,5,7,1,11

Temat kompleksowy: „Kim są rodzice moich rodziców?”

20.01

Moja babcia

I.5,6,1,2,3,II.3,1,2,4,6,8, III.3,5,9,IV.1,2,7,9,19

21.01

Mój dziadek

I.5,1,2,3,6,II.1,2,4,6,1,III.1,5,IV.2,5,7,1

22.01

Spędzamy czas z babcią i z dziadkiem

I.5,1,2,3,II.1,2,4,6,III.5,1,IV.1,2,9,18,2,12

23.01

Dzieciństwo moich dziadków

I.5,7,1,2,3,II.3,1,2,4,6,8, III.1,3,5,IV.1,2,7,9

24.01

Prezenty dla babci i dziadka

I.5,1,2,5,8,II.3,1,2,4,6,III.1,5,8,IV.7,9,1,2,11

Temat kompleksowy: „Fryzjer, weterynarz czy lekarz?”

27.01

Zawody moich bliskich

I.5,6,1,2,3,II.3,1,2,4,6,III.1,5,8,9,IV1,9,2,5,20

28.01

Akcesoria i przyrządy

I.5,1,2,3,II.1,2,3,4,6 III.1,5,8,IV.9,2,20,7

29.01

Zawody dawne i współczesne

I.5,9,1,2,3,II.1,2,3,4,6, III.1,2,5,IV.1,20,11,12,9

30.01

Poznajemy zawody

I.1,2,3,5,7,9,II.31,2,4,6, III.1,9,8,5,IV.1,2,7,11

31.01

A w przyszłości będę…

I.5,6,1,2,3,II.3,1,2,4,6,III.1,5,IV.8,20,18,7,9


Przygotowano na podstawie Programu wychowania przedszkolnego wyd. MAC

Stron 1 z 3

UWAGA. Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawienia przeglądarki internetowej oznacza Państwa zgodę na używanie plików cookies. Więcej...