Grupa IV „Misie”
Październik 2025
Opracowała: Katarzyna Kaczmarska
Tematyka kompleksowa
- Kody jesieni
- W krainie emocji i uczuć
- W krainie zdrowia
- Wśród zwierząt
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- Przypomnienie zasad panujących w placówce Kształtowanie świadomości oddechu.
- Rozwijanie sprawności manualnej i spostrzegawczości.
- Rozwijanie umiejętności wycinania po liniach prostych i łukach.
- Rozwijanie umiejętności szybkiej reakcji na sygnał.
- Wdrażanie do aktywności na świeżym powietrzu niezależnie od pogody i pory roku. Wdrażanie do aktywnego i bezpiecznego uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
- Rozwijanie empatii – uwrażliwienie na potrzeby wszystkich zwierząt.
- Kształtowanie umiejętności panowania nad własnymi emocjami poprzez kontrolowanie własnego oddechu.
- Rozpoznawanie i nazywanie uczuć i emocji, które w sobie skrywamy.
- Budowanie strategii radzenia sobie z przeżywaniem różnych uczuć i emocji.
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za najbliższe otoczenie i troski o nie.
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zwierzęta będące pod naszą opieką. Wdrażanie do poszanowania życia pod każdą postacią.
- Rozwijanie umiejętności zgodnej zabawy i współdziałania w grupie przedszkolnej.
- Rozwijanie umiejętności skupiania uwagi na wykonywanym zadaniu i doprowadzaniu pracy do końca.
- Budowanie wiedzy i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i zagrażających życiu.
- Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na drodze i w ruchu ulicznym.
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych.
- Rozwijanie poczucia rytmu i pulsu muzyki. Rozwijanie pamięci słuchowej.
- Rozwijanie umiejętności rytmicznego akompaniowania z wykorzystaniem samodzielnie wykonanych instrumentów perkusyjnych.
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
- Budowanie wiedzy dziecka na temat jesieni i zmian zachodzących jesienią w przyrodzie.
- Rozwijanie postaw proekologicznych. Wzmacnianie więzi z naturą.
- Rozwijanie logicznego myślenia przyczynowo-skutkowego, umiejętności porównywania, wskazywania różnic i podobieństw.
- Rozwijanie myślenia matematycznego. Kształtowanie pojęcia liczby. Rozwijanie umiejętności rozróżniania figur geometrycznych oraz poprawnego przeliczania.
|
Data |
Temat dnia |
Podstawa programowa |
|
Temat kompleksowy: Kody jesieni
|
||
|
01.10 |
Co potrafi jesień – czarowanie barw jesieni – eksperymenty |
II.8, III.5, III.8, IV.7 III.8, IV.4, IV.9 IV.19 IV.11 I.5 IV.1, IV.2, IV.8 |
|
02.10 |
Dzień muzyki |
I.5, II.8, III.5, IV.7 I.5 IV.4, IV.9 I.5 I.8, IV.7 IV.1, IV.8, IV.19 I.5, III.5, III.8 IV.7 I.5, IV.7
|
|
03.10 |
Zajęcia sportowe na AWF |
II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.12, IV.15 I.7, I.9, IV.4, IV.8 I.5 I.7, I.9, IV.2, IV.9, IV.12, IV.19 I.8 I.5, III.5, III.8 |
|
05.10 |
Jaką melodie nuci jesień? |
I.5, II.8, III.5, IV.7 IV.2, IV.4, IV.18 IV.2, IV.4, IV.8 I.5, III.5, III.8 |
|
06.10 |
Jak smakuje jesień?
|
I.5, II.8, III.5, IV.7 IV.2, IV.4, IV.15, IV.18 I.7, I.9 I.5 I.7, I.9, IV.15 |
|
08.10 |
Co pachnie jesienią? |
I.5, II.8, III.5, IV.7 IV.12 I.7, I.9, IV.15 I.5 |
|
09.10 |
Co zwierzęta robią jesienią? |
I.5, III.5, IV.7 I.7, I.9, IV.2, IV.4, IV.6, IV.9 I.5, II.8, III.5 I.7, IV.14, IV.15 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1
|
|
10.10 |
Dlaczego lubimy jesień? |
I.5, IV.8, IV.18, IV.19 I.5, IV.7 IV.8, IV.9, IV.12, IV.18 I.5, III.5, IV.18 |
|
Temat kompleksowy: W krainie emocji i uczuć
|
||
|
13.10 |
Co usłyszę, gdy będę cicho? |
I.5, II.8, III.5, IV.7 I.5 IV.4, IV.9 I.8, IV.7 IV.1, IV.8, IV.19 I.5, III.5, III.8 |
|
14.10 |
Kiedy odczuwam spokój? |
I.5, II.8, III.5, IV.7 III.8, IV.4, IV.9 III.4, IV.2, IV.18 IV.9 IV.7 I.6, III.1, IV.11 III.5, IV.2, IV.5 IV.9 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
|
15.10 |
Jakie emocje skrywam w sobie ?
|
I.5, II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.9, IV.15, IV.18 I.7, I.9, IV.4, IV.8 I.9, IV.8, IV.15 I.8, IV.7 |
|
16.10 |
Co włożymy do pudełka wspomnień? |
I.5, II.8, III.5, III.8, IV.7 III.5, IV.2, IV.18, IV.19 I.7, I.9, IV.15 I.5, III.5, IV.7 |
|
17.10 |
Za czym tęsknią drzewa? |
I.7, I.9, IV.5, IV.15, IV.18I.5, II.8, III.5, IV.18 I.5 I.7, I.9, IV.9, IV.14 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
|
Temat kompleksowy: W krainie zdrowia
|
||
|
20.10 |
Po co nam wzrok? |
I.5, II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.2, IV.9, IV.18 I.6, III.1, IV.11 I.5 I.8, IV.7 I.9, IV.1, IV.6, IV.18, IV.19 |
|
21.10 |
Kto ratuje nasze życie i zdrowie? |
I.5, II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.2, IV.9, IV.18 I.6, III.1, IV.11 I.5 I.8, IV.7 I.9, IV.1, IV.6, IV.18, IV.19 I.5, II.11, III.5, IV.7 |
|
22.10 |
Jak zdrowo się odżywić? |
I.5, II.8, III.5, III.8, IV.7 III.8, IV.4, IV.9 I.5, IV.4, IV.15 I.5 I.5, III.5, IV.2, IV.8 I.5 |
|
23.10 |
Jakie numery ratują nam życie? |
II.8, III.8, IV.15, IV.18 I.7, IV.8, IV.9, IV.15 , III.5, IV.18 IV.7 I.7, IV.8, IV.11 |
|
24.10 |
Jak spędzam wolny czas? |
II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.19 IV.7, IV.13 I.5 IV.1, IV.2, IV.5, IV.12, IV.13 I.5, III.5 |
|
Temat kompleksowy: Wśród zwierząt
|
||
|
27.10 |
Jakie zwierzęta żyją wśród nas? |
II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.12, IV.15 I.7, I.9, IV.4, IV.8 I.5 I.7, I.9, IV.2, IV.9, IV.12, IV.19 I.8 I.5, III.5, III.8 |
|
28,10 |
Jakim zwierzątkiem potrafię się zaopiekować?
|
IV.7 I.5, IV.7 I.5 IV.2, IV.5, IV.8, IV.12 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
|
29.10 |
Co człowiek może zrobić dla zwierząt? |
II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.2, IV.20 IV.8, IV.9, IV.15 , III.5, IV.7 I.7, IV.5, IV.13, |
|
30.10 |
Co to za zwierzę? |
II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.1, IV.2, IV.11 I.5, IV.20 I.5 I.8 I.7, I.9, IV.2, IV.6, IV.19 I.5, III.5, IV.18 |
|
31.10 |
Co już wiemy o zwierzętach ? |
I.8, IV.7 I.5, III.5, IV.9, IV.12 V.7 I.5, IV.7 IV.14 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
Indywidualizacja pracy z dziećmi
- Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Doskonalenie rozróżniania stron prawa od lewej.
- Doskonalenie liczenia liczebnikami porządkowymi i kardynalnymi.
- Wzbogacanie słownika czynnego dziecka.
- Usprawnianie ręki i doskonalenie posługiwania się nożyczkami – wycinanie wieloelementowych obrazków o skomplikowanym wzorze.
Wrzesień 2025
Opracowała: Katarzyna Kaczmarska
Tematyka kompleksowa
- Nasza grupa
- Emocje i uczucia
- Jesienne impresje
- Polska moja — ojczyzna
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- Przypomnienie zasad panujących w placówce
- zawracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
- porządkowanie po sobie miejsc zabaw, pracy i spożywania posiłków;
- dbanie o porządek w szufladach indywidualnych.
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
- odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie);
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;
- przeplatanie aktywności ruchowej odpoczynkiem;
- dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rak, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki;
- wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
- określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach;
- radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
- zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
- szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
- przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
- dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
- wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli;
- dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
- nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów; określenie kolejności czynności, np. podczas wykonywania zamku z piasku; zadawaniu pytań; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; określania kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach;
- poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
- wykonywanie ćwiczeń w parach;
- budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
- łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcyjnych;
- klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy;
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);
- nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
- rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa sad;
- nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty);
- wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazów, symboli graficznych;
- składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru
|
Data |
Temat dnia |
Podstawa programowa |
|
Temat kompleksowy: Idzie jesień… przez ogród i sad
|
||
|
01.09 |
Jak masz na imię/ |
I.5, II.8, III.5, IV.7 IV.2, IV.4, IV.18 IV.2, IV.4, IV.8 I.5, III.5, III.8 |
|
02.09 |
Jakie jest nasze przedszkole
|
I.5, II.8, III.5, IV.7 IV.2, IV.4, IV.15, IV.18 I.7, I.9 I.5 I.7, I.9, IV.15 |
|
03.09 |
W co można się bawić w ogrodzie przedszkolnym? |
I.5, II.8, III.5, IV.7 IV.12 I.7, I.9, IV.15, I.5 |
|
04.09 |
Co to są normy grupowe? |
I.5, III.5, IV.7 I.7, I.9, IV.2, IV.4, IV.6, IV.9 I.5, II.8, III.5 I.7, IV.14, IV.15 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1
|
|
05.09 |
Co potrafię? |
I.5, IV.8, IV.18, IV.19 I.5, IV.7 IV.8, IV.9, IV.12, IV.18 I.5, III.5, IV.18 |
|
Temat kompleksowy: Emocje i uczucia
|
||
|
08.09 |
Jak muzyka maluje emocje? |
I.5, II.8, III.5, IV.7 I.5 IV.4, IV.9 I.8, IV.7 IV.1, IV.8, IV.19 I.5, III.5, III.8 |
|
09.09 |
Skąd się biorą nasze humorki? |
I.5, II.8, III.5, IV.7 III.8, IV.4, IV.9 III.4, IV.2, IV.18 IV.9 IV.7 I.6, III.1, IV.11 III.5, IV.2, IV.5 IV.9 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
|
10.09 |
Jak radzić sobie ze złością nie raniąc innych?
|
I.5, II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.9, IV.15, IV.18 I.7, I.9, IV.4, IV.8 I.9, IV.8, IV.15 I.8, IV.7 |
|
11.09 |
Jak wygląda radość? |
I.5, II.8, III.5, III.8, IV.7 III.5, IV.2, IV.18, IV.19 I.7, I.9, IV.15 I.5, III.5, IV.7 |
|
12.09 |
Czy zabawki mają uczucia? |
I.7, I.9, IV.5, IV.15, IV.18I.5, II.8, III.5, IV.18 I.5 I.7, I.9, IV.9, IV.14 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
|
Temat kompleksowy: Jesienne Impresje
|
||
|
15.09 |
Jaka jest jesień? |
I.5, II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.2, IV.9, IV.18 I.6, III.1, IV.11 I.5 I.8, IV.7 I.9, IV.1, IV.6, IV.18, IV.19 |
|
16.09 |
Jak przedszkolaki witają jesień? |
I.5, II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.2, IV.9, IV.18 I.6, III.1, IV.11 I.5 I.8, IV.7 I.9, IV.1, IV.6, IV.18, IV.19 I.5, II.11, III.5, IV.7 |
|
17.09 |
W co się bawić jesienią? |
I.5, II.8, III.5, III.8, IV.7 III.8, IV.4, IV.9 I.5, IV.4, IV.15 I.5 I.5, III.5, IV.2, IV.8 I.5 |
|
18.09 |
Dlaczego liście spadają z drzew? |
II.8, III.8, IV.15, IV.18 I.7, IV.8, IV.9, IV.15 , III.5, IV.18 IV.7 I.7, IV.8, IV.11 |
|
19.09 |
Czym przyjechała do nas jesień? |
II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.19 IV.7, IV.13 I.5 IV.1, IV.2, IV.5, IV.12, IV.13 I.5, III.5 |
|
Temat kompleksowy: Polska moja ojczyzna
|
||
|
22.09 |
Dzień Przedszkolaka |
II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.12, IV.15 I.7, I.9, IV.4, IV.8 I.5 I.7, I.9, IV.2, IV.9, IV.12, IV.19 I.8 I.5, III.5, III.8 |
|
23.09 |
Jak brzmi jesienna muzyka? |
IV.7 I.5, IV.7 I.5 IV.2, IV.5, IV.8, IV.12 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
|
24.09 |
Co to jest babie lato? |
II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.2, IV.20 IV.8, IV.9, IV.15 , III.5, IV.7 I.7, IV.5, IV.13, |
|
25.09 |
Co czerwieni się jesienią? |
II.8, III.5, III.8, IV.7 IV.1, IV.2, IV.11 I.5, IV.20 I.5 I.8 I.7, I.9, IV.2, IV.6, IV.19 I.5, III.5, IV.18 |
|
26.09 |
Co potrafią kolory? |
I.8, IV.7 I.5, III.5, IV.9, IV.12 V.7 I.5, IV.7 IV.14 III.5, IV.2, IV.5 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 |
|
29.09 |
Jesienne zabawy badawcze |
I.5, II.8, III.5, IV.7 I.5 IV.4, IV.9 I.5 I.8, IV.7 IV.1, IV.8, IV.19 I.5, III.5, III.8 IV.7 I.5, IV.7
|
|
30.09 |
Co potrafimy, czego nauczyliśmy się we wrześniu |
II.8, III.5, III.8, IV.7 III.8, IV.4, IV.9 IV.19 IV.11 I.5 IV.1, IV.2, IV.8 |
Indywidualizacja pracy z dziećmi
- Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Doskonalenie rozróżniania stron prawa od lewej.
- Doskonalenie liczenia liczebnikami porządkowymi i kardynalnymi.
- Wzbogacanie słownika czynnego dziecka.
- Usprawnianie ręki i doskonalenie posługiwania się nożyczkami – wycinanie wieloelementowych obrazków o skomplikowanym wzorze.