Grupa II „Rybki”

Październik 2024

Opracowała: Ewa Orszulak

Tematyka kompleksowa

  1. Jesień w sadzie, w ogrodzie (cd.).
  2. Zwierzęta jesienią.
  3. Moja rodzina i mój dom.
  4. Domowi ulubieńcy.

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

 

  • rozwijanie sprawności fizycznej, precyzji ruchów w toku zabaw i ćwiczeń ruchowych;
  • rozwijanie motoryki małej poprzez wykonywanie prac manualnych;
  • rozpoznawanie i nazywanie gatunków owoców rosnących w sadach, rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu;
  • doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywanie liczebności zbiorów;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
  • kształtowanie postaw prospołecznych, czerpanie radości ze wspólnego działania i zabawy;
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
  • bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
  • informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
  • wzbogacanie wiedzy na temat przygotowań zwierząt do zimy;
  • odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań;
  • oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju;
  • kształtowanie nawyku utrzymywania czystości i porządku;
  • poznawanie zasad właściwej opieki nad zwierzętami;
  • wdrażanie do obserwowania najbliższego otoczenia i zmian zachodzących w przyrodzie;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach.

 


Piosenki i wiersze

„Skarbiec pełen witamin”

słowa: B. Szelągowska

Tu marchewka, a tam groszek;
wielka dynia, dwa kabaczki…
Obok dyni — kosz selerów!
Przy ziemniakach zaś — buraczki.
Półki aż się uginają!
Słoje w równym stoją rzędzie.
W nich ogórki, kompot z wiśni…
Zapach ziół się niesie wszędzie.
A do tego czosnku warkocz:
nie za długi — tak w sam raz!
Koszyk śliwek lśni fioletem.
Już powidła smażyć czas!
Z jabłek będą w długą zimę
smaczne placki i szarlotki!
Dżem też stoi — truskawkowy,
miód gryczany — słodki, zdrowy!
Wszystko pyszne i pachnące…
Już spiżarnia jest gotowa.
To bogactwo witaminek!
To prawdziwy skarbiec zdrowia!

„Nowy kolega”

sł. i muz.: Bożena Forma

Gruszki, śliwki, jabłka,
ludzie je zjadają,
słodkie i witamin
wiele w sobie mają.

Ref.: Witamina A, witamina C
są w owocach i warzywach.
Każdy o tym wie.

Groszek, pomidory
i inne warzywa
zdrowe i dlatego
często je spożywaj.

Ref.: Witamina A, witamina C…

Zupa jarzynowa,
przecier ogórkowy.
Jedz warzywa i owoce,
będziesz zawsze zdrowy.

Ref.: Witamina A, witamina C…

„Przygotowania do zimy”

sł. i muz. Krystyna Gowik

1. Czuje wiewiórka, że zima nadchodzi.
Coraz szybciej złote słońce zachodzi.
Żółte i czerwone już są lasy.
Czas robić na zimę zapasy.
Orzeszki do dziupli trzeba schować,
by zima, gdy śnieg nie głodować./x2

Ref.: Jesienią niektóre zwierzęta
O zimie już muszą pamiętać. /bis

2.Czuje też niedźwiedź, że zima nadchodzi.
Coraz szybciej złote słońce zachodzi.
Pada deszcz na lasy, góry, miasto.
Czas schować się w gawrze i zasnąć.
Więc znosi gałązki na posłanie
Do gawry, swojego mieszkania/x2

Ref.: Jesienią niektóre zwierzęta
O zimie już muszą pamiętać. /bis


Data

Temat dnia

Podstawa programowa.

Temat kompleksowy: Jesień w sadzie, w ogrodzie

01.10

Liczymy owoce

I5, II.8, IV.2, III.8, IV.5, III.5, III.6, IV.7

02.10

W jesiennym ogrodzie

IV.15, I.5, III.5, IV.14, IV.15, IV.7, IV.7

03.10

Przetwory z warzyw i owoców

III.8, IV.5, IV.9, II.11, IV.2, IV.1, IV.11, IV.12,

04.10

Jesienny koszyk

Światowy dzień zwierząt

IV.13, IV.2, IV.13, I.5, IV.5,

Temat kompleksowy: Zwierzęta jesienią

07.10

Przygotowania zwierząt do zimy

III.8, IV.2, IV.5, III.5, III.6, IV.7, III.2, III.6, IV.1,

08.10

W dziupli rudej wiewiórki

I.5, III.5, IV.1, IV.8, I.7, IV.7, I.6

09.10

Kolczasty zwierz- jeż

III.8, IV.5, IV.2, I.5, IV.15, IV.12, IV.7, IV.9, III.5

10.10

Ptaki

III.2, III.6, I.5, IV.7, I.8, IV.12, IV.1, II.8,

11.10

Jesienne zwierzęta

IV.5, I.5, IV.12, III.8, IV.15, I.5, IV.2, III.6, III.4,

Temat kompleksowy: Moja rodzina i mój dom

14.10

Kochamy swoich najbliższych

IV.7, IV.2, IV.18, II.11, IV.18, I.7, I,4,

15.10

Kim dla siebie jesteśmy?

IV.18, III.8, IV.5, IV.18, IV.8, IV.2, IV.6, I.5, IV.2, IV.14, IV.1

16.10

Mój dom

IV.18, III.8, IV.5, I.7, I.7,

17.10

Spędzamy ze sobą czas

IV.2, IV.18, IV.12, I.5, IV.2, IV.18, IV.7,

18.10

Portret mojej rodziny

III.5, I.7, IV.7, I.5, III.8, IV.7U, IV.11, I.6

Temat kompleksowy: Domowi ulubieńcy

21.10

Co cieszy zwierzęta

IV.18, IV.12, III.8, IV.5, I.5, III.8, IV.12

22.10

Cztery pieski

IV.7, IV.5, II.10, IV.11, I.5, III.8, IV.12

23.10

Kocie zwyczaje

IV.18, II.10, I.5, III.8, IV.5, I.7, IV.1,

24.10

Zwierzęta ze schroniska

III.8, IV.5, IV.8, IV.18, I.5, I.8,

25.10

Mój pupil

IV.2, IV.18, IV.12, I.5, IV.12, I.5, IV.187

28.10

Zagadki o zwierzątkach

IV.2, IV.18, IV.12, I.5, IV.2, IV.18, IV.7,

29.10

Kto mieszka w akwarium?

III.6, I.5, I.8,  IV.1, III.6, I.7,

30.10

Zwierzaki cudaki

II8., I.5, I.8,  IV.1, III.6, I.7,

31.10

Dzień Dyni – Dzień pomarańczowy

I5, II.8, IV.2,III.8, IV.5

III.5, III.6, IV.7


Przygotowano na podstawie Programu wychowania przedszkolnego wyd. MAC

Wrzesień 2024

Opracowała: Anna Bis

Tematyka kompleksowa

  1. W przedszkolu.
  2. Oto ja.
  3. Moja droga do przedszkola.
  4. Jesień w parku, w lesie.
  5. Jesień w sadzie, w ogrodzie.

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

  • określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu,
  • słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
  • wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
  • zdejmowanie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni;
  • zakładanie ubrań, butów; korzystanie z toalety;
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
  • podawanie swojego imienia i nazwiska;
  • przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności
  • samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie koordynacji ruchowej, uczestniczenie w zabawach ruchowych:
  • kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami
  • czworakowania, skoku, podskoku, toczenia, rzutu, chwytu, równoważnych,
  • organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych; nauka prostych piosenek
  • fragmentami metodą ze słuchu; śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce; reagowanie na zmiany tempa i dynamiki;
  • rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice
  • geometrycznej, w klockach.
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic
  • występujących między nimi; liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • rozwijanie wiedzy na temat zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą
  • kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie u progu jesieni.

Piosenki i wiersze

„Tajemnicze wyrazy”
Tajemnicze znam wyrazy, które mówię tyle razy,
Kiedy wchodzę do przedszkola, to „dzień dobry” zaraz wołam.
Zawsze mówię też „dziękuję”, gdy pomocy potrzebuję.
Gdy potrzeba mi dwa grosze, wtedy mówię: „ja poproszę”.
Gdy wyleje mi się kasza, wtedy mówię: „ja przepraszam”.
Bo przepraszam i poproszę, do widzenia i dziękuję,
i dzień dobry na dzień dobry, nic mnie przecież nie kosztuje.
„Nowy kolega”

1. Zielone światło, jak liść zielone,
teraz przejść mogę na drugą stronę.
I trzymam mocno mamę za rękę,
nucąc wesoło swoją piosenkę.

Ref.: Światła drogowe
znaki nam dają,
światła drogowe
do nas mrugają.
I teraz głośno
powiem wam:
nigdy przez ulicę
nie przechodzę sam!

2. Czerwone światło, jak mak czerwone.
Stop! Nie przechodzę na drugą stronę.
Cierpliwie czekam i mamy rękę
wciąż mocno trzymam, nucąc piosenkę.

Ref.: Światła drogowe…


Data

Temat dnia

Podstawa programowa.

Temat kompleksowy: W przedszkolu”

02.09

Wspomnienia z wakacji

II.1, 2, 3, 4, 6, 8, III.2, 3, 4, 5, IV.2, 5, 8, 9, I.5

03.09

Ja i moi koledzy

III.1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, II.1, 2, 4, I.5, IV.2, 7, 5

04.09

Nasze kąciki

I.5, III.1, 2, 3, 4, 7, II.1, 2, 8, 4, IV.9, 2, 5, 7, 1

05.09

Przedszkolne zakamarki

III.2, 3, 5, 4, 7, II.1, 2, 4, I.5, 8, 9 IV.9, 1, 2, 7

06.09

Plac zabaw

III.2, 4, 7, 3, II.1, 2, 4, 5, 8, I.5, 6, 1 IV.9, 1, 2

Temat kompleksowy:Oto ja”

09.09

O sobie samym

III.3, 1, 9, IV.7, II.1, 2, 4, 6, I.1, 2, 3, 5, 7III.1, IV.7, 2, 5, 8

10.09

Moje ciało

III.3, 1, 8, 9, IV.7, II.1, 2, 4, 6, 7, I.5, 6, IV.11

11.09

Czym się interesujemy?

III.3, 1, 2, 6, IV.1, 2, 5, 7, 14, II.1, 2, 4, 7, I.5, 3

12.09

Zmysły

III.1, 2, 3, 8, IV.1, 7, 11, 19, II.1, 2, 4, 6, I.5, 8

13.09

Kolorowe emocje

I.5, IV.7, 2, 5, II.1, 2, 3, 4, 6, 5, 9III.2, 3, 9, 5, 1

Temat kompleksowy: „Moja droga do przedszkola”

16.09

Ruch uliczny

I.5, 2, 3, III.5, 8, 1, II.1, 2, 4, 6, IV.1, 2, 7, 5, 9

17.09

Wszędzie są koła

I.5, III.5, II.1, 2, 4, 6, III.5, IV.1, 2, 5, 7, 12, 15

18.09

Znaki drogowe

I.5, 3, 7, 6, III.5, 3, II.1, 2, 4, IV.1, 2, 9, 7, 6, 9, 8

19.09

Numery alarmowe

I.3, 5, 8, III.5, 3, II.1, 2, 4, IV.1, 2, 6, 7, 9, 20, 8

20.09

Pierwsza pomoc

I.1, 2, 3, 5, III.5, 3, 1, II.2, 4, 9, IV.2, 6, 8, 9, 7, 1

Temat kompleksowy: „Jesień w parku, w lesie”

23.09

Oznaki jesieni

III.2, 3, 4, 7, 8, II.1, 2, 4, 8, I.5, IV.2, 9, 5, 7, 1, 2

24.09

Liczymy grzyby

III.2, 3, 4, 7, II.1, 2, 4, I.5, 1, 2, 3, IV.12, 9, 15, 7

25.09

Jesienny czas

III.2, 3, 4, 7, 8, II.1, 2, 4, 8, I.5, IV.9, 2, 5, 7, 11

26.09

Drzewa i ich owoce

III.2, 4, 7, 3, II.1, 2, 4, 8, I.5, 1, 2, 3, IV.9, 2, 5, 7

27.09

Jesienna garderoba

I.5 , 1, 2, 3III.3, 2, 5, IV.1, 2, 4, 8, 9, 7, II.1, 2, 4

Temat kompleksowy: „Jesień w sadzie, w ogrodzie”

30.09

W sadzie jesienią

I.5, II.3, 1, 2, 4, 6, 11, III.1, 2, 9, IV.5, 18, 2, 8


Przygotowano na podstawie Programu wychowania przedszkolnego wyd. MAC

Stron 4 z 4

UWAGA. Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawienia przeglądarki internetowej oznacza Państwa zgodę na używanie plików cookies. Więcej...