Grupa IV „Misie”

Październik 2025

Opracowała: Katarzyna Kaczmarska

Tematyka kompleksowa

  1. Kody jesieni
  2. W krainie emocji i uczuć
  3. W krainie zdrowia
  4. Wśród zwierząt

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

  • Przypomnienie zasad panujących w placówce Kształtowanie świadomości oddechu.
  • Rozwijanie sprawności manualnej i spostrzegawczości.
  • Rozwijanie umiejętności wycinania po liniach prostych i łukach.
  • Rozwijanie umiejętności szybkiej reakcji na sygnał.
  • Wdrażanie do aktywności na świeżym powietrzu niezależnie od pogody i pory roku. Wdrażanie do aktywnego i bezpiecznego uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
  • Rozwijanie empatii – uwrażliwienie na potrzeby wszystkich zwierząt.
  • Kształtowanie umiejętności panowania nad własnymi emocjami poprzez kontrolowanie własnego oddechu.
  • Rozpoznawanie i nazywanie uczuć i emocji, które w sobie skrywamy.
  • Budowanie strategii radzenia sobie z przeżywaniem różnych uczuć i emocji.
  • Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za najbliższe otoczenie i troski o nie.
  • Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zwierzęta będące pod naszą opieką. Wdrażanie do poszanowania życia pod każdą postacią.
  • Rozwijanie umiejętności zgodnej zabawy i współdziałania w grupie przedszkolnej.
  • Rozwijanie umiejętności skupiania uwagi na wykonywanym zadaniu i doprowadzaniu pracy do końca.
  • Budowanie wiedzy i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i zagrażających życiu.
  • Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na drodze i w ruchu ulicznym.
  • Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych.
  • Rozwijanie poczucia rytmu i pulsu muzyki. Rozwijanie pamięci słuchowej.
  • Rozwijanie umiejętności rytmicznego akompaniowania z wykorzystaniem samodzielnie wykonanych instrumentów perkusyjnych.
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
  • Budowanie wiedzy dziecka na temat jesieni i zmian zachodzących jesienią w przyrodzie.
  • Rozwijanie postaw proekologicznych. Wzmacnianie więzi z naturą.
  • Rozwijanie logicznego myślenia przyczynowo-skutkowego, umiejętności porównywania, wskazywania różnic i podobieństw.
  • Rozwijanie myślenia matematycznego. Kształtowanie pojęcia liczby. Rozwijanie umiejętności rozróżniania figur geometrycznych oraz poprawnego przeliczania.

Data

Temat dnia

Podstawa programowa

Temat kompleksowy: Kody jesieni

 

01.10

Co potrafi jesień – czarowanie barw jesieni – eksperymenty

II.8, III.5, III.8, IV.7  III.8, IV.4, IV.9  IV.19 IV.11  I.5  IV.1, IV.2, IV.8

02.10

Dzień muzyki

I.5, II.8, III.5, IV.7 I.5 IV.4, IV.9

 I.5  I.8, IV.7  IV.1, IV.8, IV.19 I.5, III.5, III.8 IV.7 I.5, IV.7

 

03.10

Zajęcia sportowe na AWF

II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.12, IV.15 I.7, I.9, IV.4, IV.8 I.5 I.7, I.9, IV.2, IV.9, IV.12, IV.19  I.8  I.5, III.5, III.8

05.10

Jaką melodie nuci jesień?

I.5, II.8, III.5, IV.7 IV.2, IV.4, IV.18 IV.2, IV.4, IV.8

I.5, III.5, III.8

06.10

Jak smakuje jesień?

 

I.5, II.8, III.5, IV.7 IV.2, IV.4, IV.15, IV.18  I.7, I.9  I.5 I.7, I.9, IV.15

08.10

Co pachnie jesienią?

I.5, II.8, III.5, IV.7 IV.12  I.7, I.9, IV.15  I.5

09.10

Co zwierzęta robią jesienią?

I.5, III.5, IV.7 I.7, I.9, IV.2, IV.4, IV.6, IV.9  I.5, II.8, III.5 I.7, IV.14, IV.15  III.5, IV.2, IV.5

I.6, III.1

 

10.10

Dlaczego lubimy jesień?

I.5, IV.8, IV.18, IV.19 I.5, IV.7 

IV.8, IV.9,  IV.12, IV.18 I.5, III.5, IV.18

Temat kompleksowy: W krainie emocji i uczuć

 

13.10

Co usłyszę, gdy będę cicho?

I.5, II.8, III.5, IV.7 I.5 IV.4, IV.9

I.8, IV.7  IV.1, IV.8, IV.19

I.5, III.5, III.8

14.10

Kiedy odczuwam spokój?

I.5, II.8, III.5, IV.7 III.8, IV.4,  IV.9 III.4, IV.2, IV.18 IV.9 IV.7

I.6, III.1, IV.11 III.5, IV.2, IV.5

IV.9  I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

15.10

Jakie emocje skrywam w sobie ?

 

I.5, II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.9, IV.15, IV.18  I.7, I.9, IV.4, IV.8

I.9, IV.8, IV.15 I.8, IV.7

16.10

Co włożymy do pudełka wspomnień?

I.5, II.8, III.5, III.8, IV.7  III.5, IV.2, IV.18, IV.19 I.7, I.9, IV.15

I.5, III.5, IV.7

17.10

Za czym tęsknią drzewa?  

I.7, I.9, IV.5, IV.15, IV.18I.5, II.8, III.5, IV.18  I.5  I.7, I.9, IV.9, IV.14   III.5, IV.2, IV.5

I.6, III.1  I.1, I.2, I.3

Temat kompleksowy: W krainie zdrowia

 

20.10

Po co nam wzrok?

I.5, II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.2, IV.9, IV.18 I.6, III.1, IV.11

I.5  I.8, IV.7  I.9, IV.1, IV.6, IV.18, IV.19

21.10

Kto ratuje nasze życie i zdrowie?

I.5, II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.2, IV.9, IV.18 I.6, III.1, IV.11

I.5 I.8, IV.7  I.9, IV.1, IV.6, IV.18, IV.19 I.5, II.11, III.5, IV.7

22.10

Jak zdrowo się odżywić?

I.5, II.8, III.5, III.8, IV.7  III.8, IV.4, IV.9  I.5, IV.4, IV.15  I.5

I.5, III.5, IV.2, IV.8 I.5

23.10

Jakie numery ratują nam życie?

II.8, III.8, IV.15, IV.18 I.7, IV.8, IV.9, IV.15 , III.5, IV.18  IV.7 I.7, IV.8, IV.11

24.10

Jak spędzam wolny czas?

II.8, III.5, III.8, IV.7  IV.19  IV.7, IV.13 I.5  IV.1, IV.2, IV.5, IV.12,

IV.13  I.5, III.5

Temat kompleksowy: Wśród zwierząt

 

27.10

Jakie zwierzęta żyją wśród nas?

II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.12, IV.15 I.7, I.9, IV.4, IV.8 I.5 I.7, I.9, IV.2, IV.9, IV.12, IV.19  I.8  I.5, III.5, III.8

28,10

Jakim zwierzątkiem potrafię się zaopiekować?

 

IV.7  I.5, IV.7 I.5 IV.2, IV.5, IV.8, IV.12 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

29.10

Co człowiek może zrobić dla zwierząt?

II.8, III.5, III.8, IV.7  IV.2, IV.20

IV.8, IV.9, IV.15 , III.5, IV.7  I.7, IV.5, IV.13,

30.10

Co to za zwierzę?

II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.1, IV.2, IV.11 I.5, IV.20 I.5  I.8 I.7, I.9, IV.2, IV.6, IV.19 I.5, III.5, IV.18

31.10

Co już wiemy o zwierzętach ?

I.8, IV.7 I.5, III.5, IV.9, IV.12 V.7

I.5, IV.7  IV.14  III.5, IV.2, IV.5 

I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

Indywidualizacja pracy z dziećmi

  1. Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  2. Doskonalenie rozróżniania stron prawa od lewej.
  3. Doskonalenie liczenia liczebnikami porządkowymi i kardynalnymi.
  4. Wzbogacanie słownika czynnego dziecka.
  5. Usprawnianie ręki i doskonalenie posługiwania się nożyczkami – wycinanie wieloelementowych obrazków o skomplikowanym wzorze.

Wrzesień 2025

Opracowała: Katarzyna Kaczmarska

Tematyka kompleksowa

  1. Nasza grupa
  2. Emocje i uczucia
  3. Jesienne impresje
  4. Polska moja — ojczyzna

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

  • Przypomnienie zasad panujących w placówce
  • zawracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
  • porządkowanie po sobie miejsc zabaw, pracy i spożywania posiłków;
  • dbanie o porządek w szufladach  indywidualnych.
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
  • odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie);
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;
  • przeplatanie aktywności ruchowej odpoczynkiem;
  • dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rak, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki;
  • wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
  • określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach;
  • radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
  • zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
  • szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
  • przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
  • dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
  • wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli;
  • dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
  • nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów; określenie kolejności czynności, np. podczas wykonywania zamku z piasku; zadawaniu pytań; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; określania kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach;
  • poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
  • wykonywanie ćwiczeń w parach;
  • budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
  • łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcyjnych;
  • klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy;
  • rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
  • rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);
  • nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
  • oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
  • rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa sad;
  • nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty);
  • wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazów, symboli graficznych;
  • składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru

Data

Temat dnia

Podstawa programowa

Temat kompleksowy: Idzie jesień… przez ogród i sad

 

01.09

Jak masz na imię/

I.5, II.8, III.5, IV.7 IV.2, IV.4, IV.18 IV.2, IV.4, IV.8

I.5, III.5, III.8

02.09

Jakie jest nasze przedszkole

 

I.5, II.8, III.5, IV.7 IV.2, IV.4, IV.15, IV.18  I.7, I.9  I.5 I.7, I.9, IV.15

03.09

W co można się bawić w ogrodzie przedszkolnym?

I.5, II.8, III.5, IV.7 IV.12  I.7, I.9, IV.15,  I.5

04.09

Co to są normy grupowe?

I.5, III.5, IV.7 I.7, I.9, IV.2, IV.4, IV.6, IV.9  I.5, II.8, III.5 I.7, IV.14, IV.15  III.5, IV.2, IV.5

I.6, III.1

 

05.09

Co potrafię?

I.5, IV.8, IV.18, IV.19 I.5, IV.7 

IV.8, IV.9,  IV.12, IV.18 I.5, III.5, IV.18

Temat kompleksowy: Emocje i uczucia

 

08.09

Jak muzyka maluje emocje?

I.5, II.8, III.5, IV.7 I.5 IV.4, IV.9

I.8, IV.7  IV.1, IV.8, IV.19

I.5, III.5, III.8

09.09

Skąd się biorą nasze humorki?

I.5, II.8, III.5, IV.7 III.8, IV.4,  IV.9 III.4, IV.2, IV.18 IV.9 IV.7

I.6, III.1, IV.11 III.5, IV.2, IV.5

IV.9  I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

10.09

Jak radzić sobie ze złością nie raniąc innych?

 

I.5, II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.9, IV.15, IV.18  I.7, I.9, IV.4, IV.8

I.9, IV.8, IV.15 I.8, IV.7

11.09

Jak wygląda radość?

I.5, II.8, III.5, III.8, IV.7  III.5, IV.2, IV.18, IV.19 I.7, I.9, IV.15

I.5, III.5, IV.7

12.09

Czy zabawki mają uczucia?

I.7, I.9, IV.5, IV.15, IV.18I.5, II.8, III.5, IV.18  I.5  I.7, I.9, IV.9, IV.14   III.5, IV.2, IV.5

I.6, III.1  I.1, I.2, I.3

Temat kompleksowy: Jesienne Impresje

 

15.09

Jaka jest jesień?

I.5, II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.2, IV.9, IV.18 I.6, III.1, IV.11

I.5  I.8, IV.7  I.9, IV.1, IV.6, IV.18, IV.19

16.09

Jak przedszkolaki witają jesień?

I.5, II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.2, IV.9, IV.18 I.6, III.1, IV.11

I.5 I.8, IV.7  I.9, IV.1, IV.6, IV.18, IV.19 I.5, II.11, III.5, IV.7

17.09

W co się bawić jesienią?

I.5, II.8, III.5, III.8, IV.7  III.8, IV.4, IV.9  I.5, IV.4, IV.15  I.5

I.5, III.5, IV.2, IV.8 I.5

18.09

Dlaczego liście spadają z drzew?

II.8, III.8, IV.15, IV.18 I.7, IV.8, IV.9, IV.15 , III.5, IV.18  IV.7 I.7, IV.8, IV.11

19.09

Czym przyjechała do nas jesień?

II.8, III.5, III.8, IV.7  IV.19  IV.7, IV.13 I.5  IV.1, IV.2, IV.5, IV.12,

IV.13  I.5, III.5

Temat kompleksowy: Polska moja ojczyzna

 

22.09

Dzień Przedszkolaka

II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.12, IV.15 I.7, I.9, IV.4, IV.8 I.5 I.7, I.9, IV.2, IV.9, IV.12, IV.19  I.8  I.5, III.5, III.8

23.09

Jak brzmi jesienna muzyka?

IV.7  I.5, IV.7 I.5 IV.2, IV.5, IV.8, IV.12 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

24.09

Co to jest babie lato?

II.8, III.5, III.8, IV.7  IV.2, IV.20

IV.8, IV.9, IV.15 , III.5, IV.7  I.7, IV.5, IV.13,

25.09

Co czerwieni się jesienią?

II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.1, IV.2, IV.11 I.5, IV.20 I.5  I.8 I.7, I.9, IV.2, IV.6, IV.19 I.5, III.5, IV.18

26.09

Co potrafią kolory?

I.8, IV.7 I.5, III.5, IV.9, IV.12 V.7

I.5, IV.7  IV.14  III.5, IV.2, IV.5 

I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

29.09

Jesienne zabawy badawcze

I.5, II.8, III.5, IV.7 I.5 IV.4, IV.9

 I.5  I.8, IV.7  IV.1, IV.8, IV.19 I.5, III.5, III.8 IV.7 I.5, IV.7

 

30.09

Co potrafimy, czego nauczyliśmy się we wrześniu

II.8, III.5, III.8, IV.7  III.8, IV.4, IV.9  IV.19 IV.11  I.5  IV.1, IV.2, IV.8

Indywidualizacja pracy z dziećmi

  1. Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  2. Doskonalenie rozróżniania stron prawa od lewej.
  3. Doskonalenie liczenia liczebnikami porządkowymi i kardynalnymi.
  4. Wzbogacanie słownika czynnego dziecka.
  5. Usprawnianie ręki i doskonalenie posługiwania się nożyczkami – wycinanie wieloelementowych obrazków o skomplikowanym wzorze.
UWAGA. Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawienia przeglądarki internetowej oznacza Państwa zgodę na używanie plików cookies. Więcej...