Grupa III „Rybki”
Listopad 2025
Opracowała: Anna Bis
Tematyka kompleksowa
- Baśnie, bajki, bajeczki.
- Spotkania z nauką.
- Wszyscy jesteśmy tacy sami.
- Nasze inspiracje.
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- Rozwijanie sprawności fizycznej, precyzji ruchów w toku zabaw i ćwiczeń ruchowych.
- Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
- Odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).
- Wyrabianie umiejętności łączenia ruchu ze śpiewem.
- Rozwijanie koordynacji ruchowej, wzrokowo-ruchowej, wzrokowo-ruchowo-słuchowej.
- Budowanie pozytywnej samooceny, poczucia bycia ważnym i potrzebnym.
- Rozwijanie umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia.
- Wdrażanie do utrzymania ładu i porządku wokół siebie.
- Rozwijanie umiejętności zgodnej zabawy i współpracy, wspólnego podejmowania decyzji.
- Wdrażanie do uczestnictwa w przedstawieniach i inscenizacjach.
- Kształtowanie postawy patriotycznej, nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi (szacunek do symboli narodowych, do ojczyzny).
- Rozwijanie zainteresowań muzycznych i umiejętności wokalnych.
- Rozwijanie kreatywności i wyobraźni plastycznej, muzycznej i ruchowej.
- Wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich, do skupiania uwagi na osobie mówiącej.
- Rozwijanie zainteresowań książką i czytelnictwem. Wyróżnianie elementów realnych i fantastycznych.
- Budowanie wiedzy o historii swego kraju oraz na temat symboli narodowych.
- Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego i przekładania go na język matematyczny.
- Rozwijanie mowy i myślenia, umiejętności formułowania odpowiedzi na postawione pytania.
- Kształtowanie pojęcia liczby.
- Usprawnianie umiejętności koncentrowania się na określonej czynności.
- Wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazów, symboli graficznych.
- Wskazywanie szczegółowych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami.
- Segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium.
Piosenki i wiersze
„Rybka”
„Polska”
„Bajkowe marzenia”
„Jesteśmy Polakami”
„Kotek”
sł. Mirosław Deresz
Czas nam teraz popracować,
mamy kotka narysować.
Zróbmy kółko i gotowe.
Mamy już koteczka głowę.
Na niej trójkąciki dwa –
i już kotek uszka ma.
Teraz w kole dwa kółeczka,
w każdym czarna jest kreseczka.
To was chyba nie zaskoczy,
kotek zyskał właśnie oczy.
W dole trójkąt z haczykami –
i już pyszczek z noskiem mamy.
Po trzy linie w lewo, w prawo,
kotek wąsy ma już, brawo.
W dół dwa łuki rysujemy,
to jest brzuszek, wszyscy wiemy.
Między nimi dwie pałeczki,
żeby kotek miał łapeczki.
Jeszcze wężyk falowany –
i ogonek kotka mamy.
Kot się kończy na ogonie,
więc zadanie zakończone.
|
Data |
Temat dnia |
Podstawa programowa |
|
Temat kompleksowy: „Baśnie, bajki bajeczki”
|
||
|
03.11 |
Jaka to melodia? |
III.5,8,9,IV.3,5,7,2,1,8,I.5,9,4,8,2,9,7 |
|
04.11 |
Co to znaczy być bohaterem? |
III.8,5,9,IV.5,7,2,7,1,4,18,I.5,2,9,4,8,II.11 |
|
05.11 |
Jaką postacią baśniową jestem? |
IV.3,5,2,7,18,III.8,5,9I.9,4,5,8,7, |
|
06.11 |
Jakie przygody przeżywają bohaterowie naszych bajek? |
IV.5,7,2,12,15,III.8,5,9, I.5,7,9,4,8, |
|
07.11 |
Co robić, by się nie nudzić? |
I.5,2,7,4,8,9,II.11, III.8,5,9,IV.3,5,7,2,8 |
|
Temat kompleksowy: „Spotkania z nauką”
|
||
|
10.11 |
Co to jest niepodległość? |
IV.5,2,7,1,6,11,III.8,5,9,I.4,8,9,7 |
|
11.11 |
Święto Niepodległości |
|
|
12.11 |
Dlaczego potrzebujemy pokoju na świecie? |
I.2,9,4,5,8,III.8,5,9,1,6,IV.3,5,2,7,10,8 |
|
13.11 |
Jak zostać wynalazcą? |
III.8,5,9,IV.5,7,2,6,8,I.5,2,4,8,9,7 |
|
14.11 |
W czym jestem dobry? |
III.5,8,9,IV.3,7,5,2,8,11,15,12,I.5,2,9,7,II.1,2,4 |
|
Temat kompleksowy: „Wszyscy jesteśmy tacy sami” |
||
|
17.11 |
W czym jesteśmy podobni, a czym się różnimy? |
I.5,9,4,2,III.8,5,9,IV.3,5,16,7,2,1 |
|
18.11 |
Co pomaga mi w uczeniu się? |
I,9,4,8,5,III.8,9,5,IV.5,16,2,8,7 |
|
19.11 |
Co może kolorowa kredka? |
III.8,5,9,IV.3,5,16,7,2,8,19,I.5,9,8,4,2 |
|
20.11 |
Co to jest para? |
IV.5,16,2,7,6,13,III.8,5,9,I.5,9,4,8,2 |
|
21.11 |
Czy „inny” oznacza gorszy? |
I.4,5,8,9,III.8,9,5,IV.3,5,16,7,1,8,2,19 |
|
Temat kompleksowy: „Nasze inspiracje”
|
||
|
24.11 |
Co warto obejrzeć w telewizji, a co w kinie? |
I.5,9,4,8,III.8,5,9,IV.5,16,2,7,4,8 |
|
25.11 |
Dlaczego kochamy pluszowe misie? |
IV.3,5,16,2,7,1,14,9,15,18,8,III.8,5,9,I.5,4,8 |
|
26.11 |
Co to jest ekopojazd? |
IV.2,3,7,11,13,15,20,III.8,9,5,I.5,4,8,9,6 |
|
27.11 |
Jak to jest zrobione? |
III.8,5,9,IV.5,16,2,7,14,13,9,2,15,19,I.4,5,8,7 |
|
28.11 |
Jak się dobrze bawić? |
III.5,8,9,I.5,7,4,9,II.11,7,8,IV.3,5,16,2,7,1 |
Opracowano na podstawie Programu wychowania przedszkolnego wyd. MAC, Przewodnika metodycznego oraz kart pracy „W przedszkolu naturalnie” poziom B wyd. MAC.
Październik 2025
Opracowała: Ewa Orszulak
Tematyka kompleksowa
- Bezpiecznie w drodze do przedszkola, cd.;
- Kody jesieni;
- W krainie emocji i uczuć;
- W krainie zdrowia;
- Wśród zwierząt.
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- Rozwijanie umiejętności wycinania po liniach prostych i łukach.
- Rozwijanie empatii — uwrażliwienie na potrzeby wszystkich zwierząt
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zwierzęta będące pod naszą opieką.
- Wdrażanie do poszanowania życia pod każdą postacią.
- Rozwijanie umiejętności zgodnej zabawy i współdziałania w grupie przedszkolnej.
- Rozwijanie umiejętności skupiania uwagi na wykonywanym zadaniu i doprowadzaniu pracy do końca.
- Budowanie wiedzy i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i zagrażających życiu.
- Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na drodze i w ruchu ulicznym.
- Budowanie wiedzy dziecka na temat jesieni i zmian zachodzących jesienią w przyrodzie.
- Rozwijanie logicznego myślenia przyczynowo-skutkowego, umiejętności porównywania, wskazywania różnic i podobieństw.
- Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy.
- Utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby.
- Rozumienie konieczności spożywania owoców i warzyw.
- Ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.
- Przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych.
- Dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji.
- Odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań.
- Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi.
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
Piosenki i wiersze
„Wesoła jesień”
1. Wiosną słońce lekko przygrzewa,
latem w sadzie wszystko dojrzewa.
Jesień... a czy może być miło
kiedy zimno się zrobiło?
Ref.: Jesień fajne ma kałuże
i jesienią śpimy dłużej,
jesień nie jest taka zła,
jesień nam ma liściach gra!
2.Wiosną kwitną kwiaty i drzewa,
latem rano skowronek śpiewa.
Jesień — czy to pora deszczowa
w chmurach coś dobrego chowa?
Ref.: Jesień fajne ma kałuże…
„Jak spadają liście z drzew?”
sł. Marzanna Krajewska
Spadają liście z drzew,
te małe i te duże.
Jeden spadnie na ziemię,
a drugi gdzieś obok, w kałużę.
Spadają liście dębu,
kasztanowca i jarzębu,
brzozy, olchy i klonu,
topoli, buka i jesionu.
Jedne liście tańczą,
wirują na wietrze powoli,
inne opadają ciężko...
Czy liście to spadanie boli?
Spadają liście kolorowe,
te mniej i te bardziej ładne.
Który z nich na ziemię
jako pierwszy spadnie? Kto odgadnie?
„Numer 112”
1. Gdy jakiś jest wypadek,
gdy coś się komuś stanie,
gdzie dzwonić? Wszystkie dzieci
już wiedzą doskonale.
Ref.: Jeden, jeden, dwa
to numer sto dwanaście.
Gdy pomoc jest potrzebna,
dzwoń pod ten numer właśnie!
2. Gdy gdzieś wybuchnie pożar
lub kiedy jest włamanie,
gdy powódź niszczy domy
i kiedy ktoś zasłabnie.
Ref.: Jeden, jeden, dwa...
3. Już wszyscy pamiętają
ten numer alarmowy
i kiedy trzeba będzie,
już wiedzą, gdzie zadzwonić.
Ref.: Jeden, jeden, dwa…
„Jak smakuje jesień”
sł. Barbara Bester
Jesień bywa kolorowa,
smakowita, bardzo zdrowa!
Tu owoce, tam warzywa,
jesień bardzo pyszna bywa.
Tu smak gruszki,
tam buraczka.
Smak pietruszki
i kabaczka.
Mnóstwo smaków jesień ma,
które każde dziecko zna.
Wymień, proszę, smak jesieni,
który wszyscy chętnie zjemy.
„Kotek”
sł. Mirosław Deresz
Czas nam teraz popracować,
mamy kotka narysować.
Zróbmy kółko i gotowe.
Mamy już koteczka głowę.
Na niej trójkąciki dwa –
i już kotek uszka ma.
Teraz w kole dwa kółeczka,
w każdym czarna jest kreseczka.
To was chyba nie zaskoczy,
kotek zyskał właśnie oczy.
W dole trójkąt z haczykami –
i już pyszczek z noskiem mamy.
Po trzy linie w lewo, w prawo,
kotek wąsy ma już, brawo.
W dół dwa łuki rysujemy,
to jest brzuszek, wszyscy wiemy.
Między nimi dwie pałeczki,
żeby kotek miał łapeczki.
Jeszcze wężyk falowany –
i ogonek kotka mamy.
Kot się kończy na ogonie,
więc zadanie zakończone.
|
Data |
Temat dnia |
Podstawa programowa. |
|
Temat kompleksowy: „Bezpiecznie w drodze do przedszkola” cd. |
||
|
01.10 |
Co to za pojazdy? |
I.2,4,5,8,9,II.11,III.5,8,9, IV.1,2,3,5,7,15,16 |
|
02.10 |
Czy jesteśmy bezpieczni na rowerze? |
I.2,4,5,8,9,II.11,III.5,8,9, IV.1,2,3,5,7,15,16,18 |
|
03.10 |
Jak być bezpiecznym na wycieczce? |
I.2,4,5,8,9,II.11,III.5,8,9, IV.1,2,3,5,7,15, |
|
Temat kompleksowy: „Kody jesieni” |
||
|
06.10 |
Jaką melodię nuci Pani jesień? |
I.2,4,5,8,9,II.11,III.5,8,9, IV.1,2,3,5,7,15,16,18 |
|
07.10 |
Jak smakuje jesień? |
I.2,4,5,7,8,9,II.11,III.5,8,9,IV.2,4,5,7,15,16,18 |
|
08.10 |
Co pachnie jesienią? |
I.2,5,8,9,II.11,III.5,8,9, IV.1,2,3,5,7,15,16,18,19 |
|
09.10 |
Co zwierzęta robią jesienią? |
I.2,4,5,7,8,9,II.11,III.5,8,9,IV.2,3,5,7,11,15,16,18 |
|
10.10 |
Dlaczego lubimy jesień? |
I.2,4,5,8,9,II.11,III.5,8,9, IV.1,2,3,5,7,15,16, |
|
Temat kompleksowy: „W krainie emocji i uczuć” |
||
|
13.10 |
Co usłyszę, gdy będę cicho? |
I.2,4,5,7,8,9,II.11,III.1,5,8,9,IV.1,2,3,5,7,15,16, |
|
14.10 |
Kiedy odczuwam spokój? |
I.2,4,5,8,9,II.11,III.5,8,9, IV.1,2,3,5,7,15,16,18 |
|
15.10 |
Jakie emocje w sobie skrywam? |
I.2,4,5,7,8,9,II.2,4,11,III.1,2,5,8,9,IV.2,3,5,7,15,16,18 |
|
16.10 |
Co włożymy do pudełka wspomnień? |
I.2,4,5,7,8,9,II.11,III.5,6,8,9,IV.1,2,5,7,8,11,12,14,15,16,17 |
|
17.10 |
Za czym tęsknią drzewa? |
I.2,4,5,7,8,9,II.4,11,III.1,2,5,8,9,IV.2,3,5,7,14,15, 16,18 |
|
Temat kompleksowy: „W krainie zdrowia”
|
||
|
20.10 |
Po co nam wzrok? |
I.2,4,5,7,9,III.5,8,9, IV.1,2,3,5,7,8,14,15,16, |
|
21.10 |
Kto ratuje nasze życie i zdrowie? |
I.2,4,5,7,8,9,III.5,8,9,IV.2,5,7,8,14,15, 16,18,19 |
|
22.10 |
Jak zdrowo się odżywiać? |
I.,4,5,8,9,III.5,8,9,IV.2,3,5,7,8,14,15,16,18 |
|
23.10 |
Jakie numery ratują nam życie? |
I.2,4,5,7,9,III.1,5,8,9,IV.2,3,5,7,8,12,13,14,15,16,19 |
|
24.10 |
Jak spędzamy wolny czas? |
I.2,4,5,7,8,9,III.5,8,9,IV.2,3,5,7,8,14,15,16,19 |
|
„Wśród zwierząt” |
||
|
27.10 |
Jakie zwierzęta żyją wśród nas? |
I.2,4,5,7,8,9,II.10,11,III.1,2,5,8,9,IV.2,3,5,7,14,15, 16,18 |
|
28.10 |
Jakim zwierzątkiem potrafię się zaopiekować? |
I.2,4,5,7,8,9,II.10,III.2,4,5,8,9,IV.1,2,5,7,14,15, 16,18,20 |
|
29.10 |
Co człowiek może zrobić dla zwierząt? |
I.2,4,5,7,8,9,II.11,III.5,8,9,10,11,IV.2,3,5,7,9,15, 16,18 |
|
30.10 |
Co to za zwierzę? |
I.2,4,5,7,8,9,II.11,III.5,8,9,IV.2,3,5,7,14,15,16,18 |
|
31.10 |
Co już wiemy o zwierzętach? |
I.2,4,5,7,8,9,II.11,III.5,8,9,IV.1,2,3,5,7,14,15, 16,18 |
Opracowano na podstawie Programu wychowania przedszkolnego wyd. MAC, Przewodnika metodycznego oraz kart pracy „W przedszkolu naturalnie” poziom B wyd. MAC.