Grupa II „Rybki”
Październik 2024
Opracowała: Ewa Orszulak
Tematyka kompleksowa
- Jesień w sadzie, w ogrodzie (cd.).
- Zwierzęta jesienią.
- Moja rodzina i mój dom.
- Domowi ulubieńcy.
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- rozwijanie sprawności fizycznej, precyzji ruchów w toku zabaw i ćwiczeń ruchowych;
- rozwijanie motoryki małej poprzez wykonywanie prac manualnych;
- rozpoznawanie i nazywanie gatunków owoców rosnących w sadach, rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu;
- doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywanie liczebności zbiorów;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- kształtowanie postaw prospołecznych, czerpanie radości ze wspólnego działania i zabawy;
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
- bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
- informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
- wzbogacanie wiedzy na temat przygotowań zwierząt do zimy;
- odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań;
- oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju;
- kształtowanie nawyku utrzymywania czystości i porządku;
- poznawanie zasad właściwej opieki nad zwierzętami;
- wdrażanie do obserwowania najbliższego otoczenia i zmian zachodzących w przyrodzie;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach.
Piosenki i wiersze
„Skarbiec pełen witamin”
słowa: B. Szelągowska
Tu marchewka, a tam groszek;
wielka dynia, dwa kabaczki…
Obok dyni — kosz selerów!
Przy ziemniakach zaś — buraczki.
Półki aż się uginają!
Słoje w równym stoją rzędzie.
W nich ogórki, kompot z wiśni…
Zapach ziół się niesie wszędzie.
A do tego czosnku warkocz:
nie za długi — tak w sam raz!
Koszyk śliwek lśni fioletem.
Już powidła smażyć czas!
Z jabłek będą w długą zimę
smaczne placki i szarlotki!
Dżem też stoi — truskawkowy,
miód gryczany — słodki, zdrowy!
Wszystko pyszne i pachnące…
Już spiżarnia jest gotowa.
To bogactwo witaminek!
To prawdziwy skarbiec zdrowia!
„Nowy kolega”
sł. i muz.: Bożena Forma
Gruszki, śliwki, jabłka,
ludzie je zjadają,
słodkie i witamin
wiele w sobie mają.
Ref.: Witamina A, witamina C
są w owocach i warzywach.
Każdy o tym wie.
Groszek, pomidory
i inne warzywa
zdrowe i dlatego
często je spożywaj.
Ref.: Witamina A, witamina C…
Zupa jarzynowa,
przecier ogórkowy.
Jedz warzywa i owoce,
będziesz zawsze zdrowy.
Ref.: Witamina A, witamina C…
„Przygotowania do zimy”
sł. i muz. Krystyna Gowik
1. Czuje wiewiórka, że zima nadchodzi.
Coraz szybciej złote słońce zachodzi.
Żółte i czerwone już są lasy.
Czas robić na zimę zapasy.
Orzeszki do dziupli trzeba schować,
by zima, gdy śnieg nie głodować./x2
Ref.: Jesienią niektóre zwierzęta
O zimie już muszą pamiętać. /bis
2.Czuje też niedźwiedź, że zima nadchodzi.
Coraz szybciej złote słońce zachodzi.
Pada deszcz na lasy, góry, miasto.
Czas schować się w gawrze i zasnąć.
Więc znosi gałązki na posłanie
Do gawry, swojego mieszkania/x2
Ref.: Jesienią niektóre zwierzęta
O zimie już muszą pamiętać. /bis
Data |
Temat dnia |
Podstawa programowa. |
Temat kompleksowy: Jesień w sadzie, w ogrodzie |
||
01.10 |
Liczymy owoce |
I5, II.8, IV.2, III.8, IV.5, III.5, III.6, IV.7 |
02.10 |
W jesiennym ogrodzie |
IV.15, I.5, III.5, IV.14, IV.15, IV.7, IV.7 |
03.10 |
Przetwory z warzyw i owoców |
III.8, IV.5, IV.9, II.11, IV.2, IV.1, IV.11, IV.12, |
04.10 |
Jesienny koszyk Światowy dzień zwierząt |
IV.13, IV.2, IV.13, I.5, IV.5, |
Temat kompleksowy: Zwierzęta jesienią |
||
07.10 |
Przygotowania zwierząt do zimy |
III.8, IV.2, IV.5, III.5, III.6, IV.7, III.2, III.6, IV.1, |
08.10 |
W dziupli rudej wiewiórki |
I.5, III.5, IV.1, IV.8, I.7, IV.7, I.6 |
09.10 |
Kolczasty zwierz- jeż |
III.8, IV.5, IV.2, I.5, IV.15, IV.12, IV.7, IV.9, III.5 |
10.10 |
Ptaki |
III.2, III.6, I.5, IV.7, I.8, IV.12, IV.1, II.8, |
11.10 |
Jesienne zwierzęta |
IV.5, I.5, IV.12, III.8, IV.15, I.5, IV.2, III.6, III.4, |
Temat kompleksowy: Moja rodzina i mój dom |
||
14.10 |
Kochamy swoich najbliższych |
IV.7, IV.2, IV.18, II.11, IV.18, I.7, I,4, |
15.10 |
Kim dla siebie jesteśmy? |
IV.18, III.8, IV.5, IV.18, IV.8, IV.2, IV.6, I.5, IV.2, IV.14, IV.1 |
16.10 |
Mój dom |
IV.18, III.8, IV.5, I.7, I.7, |
17.10 |
Spędzamy ze sobą czas |
IV.2, IV.18, IV.12, I.5, IV.2, IV.18, IV.7, |
18.10 |
Portret mojej rodziny |
III.5, I.7, IV.7, I.5, III.8, IV.7U, IV.11, I.6 |
Temat kompleksowy: Domowi ulubieńcy |
||
21.10 |
Co cieszy zwierzęta |
IV.18, IV.12, III.8, IV.5, I.5, III.8, IV.12 |
22.10 |
Cztery pieski |
IV.7, IV.5, II.10, IV.11, I.5, III.8, IV.12 |
23.10 |
Kocie zwyczaje |
IV.18, II.10, I.5, III.8, IV.5, I.7, IV.1, |
24.10 |
Zwierzęta ze schroniska |
III.8, IV.5, IV.8, IV.18, I.5, I.8, |
25.10 |
Mój pupil |
IV.2, IV.18, IV.12, I.5, IV.12, I.5, IV.187 |
28.10 |
Zagadki o zwierzątkach |
IV.2, IV.18, IV.12, I.5, IV.2, IV.18, IV.7, |
29.10 |
Kto mieszka w akwarium? |
III.6, I.5, I.8, IV.1, III.6, I.7, |
30.10 |
Zwierzaki cudaki |
II8., I.5, I.8, IV.1, III.6, I.7, |
31.10 |
Dzień Dyni – Dzień pomarańczowy |
I5, II.8, IV.2,III.8, IV.5 III.5, III.6, IV.7 |
Przygotowano na podstawie Programu wychowania przedszkolnego wyd. MAC
Wrzesień 2024
Opracowała: Anna Bis
Tematyka kompleksowa
- W przedszkolu.
- Oto ja.
- Moja droga do przedszkola.
- Jesień w parku, w lesie.
- Jesień w sadzie, w ogrodzie.
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
- korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu,
- słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
- zdejmowanie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni;
- zakładanie ubrań, butów; korzystanie z toalety;
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
- podawanie swojego imienia i nazwiska;
- przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności
- samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie koordynacji ruchowej, uczestniczenie w zabawach ruchowych:
- kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami
- czworakowania, skoku, podskoku, toczenia, rzutu, chwytu, równoważnych,
- organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych; nauka prostych piosenek
- fragmentami metodą ze słuchu; śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce; reagowanie na zmiany tempa i dynamiki;
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice
- geometrycznej, w klockach.
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic
- występujących między nimi; liczenie palców, przedmiotów itp.;
- rozwijanie wiedzy na temat zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą
- kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie u progu jesieni.
Piosenki i wiersze
„Tajemnicze wyrazy”
„Nowy kolega”
1. Zielone światło, jak liść zielone,
teraz przejść mogę na drugą stronę.
I trzymam mocno mamę za rękę,
nucąc wesoło swoją piosenkę.
Ref.: Światła drogowe
znaki nam dają,
światła drogowe
do nas mrugają.
I teraz głośno
powiem wam:
nigdy przez ulicę
nie przechodzę sam!
2. Czerwone światło, jak mak czerwone.
Stop! Nie przechodzę na drugą stronę.
Cierpliwie czekam i mamy rękę
wciąż mocno trzymam, nucąc piosenkę.
Ref.: Światła drogowe…
Data |
Temat dnia |
Podstawa programowa. |
Temat kompleksowy: „W przedszkolu” |
||
02.09 |
Wspomnienia z wakacji |
II.1, 2, 3, 4, 6, 8, III.2, 3, 4, 5, IV.2, 5, 8, 9, I.5 |
03.09 |
Ja i moi koledzy |
III.1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, II.1, 2, 4, I.5, IV.2, 7, 5 |
04.09 |
Nasze kąciki |
I.5, III.1, 2, 3, 4, 7, II.1, 2, 8, 4, IV.9, 2, 5, 7, 1 |
05.09 |
Przedszkolne zakamarki |
III.2, 3, 5, 4, 7, II.1, 2, 4, I.5, 8, 9 IV.9, 1, 2, 7 |
06.09 |
Plac zabaw |
III.2, 4, 7, 3, II.1, 2, 4, 5, 8, I.5, 6, 1 IV.9, 1, 2 |
Temat kompleksowy: „Oto ja” |
||
09.09 |
O sobie samym |
III.3, 1, 9, IV.7, II.1, 2, 4, 6, I.1, 2, 3, 5, 7III.1, IV.7, 2, 5, 8 |
10.09 |
Moje ciało |
III.3, 1, 8, 9, IV.7, II.1, 2, 4, 6, 7, I.5, 6, IV.11 |
11.09 |
Czym się interesujemy? |
III.3, 1, 2, 6, IV.1, 2, 5, 7, 14, II.1, 2, 4, 7, I.5, 3 |
12.09 |
Zmysły |
III.1, 2, 3, 8, IV.1, 7, 11, 19, II.1, 2, 4, 6, I.5, 8 |
13.09 |
Kolorowe emocje |
I.5, IV.7, 2, 5, II.1, 2, 3, 4, 6, 5, 9III.2, 3, 9, 5, 1 |
Temat kompleksowy: „Moja droga do przedszkola” |
||
16.09 |
Ruch uliczny |
I.5, 2, 3, III.5, 8, 1, II.1, 2, 4, 6, IV.1, 2, 7, 5, 9 |
17.09 |
Wszędzie są koła |
I.5, III.5, II.1, 2, 4, 6, III.5, IV.1, 2, 5, 7, 12, 15 |
18.09 |
Znaki drogowe |
I.5, 3, 7, 6, III.5, 3, II.1, 2, 4, IV.1, 2, 9, 7, 6, 9, 8 |
19.09 |
Numery alarmowe |
I.3, 5, 8, III.5, 3, II.1, 2, 4, IV.1, 2, 6, 7, 9, 20, 8 |
20.09 |
Pierwsza pomoc |
I.1, 2, 3, 5, III.5, 3, 1, II.2, 4, 9, IV.2, 6, 8, 9, 7, 1 |
Temat kompleksowy: „Jesień w parku, w lesie” |
||
23.09 |
Oznaki jesieni |
III.2, 3, 4, 7, 8, II.1, 2, 4, 8, I.5, IV.2, 9, 5, 7, 1, 2 |
24.09 |
Liczymy grzyby |
III.2, 3, 4, 7, II.1, 2, 4, I.5, 1, 2, 3, IV.12, 9, 15, 7 |
25.09 |
Jesienny czas |
III.2, 3, 4, 7, 8, II.1, 2, 4, 8, I.5, IV.9, 2, 5, 7, 11 |
26.09 |
Drzewa i ich owoce |
III.2, 4, 7, 3, II.1, 2, 4, 8, I.5, 1, 2, 3, IV.9, 2, 5, 7 |
27.09 |
Jesienna garderoba |
I.5 , 1, 2, 3III.3, 2, 5, IV.1, 2, 4, 8, 9, 7, II.1, 2, 4 |
Temat kompleksowy: „Jesień w sadzie, w ogrodzie” |
||
30.09 |
W sadzie jesienią |
I.5, II.3, 1, 2, 4, 6, 11, III.1, 2, 9, IV.5, 18, 2, 8 |
Przygotowano na podstawie Programu wychowania przedszkolnego wyd. MAC
Stron 4 z 4
- « Pierwsze
- Poprzednie
- 1
- 2
- 3
- 4