Grupa II „Rybki”
Grudzień 2024
Opracowała: Ewa Orszulak
Tematyka kompleksowa
- Odwiedziny Mikołaja.
- Zima jest coraz bliżej.
- Magia świąt.
- Zabawki.
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- wdrażanie do udziału w zabawach integracyjnych, ruchowych i muzycznych
- kształtowanie sprawności ciała i koordynacji ruchowej
- kształtowanie więzi emocjonalnych z rodziną
- rozwijanie mowy, wzbogacanie słownictwa
- zachęcanie do wypowiadania się całymi zdaniami na określony temat
- rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej
- rozwijanie percepcji słuchowej
- rozwijanie umiejętności dodawania na konkretach w zakresie 4
- rozwijanie umiejętności koncentracji
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni
- dostrzeganie zmian w krajobrazie charakterystycznych dla zimy
- rozwijanie myślenia przyczynowo skutkowego
- poznawanie tradycji i symboli świątecznych
- rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek
Piosenki i wiersze
„Ubierzemy dziś choinkę”
1. Ubierzemy dziś choinkę
w kolorowe bombki.
Zawiesimy srebrny łańcuch
i czerwone wstążki.
Ref. Bo najpiękniejsza będzie choinka
w sali przedszkolaków
i najpiękniejsze będą prezenty
dla małych i starszaków.
2. Świecą srebrne gwiazdki wkoło
i lampki mrugają.
Moc uśmiechu i radości
przedszkolakom dają.
Ref. Bo najpiękniejsza będzie choinka...
„Po śniegu idziemy”
(rymowanka)
Po śniegu idziemy, idziemy,
i mocno tupiemy, tupiemy.
Skrzypi śnieg, skrzypi śnieg,
a my zaczynamy bieg.
„Sypie śnieg”
I. Sypie śnieg, sypie śnieg,
sypie biały śnieżek.
Raz nasypie się do butów,
raz jest za kołnierzem. (bis)
II. Pada śnieg, pada śnieg,
biały śnieżek pada.
Biały bałwan śnieżne bajki
dzieciom opowiada.(bis)
III. Prószy śnieg, prószy śnieg,
biały śnieżek prószy.
Już ozdobił gwiazdeczkami
zającowi uszy. (bis)
„Choineczka mała”
Choineczka mała
w lesie sobie stała.
Wiatr ją lulał do snu,
więc się kołysała.
Przywieźli ją ludzie
po zmarzniętej grudzie.
Teraz cieszy dzieci.
Widzicie jak świeci?
Data |
Temat dnia |
Podstawa programowa. |
|
Temat kompleksowy:” Odwiedziny Mikołaja” |
|||
02.12 |
Poznajemy Mikołaja |
I5,IV5,IV2,IV11,IV12,III8,IV12 IV15,III3,I8,IV9,I5,I1 |
|
03.12 |
Prezenty, prezenciki |
I5,IV5,I7,III5,IV12,IV9,IV11,IV2,IV14,I6 |
|
04.12 |
Jak być dobrym dla innych? |
IV2,IV5,I5,IV9,IV12,IV7,I5,IV12 |
|
05.12 |
Tradycje związane z Mikołajem |
I5,I8,IV5,IV2,IV11,IV12,III8,IV12 IV15,III3,I8,IV9,I5,I1 |
|
06.12 |
Prezenty dla innych |
III3,I5,IV6,III3,IV14, IV15 |
|
Temat kompleksowy: „Zima jest coraz bliżej” |
|||
09.12 |
Oznaki zimy |
I5,IV2,IV9,IV12IV11,I5,I8, IV11,IV6,III2,IV14 |
|
10.12 |
Śniegowe gwiazdki |
I5,IV2,IV9,IV12IV11,I5 III3,I5,IV6,III3,IV14,IV5 |
|
11.12 |
Bawimy się z bałwankiem |
I.5, IV.9, IV.7, IV.10, IV.18, I.5, III.5, IV.13, I.8, IV.15, IV.8, I.6 |
|
12.12 |
Jaki jest śnieg? |
IV2,IV5,I5,IV9,IV12,IV7,I5,IV12, |
|
13.12 |
Biała zima |
I5,IV2,IV5,IV15,IV1,III8IV5,I6,IV11,IV9,IV19,I7 |
|
Temat kompleksowy: ”Magia świąt” |
|||
16.12 |
Święta coraz bliżej |
IV.7, I.5, IV.2, IV.9, IV.5, IV.10, IV.4, IV.8, |
|
17.12 |
Kolorowa choinka |
IV.7, IV.2, I.7, I.9, IV.8, I.5, IV.9, IV.12, IV.15, I.8, |
|
18.12 |
Tradycje świąteczne w wybranych krajach świata |
IV.7, IV.5, I.5, IV.18, III.5, IV.10, IV.8, IV.15, I.6 |
|
19.12 |
Życzenia świąteczne |
I.5, IV.9, IV.7, IV.10, IV.18, I.5, III.5, IV.13, I.8, IV.15, IV.8, I.6 |
|
20.12 |
Wigilia |
IV.7, IV.1, I.5, IV.10, IV.1, IV.8, III.5, IV.2,I6 I.6, |
|
Temat kompleksowy: „Zabawki” |
|||
23.12 |
Moje zabawki |
IV.2, I.5, IV.5, IV.18, IV.4, IV.8, IV.7, I.6, |
|
24.12 |
Zabawki z przeszłości |
IV.2, I.7, I.9, IV.8, IV.18, IV.15, I.8, IV.7, I.7, I.6, |
|
27.12 |
Zabawki w przyszłości |
I.5,III.2,III.5,I.7,IV.11,IV.13.18,III.2.6,II.1,II.6,II.9 |
|
30.12 |
„Miś” |
I.5,IV.2,IV.18, IV.11,IV.5,IV.12,III.5 ,IV.12,IV.15 |
|
31.12 |
„Teatr zabawek” |
III3,I5,IV6,III3,IV14, IV15,I5,IV2,IV6 |
Przygotowano na podstawie Programu wychowania przedszkolnego wyd. MAC
Listopad 2024
Opracowała: Anna Bis
Tematyka kompleksowa
- Co powinienem wiedzieć o Polsce.
- A deszcz pada i pada.
- Zdrowie naszym skarbem.
- Co ułatwia prace w domu?
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- rozwijanie sprawności całego ciała oraz wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych oraz w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, skoku, podskoku, toczenia, rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- bezpieczne korzystanie ze sprzętu i urządzeń znajdujących się na placu zabaw; informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
- próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach;
- podejmowanie prób wspólnych zabaw; dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
- odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań;
- oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju.
- uważne słuchanie rozmówcy; wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- rozpoznawanie zapisu swojego imienia;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.
- rozwijanie wiedzy o Polsce, odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju.
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; samodzielne próby kontynuowania prostych rytmów;
- budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania;
- poznawanie znaczenia warzyw i owoców w diecie;
- doskonalenie umiejętności liczenia i przeliczania.
Piosenki i wiersze
„Polska”
słowa: M. M. Skrobacz
Polska to nasza ojczyzna,
każdemu dziecku tak bliska,
my zaś jesteśmy Polakami,
bo w naszym kraju
— w Polsce mieszkamy.
Tu jest nasz dom,
przedszkole, mama i tata.
Miasta i wioski, chata rybaka,
morze i góry, kwiaty i drzewa,
nic prócz miłości nam nie potrzeba.
„Szumi las”
sł.: A. Chorezińska
Szumi las, szumi las,
dokąd drepczesz jeżu nasz?
Szumi las, deszczyk kapie,
kto wiewiórkę rudą złapie?
Szumi las w oddali puka,
czy to dzięcioł szybko stuka?
Szumi las, liście spadają,
barwny dywan układają.
Szumi las, szumi las,
Ach to jesień woła nas!
„Wiatr psotnik”
sł.: Alicja Woy-Wojciechowska
muz.: Krystyna Kwiatkowska
Wiatr zapukał w okno do dzieci:
„Halo, hej! Maluchy, jak leci?
Nie chce mi się biegać po polach,
przyjdę do waszego przedszkola”. Nie! Nie! Nie!
Refren: Wietrzyku psotniku, masz chmurki przegonić,
utulić sarenki w lesie, kałuże osuszyć i liście posprzątać,
bez ciebie cóż zrobi jesień!
Wiatr zapukał w okno leciutko:
„Bez was, dzieci, trochę mi smutno.
Nie chce mi się gwizdać i biegać,
wolę z wami trochę pośpiewać…”
Refren: Wietrzyku…
„A ja chce rozkręcić zabawki
albo rozkołysać huśtawki.
Wolę dmuchać w trąbki, piszczałki,
zbudzić wasze misie i lalki…” Nie! Nie! Nie!
Refren: Wietrzyku...
Data |
Temat dnia |
Podstawa programowa |
Temat kompleksowy: „Co powinienem wiedzieć o Polsce” |
||
04.11 |
Polskie legendy |
I.5,II.1,2,3,46,III.1,5,8,9,IV.1,2,9,10,15,7,8,11 |
05.11 |
Potrawy regionalne |
I.5,II.1,4,2,6,3,III.1,5,8,9,IV.2,10,7,11,18,19,13 |
06.11 |
Muzyka ludowa i stroje ludowe |
I.1,2,3,5,7 II.1,2,3,7 III.1,2,4,5,6,IV.7,9,10,1,2 |
07.11 |
Znane Polki i znani Polacy |
I.5,8, II.3,1,2,4,6,III.1,9,8, IV.7,8,12,13,18,19,1 |
08.11 |
Narodowe Święto Niepodległości |
I.5,2,3,6 II.1,2,4,6,3, III.1,5,IV.1,215,8,2,10,7 |
Temat kompleksowy: „A deszcz pada i pada” |
||
11.11 |
Święto Niepodległości |
|
12.11 |
Zabawy matematyczne |
I.5,6,1,2,3, II.3,2,1,4,6,III.,8,9,5,IV.2,7,5,18,1 |
13.11 |
Muzyka deszczowych kropli |
I.5,1,2,3,6,II.1,2,4,6,3,11,III.1,2,8,5,IV.7,2,9,12 |
14.11 |
Zjawiska atmosferyczne |
I.5,6,1,2,3, II.3,1,2,4,6, III.1,2,9,8,5,IV.2,7,9,18 |
15.11 |
Deszczowe kompozycje |
I.5, 6,1,2,3,II.3,1,2,6,4, III.1,5,IV.1,7,2,9,18 |
Temat kompleksowy: „Zdrowie naszym skarbem” |
||
18.11 |
Ruch to zdrowie |
I.5, 1,2,3,III.4,8,5,1, IV.7,9,2,5,II.1,2,4,6,8 |
19.11 |
Zdrowe odżywianie |
II.1,2,4,6,I.5,6,1,2,3,III.4,5,1, IV.7,2,9,18,12,1 |
20.11 |
Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka |
I.5,6,1,2,3,III.5,7,3,1 II.1,2,IV.2,8,7,12,1,9 |
21.11 |
Z wizytą w przychodni |
I.5,1,2,3,II.1,2,4,III.5,3,1,IV.2,6,7,9,2,20,1,18 |
22.11 |
Dbamy o czystość |
I.5,8,1,2,3,9,II.2,4,6,3,8,III.3,5,1,IV.2,5,7,1,11 |
Temat kompleksowy: „Co ułatwia prace w domu” |
||
25.11 |
Dzień Pluszowego Misia |
I.5,6,1,2,3,II.3,1,2,4,6,8, III.3,5,9,IV.1,2,7,9,19 |
26.11 |
Urządzenia elektryczne |
I.5,1,2,3,6,II.1,2,4,6,1,III.1,5,IV.2,5,7,1 |
27.11 |
Urządzenia dawne i współczesne |
I.5,1,2,3,II.1,2,4,6,III.5,1,IV.1,2,9,18,2,12 |
28.11 |
Obowiązki domowe |
I.5,7,1,2,3,II.3,1,2,4,6,8, III.1,3,5,IV.1,2,7,9 |
29.11 |
Domowy kącik kulinarny |
I.5,1,2,5,8,II.3,1,2,4,6,III.1,5,8,IV.7,9,1,2,11 |
Przygotowano na podstawie Programu wychowania przedszkolnego wyd. MAC