Grupa II „Misie”
Listopad 2023
Opracowała: Katarzyna Kaczmarska
Tematyka kompleksowa
- Mój dom
- Moje miasteczko
- Dawno, dawno temu
- Bawimy się w króla i królową
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji i uczuć;
- kształtowanie umiejętności panowania nad własnymi emocjami;
- wdrażanie do wyrażania wdzięczności i szacunku rodzicom i dziadkom;
- kształtowanie postaw prospołecznych;
- uświadomienie dzieciom, jak ważna jest znajomość własnego nazwiska i adresu;
- budowanie tożsamości dziecka wynikającej z przynależności do rodziny;
- wskazuje elementy, z których składa się dom;
- kształtowanie postaw prospołecznych, czerpanie radości ze wspólnego działania i zabawy;
- wdrażanie do posługiwania się swoim imieniem, nazwiskiem oraz adresem;
- budowanie tożsamości dziecka wynikającej z przynależności do rodziny, środowiska lokalnego;
- rozwijanie mowy i myślenia;
- rozwijanie orientacji przestrzennej;
- dokonywanie pomiaru długości przedmiotów z wykorzystaniem np.: kroków, stóp, łokci, klocków;
- budowanie czynnego i biernego słownika dziecka;
- wdrażanie do uczestnictwa w zabawach integracyjnych, ruchowych i muzycznych;
- rozwijanie umiejętności samoobsługowych;
- rozwijanie dużej i małej motoryki;
- wdrażanie do uważnego słuchania;
- rozwijanie umiejętności przeliczania elementów w zbiorach;
- rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej;
- kształtowanie umiejętności określania liczebności zbiorów z użyciem zwrotów: „tyle samo”, „mniej o 1”, „więcej o 1”;
- rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności;
- rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej;
- budowanie czynnego i biernego słownika dziecka;
- kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami;
- stwarzanie okazji do samodzielnego rozwiązywania zadań i czerpania radości z efektów pracy;
- wdrażanie do udziału w zabawach integracyjnych, ruchowych i muzycznych;
- rozwijanie umiejętności samoobsługowych;
- rozwijanie motoryki dużej i małej.
Wrzesień 2023
Opracowała: Katarzyna Kaczmarska
Tematyka kompleksowa
- Przedszkole moim drugim domem.
- W przedszkolu jesteśmy bezpieczni.
- Nasze zabawy.
- Każdy z nas jest inny
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji — podejmowanie prób wspólnych zabaw, nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie, stosowanie form grzecznościowych względem siebie a także osób dorosłych.
- Doskonalenie czynności samoobsługowych w zakresie spożywania posiłków oraz ubierania się.
- Wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa — ostrożne zachowanie się w zabawie, nie wyrządzanie szkody sobie i innym.
- Zachęcanie do uczestnictwa w śpiewie i zabawach grupowych
- Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie — poznawanie imion dzieci z grupy, przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
- Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
- Wspomaganie dzieci w zdobywaniu umiejętności przedstawienia się – podania imienia i nazwiska oraz miejsca zamieszkania.
- Rozwijanie sprawności manualnych i inwencji twórczej.
- Zapoznanie dzieci z cechami charakterystycznymi dla lata.
- Kształtowanie umiejętności słuchania innych i czekania na swoją kolej.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy.
- Wyrabianie ogólnej sprawności ruchowej dzieci.
Piosenki i wiersze
„Do przedszkola”
muzyka: Barbara Tartanus
słowa: Renata Szczypior
1. Do przedszkola co dzień rano,
idę z tatą albo z mamą.
Uśmiechniętą buzię mam,
bo kolegów wielu znam.
Ref.: Jestem wesołym przedszkolakiem,
klaszczę w ręce ram, tam, tam!
W moim przedszkolu jest wspaniale,
tutaj dobry humor mam!
2. Chętnie śpiewam i rysuję,
ładnie w kole maszeruję,
o zabawki zawsze dbam,
bo już cztery lata mam!
Ref.: Jestem wesołym przedszkolakiem,
klaszczę w ręce ram, tam, tam!
W moim przedszkolu jest wspaniale,
tutaj dobry humor mam!
„Nowy kolega”
Krzysio przyszedł do przedszkola
bardzo zapłakany.
Nie zna tu nikogo przecież,
i brakuje mamy.
Nie płacz Krzysiu, otrzyj oczy
roześmiane buzie wkoło.
Popatrz, tu jest Twoje miejsce
zabawimy się wesoło.
Tu Twój znaczek, tam krzesełko.
Pani się uśmiecha miło
masz kolegów — nie narzekaj.
„Światełko”
Przez ulice idą dzieci,
gdy zielone światło świeci,
Kiedy żółte się zapali,
uważają nawet mali.
Gdy zobaczysz zaś czerwone
czekaj grzecznie na zielone.