Grupa IV „Motylki”

Wychowawcy
mgr Anna Bis
mgr Anna Eysmont

Nauczyciel wspomagający
Zofia Wojtkowska

Woźna
Anna Zasłonka

Maj 2023

Opracowała: Anna Bis

Tematyka kompleksowa

  1. Co wiemy o Polsce?
  2. Moja ojczyzna.
  3. Moja miejscowość, mój region.
  4. Święto rodziców.
  5. Łąka w maju.

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

  • podawanie nazwy swojej ojczyzny i jej stolicy;
  • utrwalanie symboli narodowych: flagi, godła, hymnu narodowego;
  • stosowanie zwrotów: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, mówimy po polsku itp.;
  • wskazywanie Polski na mapie Europy; nazywanie państw – sąsiadów Polski;
  • poznawanie legend związanych ze swoją miejscowością, swoim regionem, herbu swojej miejscowości (lub projektowanie herbu)
  • kultywowanie tradycji związanych ze swoim regionem;
  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie;
  • rozpoznawanie poznanych liter i nazywanie ich, odnajdywanie ich w tekście;
  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej;
  • odróżnianie druku od pisma, wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych;
  • wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami;
  • liczenie i posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
  • rozróżnianie zbiorów równolicznych i zbiorów nierównolicznych;
  • porównywanie masy przedmiotów na oko, różnych rodzajów wag, wyjaśnianie ich roli w określaniu masy przedmiotów, poznawanie zasady działania wagi szalkowej;
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • opisywanie wyglądu rodziców; podawanie ich charakterystycznych cech (wygląd,charakter);
  • podawanie informacji na temat pracy zawodowej rodziców;
  • opowiadanie o ulubionych zajęciach domowych poszczególnych członków rodziny;
  • wyjaśnianie wieloznaczności słowa dom; określanie znaczenia wspólnego przeżywania świąt rodzinnych;
  • przedstawianie przygotowanego programu artystycznego dla rodziców z okazji ich świąt;
  • zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie;
  • poznawanie łąki wiosną wszystkimi zmysłami; oglądanie, wąchanie, słuchanie odgłosów z zamkniętymi oczami, poznawanie wybranych owadów i ich roli w rozwoju roślin.

Materiały do nauki

„Dżungla”

sł. K. Pluta

Dżungla jest ogromna, nieprzebyta, wielka.
Żyją w niej małpki i różne zwierzęta.
Co w dżungli robią od rana do nocy?
Szukają przyjaciół? Wzywają pomocy?
Może się boją, gdy w gąszczu coś trzeszczy?
Może ze strachu dostają już dreszczy?
Ależ skąd! Cieszą się swobodą, słońcem, zieloną przyrodą.
Zawsze mają ciekawe zajęcia, wciąż się bawią — tyle szczęścia!
Skaczą, wiszą i biegają, skrzeczą, syczą i kumkają.

 


Kwiecień 2023

Opracowała: Anna Eysmont

Tematyka kompleksowa

  1. Wielkanoc.
  2. Wiosenne powroty.
  3. Wiosna na wsi.
  4. Dbamy o przyrodę.

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

Założenia dydaktyczno-wychowawcze: 

Przyroda

Obserwacja przyrody

  • zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.

Przyroda wiosną

  • poznawanie życia ptaków wiosną – budowanie gniazd, składanie jaj, wyleganie się młodych, dbanie o nie.

Podstawy ekologii

  • wyjaśnianie określeń: rośliny chronione, zwierzęta chronione; poznawanie przedstawicieli ginących gatunków.

Działalność plastyczna

Barwy wokół nas

  • nazywanie barw – ciepłych i zimnych.

Zainteresowania plastyczne

  • wycinanie konkretnych lub dowolnych kształtów z papieru kolorowego, ścinków tekstylnych, tektury itp.

Procesy poznawcze

Myślenie (logiczne)

  • analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie.

Uwaga

  • skupianie uwagi na osobach, przedmiotach, obrazkach, wyjaśnieniach, treściach przedstawianych wierszy, opowiadań
  • dłuższe skupianie uwagi na wykonywanych ćwiczeniach, zadaniach, pracach plastycznych.

Aktywność językowa

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

  • uczestniczenie w ćwiczeniach narządów artykulacyjnych, z wykorzystaniem głosek, sylab i krótkich tekstów.

Wypowiedzi ustne

  • opowiadanie o obrazkach przedstawiających różne sytuacje
  • wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.

Poprawność składniowa wypowiedzi

  • wypowiadanie się zdaniami złożonymi.

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Przygotowanie do czytania

  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
  • odróżnianie druku od pisma
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Elementy matematyki

Liczenie

  • posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
  • kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą.

Dodawanie i odejmowanie

  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
  • rozwiązywanie zadań tekstowych o tematyce bliskiej dzieciom; stosowanie metody symulacji.

Pojęcie stałości liczby, równoliczność

  • rozróżnianie zbiorów równolicznych i zbiorów nierównolicznych (rozumienie liczby w aspekcie kardynalnym).

Przyroda

Przyroda wiosną

  • poznawanie, w sposób bezpośredni (wycieczka do gospodarstwa agroturystycznego) lub pośredni (film, książka), zwierząt hodowanych na wsi – zarówno osobników dorosłych, jak i ich potomstwa; nazywanie ich miejsc zamieszkania; naśladowanie ruchów i głosów
  • wyjaśnianie roli zwierząt hodowanych na wsi – określanie korzyści, jakie ma człowiek z ich hodowli (np. gęś – pierze, baran – wełna itp.)
  • wyjaśnianie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

Materiały do nauki

„Pisanki”

sł. Dorota Gellner

Patrzcie, ile na stole pisanek
Każda ma oczy
Malowane,
Naklejane.

Każda ma uśmiech kolorowy
I leży na stole grzecznie
Żeby się nie potłuc przypadkiem
W dzień świąteczny.

Pisanki
Nie są do jedzenia.
Z pisanek się wyklują
Świąteczne życzenia.


Stron 1 z 5

UWAGA. Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawienia przeglądarki internetowej oznacza Państwa zgodę na używanie plików cookies. Więcej...