Grupa III „Rybki”

Listopad 2025

Opracowała: Anna Bis

Tematyka kompleksowa

  1. Baśnie, bajki, bajeczki.
  2. Spotkania z nauką.
  3. Wszyscy jesteśmy tacy sami.
  4. Nasze inspiracje.

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

  • Rozwijanie sprawności fizycznej, precyzji ruchów w toku zabaw i ćwiczeń ruchowych.
  • Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.
  • Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
  • Odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).
  • Wyrabianie umiejętności łączenia ruchu ze śpiewem.
  • Rozwijanie koordynacji ruchowej, wzrokowo-ruchowej, wzrokowo-ruchowo-słuchowej.
  • Budowanie pozytywnej samooceny, poczucia bycia ważnym i potrzebnym.
  • Rozwijanie umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia.
  • Wdrażanie do utrzymania ładu i porządku wokół siebie.
  • Rozwijanie umiejętności zgodnej zabawy i współpracy, wspólnego podejmowania decyzji.
  • Wdrażanie do uczestnictwa w przedstawieniach i inscenizacjach.
  • Kształtowanie postawy patriotycznej, nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi (szacunek do symboli narodowych, do ojczyzny).
  • Rozwijanie zainteresowań muzycznych i umiejętności wokalnych.
  • Rozwijanie kreatywności i wyobraźni plastycznej, muzycznej i ruchowej.
  • Wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich, do skupiania uwagi na osobie mówiącej.
  • Rozwijanie zainteresowań książką i czytelnictwem. Wyróżnianie elementów realnych i fantastycznych.
  • Budowanie wiedzy o historii swego kraju oraz na temat symboli narodowych.
  • Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego i przekładania go na język matematyczny.
  • Rozwijanie mowy i myślenia, umiejętności formułowania odpowiedzi na postawione pytania.
  • Kształtowanie pojęcia liczby.
  • Usprawnianie umiejętności koncentrowania się na określonej czynności.
  • Wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazów, symboli graficznych.
  • Wskazywanie szczegółowych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami.
  • Segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium.

Piosenki i wiersze

„Rybka”
sł. Mirosław Deresz
(wiersz do rysowania)
 
Aby rybkę narysować,
trzeba fale dwie skrzyżować.
Z góry na dół falę damy
i ogonek rybki mamy.
 
Z przodu kółko, a w nim kropka,
bo nam brakowało oka.
Jeszcze z góry falę damy,
już grzbietową płetwę mamy.
 
Teraz z przodu falka mała,
by się rybka uśmiechała.
Zaś na brzuszku falek mnóstwo,
by się mogła chwalić łuską.
 
Wszystko wyszło doskonale —
przecież rybki lubią fale.
 
„Polska”
sł. Elżbieta H. Krystek-Jones
 
Mam na swoim biurku globus kolorowy.
Opowie o krajach, chociaż nie zna mowy.
Poszukaj w Europie krainy znaczonej
barwami koloru: żółtej i zielonej.
 
Ciągnie się od Karpat — to skaliste góry,
aż do morza Bałtyk. Popatrz więc do góry.
Znajdziesz ją pomiędzy Bugiem oraz Odrą.
To są piękne rzeki. Mają wodę modrą.
 
A najdłuższa rzeka, która z gór wypływa
i do morza wpada — Wisła się nazywa.
Stolica — Warszawa. Każdy jest z niej dumny.
Przeniósł ją z Krakowa król Zygmunt z „Kolumny”.
 
Piękne góry Tatry wszystkich zapraszają.
Bajecznie niezwykłą panoramę mają.
Bielusieńkie plaże Bałtyk oferuje,
nadmorskie wycieczki zawsze proponuje.
 
„Bajkowe marzenia”
słowa i muzyka: Krystyna Gowik
 
1. Są bajki i baśnie, cudowny świat,
gdzie żyją krasnale i wróżki.
I czy masz pięć latek, czy dużo lat,
to lubisz tak śnić do poduszki.
 
Ref.: Tam możesz być, kim tylko chcesz
i spełnić swoje marzenia.
Biegnijmy więc tam, do bajkowych bram,
powiedzmy swoje życzenia. (2x)
 
2. Gdy smutno na dworze, gdy pada deszcz,
to w bajkach jest zawsze pogoda.
I nawet gdy złego coś dzieje się,
to zaraz ktoś uśmiech znów doda!
 
Ref.: Bajkowy świat, inny niż nasz,
wszystko na dobre wciąż zmienia.
Biegnijmy więc tam, do bajkowych bram,
powiedzmy swoje życzenia. (2x)
 
„Jesteśmy Polakami”
słowa i muzyka: Robert Magielnicki
 
1. Polska to kraj
piękny jak raj.
Mamy tu morze i góry.
Zachwyca nas
zielony las
i pełne jezior Mazury.
 
Ref.: Z całego serca
śpiewajcie z nami:
„Wszyscy jesteśmy Polakami”.
 
2. Polska to kraj,
piękny jak raj.
Mamy tu jesień i zimę.
Zachwyca nas
wiosenny czas.
Lato pogodną ma minę.
 
Ref.: Z całego serca
śpiewajcie z nami:
„Wszyscy jesteśmy Polakami”.
 
„Kotek”

sł. Mirosław Deresz

Czas nam teraz popracować,
mamy kotka narysować.
Zróbmy kółko i gotowe.
Mamy już koteczka głowę.
Na niej trójkąciki dwa –
i już kotek uszka ma.
Teraz w kole dwa kółeczka,
w każdym czarna jest kreseczka.
To was chyba nie zaskoczy,
kotek zyskał właśnie oczy.
W dole trójkąt z haczykami –
i już pyszczek z noskiem mamy.
Po trzy linie w lewo, w prawo,
kotek wąsy ma już, brawo.
W dół dwa łuki rysujemy,
to jest brzuszek, wszyscy wiemy.
Między nimi dwie pałeczki,
żeby kotek miał łapeczki.
Jeszcze wężyk falowany –
i ogonek kotka mamy.
Kot się kończy na ogonie,
więc zadanie zakończone.


Data

Temat dnia

Podstawa programowa

 

Temat kompleksowy:   „Baśnie, bajki bajeczki”

 

03.11

Jaka to melodia?

III.5,8,9,IV.3,5,7,2,1,8,I.5,9,4,8,2,9,7

04.11

Co to znaczy być bohaterem?

III.8,5,9,IV.5,7,2,7,1,4,18,I.5,2,9,4,8,II.11 

05.11

Jaką postacią baśniową jestem?

IV.3,5,2,7,18,III.8,5,9I.9,4,5,8,7, 

06.11

Jakie przygody przeżywają bohaterowie naszych bajek?

IV.5,7,2,12,15,III.8,5,9, I.5,7,9,4,8, 

07.11

Co robić, by się nie nudzić?

I.5,2,7,4,8,9,II.11, III.8,5,9,IV.3,5,7,2,8

 

Temat kompleksowy: „Spotkania z nauką”

 

10.11

Co to jest niepodległość?

IV.5,2,7,1,6,11,III.8,5,9,I.4,8,9,7

11.11

Święto Niepodległości

 

12.11

Dlaczego potrzebujemy pokoju na świecie?

I.2,9,4,5,8,III.8,5,9,1,6,IV.3,5,2,7,10,8

13.11

Jak zostać wynalazcą?

III.8,5,9,IV.5,7,2,6,8,I.5,2,4,8,9,7

14.11

W czym jestem dobry?

III.5,8,9,IV.3,7,5,2,8,11,15,12,I.5,2,9,7,II.1,2,4

 

Temat kompleksowy: „Wszyscy jesteśmy tacy sami”

17.11

W czym jesteśmy podobni, a czym się różnimy?

I.5,9,4,2,III.8,5,9,IV.3,5,16,7,2,1

18.11

Co pomaga mi w uczeniu się?

I,9,4,8,5,III.8,9,5,IV.5,16,2,8,7

19.11

Co może kolorowa kredka?

III.8,5,9,IV.3,5,16,7,2,8,19,I.5,9,8,4,2

20.11

Co to jest para?

IV.5,16,2,7,6,13,III.8,5,9,I.5,9,4,8,2

21.11

Czy „inny” oznacza gorszy?

I.4,5,8,9,III.8,9,5,IV.3,5,16,7,1,8,2,19

 

Temat kompleksowy: „Nasze inspiracje”

 

24.11

Co warto obejrzeć w telewizji, a co w kinie?

I.5,9,4,8,III.8,5,9,IV.5,16,2,7,4,8

25.11

Dlaczego kochamy pluszowe misie?

IV.3,5,16,2,7,1,14,9,15,18,8,III.8,5,9,I.5,4,8

26.11

Co to jest ekopojazd?

IV.2,3,7,11,13,15,20,III.8,9,5,I.5,4,8,9,6

27.11

Jak to jest zrobione?

III.8,5,9,IV.5,16,2,7,14,13,9,2,15,19,I.4,5,8,7

28.11

Jak się dobrze bawić?

III.5,8,9,I.5,7,4,9,II.11,7,8,IV.3,5,16,2,7,1

Opracowano na podstawie Programu wychowania przedszkolnego wyd. MAC, Przewodnika metodycznego oraz kart pracy „W przedszkolu naturalnie” poziom B wyd. MAC.

Październik 2025

Opracowała: Ewa Orszulak

Tematyka kompleksowa

  1. Bezpiecznie w drodze do przedszkola, cd.;
  2. Kody jesieni;
  3. W krainie emocji i uczuć;
  4. W krainie zdrowia;
  5. Wśród zwierząt.

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

  • Rozwijanie umiejętności wycinania po liniach prostych i łukach.
  • Rozwijanie empatii — uwrażliwienie na potrzeby wszystkich zwierząt
  • Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zwierzęta będące pod naszą opieką.
  • Wdrażanie do poszanowania życia pod każdą postacią.
  • Rozwijanie umiejętności zgodnej zabawy i współdziałania w grupie przedszkolnej.
  • Rozwijanie umiejętności skupiania uwagi na wykonywanym zadaniu i doprowadzaniu pracy do końca.
  • Budowanie wiedzy i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i zagrażających życiu.
  • Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na drodze i w ruchu ulicznym.
  • Budowanie wiedzy dziecka na temat jesieni i zmian zachodzących jesienią w przyrodzie.
  • Rozwijanie logicznego myślenia przyczynowo-skutkowego, umiejętności porównywania, wskazywania różnic i podobieństw.
  • Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.
  • Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy.
  • Utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby.
  • Rozumienie konieczności spożywania owoców i warzyw.
  • Ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.
  • Przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych.
  • Dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji.
  • Odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań.
  • Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi.
  • Kształtowanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.

Piosenki i wiersze

„Wesoła jesień”

1. Wiosną słońce lekko przygrzewa,
latem w sadzie wszystko dojrzewa.
Jesień... a czy może być miło
kiedy zimno się zrobiło?

Ref.: Jesień fajne ma kałuże
i jesienią śpimy dłużej,
jesień nie jest taka zła,
jesień nam ma liściach gra!

2.Wiosną kwitną kwiaty i drzewa,
latem rano skowronek śpiewa.
Jesień — czy to pora deszczowa
w chmurach coś dobrego chowa?

Ref.: Jesień fajne ma kałuże…

„Jak spadają liście z drzew?”

sł. Marzanna Krajewska

Spadają liście z drzew,
te małe i te duże.
Jeden spadnie na ziemię,
a drugi gdzieś obok, w kałużę.

Spadają liście dębu,
kasztanowca i jarzębu,
brzozy, olchy i klonu,
topoli, buka i jesionu.

Jedne liście tańczą,
wirują na wietrze powoli,
inne opadają ciężko...
Czy liście to spadanie boli?

Spadają liście kolorowe,
te mniej i te bardziej ładne.
Który z nich na ziemię
jako pierwszy spadnie? Kto odgadnie?

„Numer 112”

1. Gdy jakiś jest wypadek,
gdy coś się komuś stanie,
gdzie dzwonić? Wszystkie dzieci
już wiedzą doskonale.

Ref.: Jeden, jeden, dwa
to numer sto dwanaście.
Gdy pomoc jest potrzebna,
dzwoń pod ten numer właśnie!

2. Gdy gdzieś wybuchnie pożar
lub kiedy jest włamanie,
gdy powódź niszczy domy
i kiedy ktoś zasłabnie.

Ref.: Jeden, jeden, dwa...

3. Już wszyscy pamiętają
ten numer alarmowy
i kiedy trzeba będzie,
już wiedzą, gdzie zadzwonić.

Ref.: Jeden, jeden, dwa…

„Jak smakuje jesień”

sł. Barbara Bester

Jesień bywa kolorowa,
smakowita, bardzo zdrowa!
Tu owoce, tam warzywa,
jesień bardzo pyszna bywa.
Tu smak gruszki,
tam buraczka.
Smak pietruszki
i kabaczka.
Mnóstwo smaków jesień ma,
które każde dziecko zna.
Wymień, proszę, smak jesieni,
który wszyscy chętnie zjemy.

„Kotek”

sł. Mirosław Deresz

Czas nam teraz popracować,
mamy kotka narysować.
Zróbmy kółko i gotowe.
Mamy już koteczka głowę.
Na niej trójkąciki dwa –
i już kotek uszka ma.
Teraz w kole dwa kółeczka,
w każdym czarna jest kreseczka.
To was chyba nie zaskoczy,
kotek zyskał właśnie oczy.
W dole trójkąt z haczykami –
i już pyszczek z noskiem mamy.
Po trzy linie w lewo, w prawo,
kotek wąsy ma już, brawo.
W dół dwa łuki rysujemy,
to jest brzuszek, wszyscy wiemy.
Między nimi dwie pałeczki,
żeby kotek miał łapeczki.
Jeszcze wężyk falowany –
i ogonek kotka mamy.
Kot się kończy na ogonie,
więc zadanie zakończone.


Data

Temat dnia

Podstawa programowa.

Temat kompleksowy: „Bezpiecznie w drodze do przedszkola” cd.

01.10

Co to za pojazdy?

I.2,4,5,8,9,II.11,III.5,8,9,

IV.1,2,3,5,7,15,16

02.10

Czy jesteśmy bezpieczni na rowerze?

I.2,4,5,8,9,II.11,III.5,8,9,

IV.1,2,3,5,7,15,16,18

03.10

Jak być bezpiecznym na wycieczce?

I.2,4,5,8,9,II.11,III.5,8,9,

IV.1,2,3,5,7,15,

Temat kompleksowy: „Kody jesieni”

06.10

Jaką melodię nuci Pani jesień?

I.2,4,5,8,9,II.11,III.5,8,9,

IV.1,2,3,5,7,15,16,18

07.10

Jak smakuje jesień?

I.2,4,5,7,8,9,II.11,III.5,8,9,IV.2,4,5,7,15,16,18

08.10

Co pachnie jesienią?

I.2,5,8,9,II.11,III.5,8,9,

IV.1,2,3,5,7,15,16,18,19

09.10

Co zwierzęta robią jesienią?

I.2,4,5,7,8,9,II.11,III.5,8,9,IV.2,3,5,7,11,15,16,18

10.10

Dlaczego lubimy jesień?

I.2,4,5,8,9,II.11,III.5,8,9,

IV.1,2,3,5,7,15,16,

Temat kompleksowy: „W krainie emocji i uczuć”

13.10

Co usłyszę, gdy będę cicho?

I.2,4,5,7,8,9,II.11,III.1,5,8,9,IV.1,2,3,5,7,15,16,

14.10

Kiedy odczuwam spokój?

I.2,4,5,8,9,II.11,III.5,8,9,

IV.1,2,3,5,7,15,16,18

15.10

Jakie emocje w sobie skrywam?

I.2,4,5,7,8,9,II.2,4,11,III.1,2,5,8,9,IV.2,3,5,7,15,16,18

16.10

Co włożymy do pudełka wspomnień?

I.2,4,5,7,8,9,II.11,III.5,6,8,9,IV.1,2,5,7,8,11,12,14,15,16,17

17.10

Za czym tęsknią drzewa?

I.2,4,5,7,8,9,II.4,11,III.1,2,5,8,9,IV.2,3,5,7,14,15,

16,18

Temat kompleksowy: „W krainie zdrowia”

 

20.10

Po co nam wzrok?

I.2,4,5,7,9,III.5,8,9,

IV.1,2,3,5,7,8,14,15,16,

21.10

Kto ratuje nasze życie i zdrowie?

I.2,4,5,7,8,9,III.5,8,9,IV.2,5,7,8,14,15,

16,18,19

22.10

Jak zdrowo się odżywiać?

I.,4,5,8,9,III.5,8,9,IV.2,3,5,7,8,14,15,16,18

23.10

Jakie numery ratują nam życie?

I.2,4,5,7,9,III.1,5,8,9,IV.2,3,5,7,8,12,13,14,15,16,19

24.10

Jak spędzamy wolny czas?

I.2,4,5,7,8,9,III.5,8,9,IV.2,3,5,7,8,14,15,16,19

„Wśród zwierząt”

27.10

Jakie zwierzęta żyją wśród nas?

I.2,4,5,7,8,9,II.10,11,III.1,2,5,8,9,IV.2,3,5,7,14,15,

16,18

28.10

Jakim zwierzątkiem potrafię się zaopiekować?

I.2,4,5,7,8,9,II.10,III.2,4,5,8,9,IV.1,2,5,7,14,15,

16,18,20

29.10

Co człowiek może zrobić dla zwierząt?

I.2,4,5,7,8,9,II.11,III.5,8,9,10,11,IV.2,3,5,7,9,15,

16,18

30.10

Co to za zwierzę?

I.2,4,5,7,8,9,II.11,III.5,8,9,IV.2,3,5,7,14,15,16,18

31.10

Co już wiemy o zwierzętach?

I.2,4,5,7,8,9,II.11,III.5,8,9,IV.1,2,3,5,7,14,15,

16,18

Opracowano na podstawie Programu wychowania przedszkolnego wyd. MAC, Przewodnika metodycznego oraz kart pracy „W przedszkolu naturalnie” poziom B wyd. MAC.

Stron 1 z 2

UWAGA. Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawienia przeglądarki internetowej oznacza Państwa zgodę na używanie plików cookies. Więcej...