Grupa IV „Sowy”

Kwiecień 2025

Opracowała: Magdalena Ciesielska-Głos

Tematyka kompleksowa

  1. Wiosna na wsi
  2. Dbamy o przyrodę
  3. Wielkanoc
  4. Polska — moja ojczyzna

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

  • rozwijanie mowy, słownictwa;
  • budzenie zainteresowania literami;
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter;
  • rozwijanie słuchu fonematycznego;
  • rozwijanie sprawności fizycznej;
  • rozwijanie prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń;
  • rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej;
  • doskonalenie sprawności ruchowej i poczucia rytmu;
  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej;
  • rozwijanie umiejętności liczenia;
  • doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w dostępnym dla dziecka zakresie;
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym, w zakresie 10;
  • porównywanie liczebności zbiorów;
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego;
  • doskonalenie orientacji w przestrzeni;
  • wyodrębnianie części wspólnej zbiorów;
  • doskonalenie umiejętności myślenia logicznego;
  • doskonalenie umiejętności klasyfikowania;
  • kształtowanie świadomości ekologicznej;
  • wzbogacenie wiedzy na temat zwierząt hodowanych na wsi;
  • poznawanie zwyczajów wielkanocnych;
  • utrwalenie wiadomości o Polsce.

Piosenki i wiersze

„Wielkanocne zamieszanie”

sł. i muz.: Krystyna Gowik

1. Wielkanoc! Wielkanoc! Już pachnie ciasto,
a w świąteczny nastrój ubrało się miasto.
Gdy wiosenne słońce grzeje,
to za miastem coś się dzieje.
A co, co, co, co? A to, to, to, to!

Ref.: Kic, kic skacze zając
i prezenty chowa w trawie.
Dzieci ich szukają przy miłej zabawie.
Pac, pac, już baranek
pomalował kosz pisanek.
A kurczaczków stado tańczy
swój wiosenny taniec.
A kurczaczków stado tańczy
swój wiosenny taniec.

2. Wielkanoc! Wielkanoc! Gdzieś biją dzwony
i dźwięk leci głośny w cztery świata strony.
Ciepły wietrzyk sobie wieje,
a za miastem coś się dzieje.
A co, co, co, co? A to, to, to, to!

Ref.: Kic, kic…

„Nasza błękitna planeta”

sł. i muz. J. Kucharczyk

Wokół nas jest piękny świat
— Złote słońce, niebo błękitne
Drzewa, ptaki, kwiaty motyle,
Wody rzek i jezior przejrzyste.
A w oddali wielkie kominy,
Dym wznosi się aż do nieba,
Brudne ścieki płyna do rzeki!
Coś wreszcie z tym zrobić trzeba!

Ref: Dbajmy o naszą błękitna planetę
— O naszą piękna Ziemię.
Segregujmy śmieci,
dbajmy o przyrodę,
czyste powietrze,czystą wodę.

Ode mnie zależy, jak za sto lat
Będzie wyglądał nasz świat!
Od nas wszystkich zależy, jak za sto lat
Będzie wyglądał nasz świat!



Data

Temat dnia

Podstawa programowa

Temat kompleksowy: Wiosna na wsi

01.04

Mieszkańcy wiejskiego podwórka

I 5, IV 1, IV 2, IV 5, IV 9, IV 18, IV 19, IV 4, IV 8, III 5, III 8,

 

02 .04

Zwierzęta z wiejskiego podwórka i ich dzieci

I 5, I 7, I 9. IV 8, IV 15, I 8, III 5, III 8, IV 18

 

03.04

Głosy zwierząt z wiejskiego podwórka

I 5, III 5, IV 7, I 7, IV 4, IV 6, IV 8, IV 9, IV 18, III 5, III 8

 

04.04

 

Wiosenne prace na wsi

I 8, I 5, I 7, IV 2, IV 5, IV 9, IV 12, IV 15, IV 18, III 5,

 

Temat kompleksowy: Dbamy o przyrodę

07.04

Jak możemy dbać  o Ziemię?

I 5, III 8, III 9, IV 2, IV 5, IV 7,  IV 18,

 

08.04

Nasze rady nad odpady

I 5, I 9, III 8, IV 2, IV 9, IV 15, IV 18, I 8, III 5, IV 15

 

09.04

Przyjaciele przyrody

I 5, III 5, IV 7, I 7, I 9, III 5, III 8, IV 18, IV 13, IV 9

 

10.04

Przygotowania do Dnia Ziemi -22.04

I 8, I 5, IV 2, IV 9, IV 13, IV 18, IV 19, I 7, IV 18

 

11.04

Ekoplaneta

I 5, III 5, III 8, IV 8, I 7, IV 9, IV 14, IV 7

 

Temat kompleksowy: Wielkanoc

14.04

 

Pisanki ,kraszanki

III 8, IV 9, IV 12, IV 15, IV 18, I 8, III 5

 

15.04

Koszyczek wielkanocny

 

I 7, I 9, IV 2, IV 14, IV 15, I 8, I 5, III 5, III 8

 

16.04

Życzenia wielkanocne

I 5, IV 5, IV 7, I 7, III 8, IV 4, IV 9, IV 15, IV 18, III 5, IV 19

 

17.04

Śmigus-Dyngus

I 8, I 5, I 9, III 8, IV 2, IV 4, IV 9, IV 18, IV 19, III 5

 

18.04

Wielkanocne malowanie

I 5, IV 5, IV 8, IV 9, IV 18, I 7, III 8, IV 2, IV 9, III 5, IV 7

 

Temat kompleksowy: Polska -moja ojczyzna

 

22.04

Co wiem o moim kraju.

Dzień Ziemi

 

I 5, III 8, IV 2, IV 5, IV 9, IV 18, IV 4, IV 8,

 

23.04

Jak Polska długa i szeroka

I 5, I 7, IV 5M IV 9, IV 15, IV 18, I 8, III 5, IV 18, IV 19

 

24.04

Symbole narodowe

I 5, III 5, IV 7, I 9, IV 2, IV 6, IV 9, IV 18

 

25.04

Warszawa -stolica Polski

I 8, I 5, I 9, II 11, III 5, IV 1, IV 2, IV 9, IV 18,

 

28.04

Makieta wiejskiego podwórka

I5,III5,IV2,IV8,IV18 I5

 

29.04

Legendy Polskie

I5,III5,II1,II2,II4,II6,IV2, IV10

 

30.04

Dzień Flagi Rzeczpospolitej Polskiej

I5,IV5,IV8,IV9.IV12,IV14,IV10

 

Marzec 2025

Opracowała: Emilia Reska

Tematyka kompleksowa

  1. Niezwykły świat zwierząt
  2. Marcowa pogoda
  3. Wiosenne przebudzenia i powroty
  4. Zwierzęta naszych pól i lasów

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

  • rozwijanie mowy, słownictwa
  • budzenie zainteresowania literami
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter
  • rozwijanie słuchu fonematycznego
  • rozwijanie sprawności fizycznej
  • rozwijanie prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń
  • rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej
  • doskonalenie sprawności ruchowej i poczucia rytmu
  • rozwijanie sprawności manualnej
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej
  • rozwijanie umiejętności liczenia
  • doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w dostępnym dla dziecka zakresie
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym, w zakresie 10
  • porównywanie liczebności zbiorów
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
  • doskonalenie orientacji w przestrzeni
  • wyodrębnianie części wspólnej zbiorów
  • doskonalenie umiejętności myślenia logicznego
  • doskonalenie umiejętności klasyfikowania
  • wzbogacanie wiedzy o zwierzętach egzotycznych
  • poszerzenie wiedzy na temat zwierząt morskich
  • wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
  • zapoznanie z cechami charakterystycznymi zwierząt egzotycznych
  • wyjaśnienie znaczenia barw w świecie zwierząt
  • zapoznanie z elementami marcowej pogody
  • rozwijanie zainteresowań badawczych
  • poznawanie stanów skupienia wody i ich właściwości
  • wdrażanie do samodzielnego działania, badania rzeczywistości, wnioskowania
  • zapoznanie z ludowym zwyczajem topienia marzanny
  • zachęcanie do obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie wiosną, wiązanie ich z aktualną porą roku
  • wzbogacanie wiedzy na temat pierwszych wiosennych kwiatów
  • określanie zmian zachodzących w życiu zwierząt wiosną
  • poznanie wpływu zanieczyszczenia wód na pióra ptaków
  • omówienie wyglądu i zwyczajów bociana
  • wzbogacenie wiadomości na temat życia i zwyczajów zwierząt mieszkających w lesie
  • wyjaśnienie pojęć: ptaki, ssaki, owady
  • wzbogacanie wiedzy na temat życia pszczół i ich znaczenia w życiu człowieka

Piosenki i wiersze

„Wiosna”

Przyszła do nas piękna wiosna,
Wielką radość nam przyniosła!

Najpierw zawiał ciepły wietrzyk,
Potem z chmurki mokry deszczyk,
Zaświeciło jasne słonko,
Zatrzymało się nad łąką.

A na łące jest zabawa,
Pąki kwiatów, świeża trawa.
Wszystko pachnie, błyszczy, świeci
Patrzcie dzieci, bocian leci!

Boćki tu się rozglądają
Żaby szybko uciekają.
I owady są też tu,
Wszystko budzi się ze snu!



Data

Temat dnia

Podstawa programowa

Temat kompleksowy: Niezwykły świat zwierząt

03.03

Mieszkańcy dżungli

I 5, IV 1, IV 2, IV 5, IV 9, IV 18, IV 19, IV 4, IV 8, III 5, III 8,

 

04.03

Mieszkańcy sawanny

I 5, I 7, I 9. IV 8, IV 15, I 8, III 5, III 8, IV 18

 

0.03

Mieszkańcy oceanów i mórz

I 5, III 5, IV 7, I 7, IV 4, IV 6, IV 8, IV 9, IV 18, III 5, III 8

 

06.03

 

Dziwne zwierzęta świata

I 8, I 5, I 7, IV 2, IV 5, IV 9, IV 12, IV 15, IV 18, III 5,

 

07.03

Kolory w świecie zwierząt

I 5, IV 8, IV 9, IV 18, IV 19, I 5, I 7, I 9, IV 2, IV 15, III 5

 

Temat kompleksowy: Marcowa pogoda

10.03

W marcu jak w garncu

I 5, III 8, III 9, IV 2, IV 5, IV 7,  IV 18,

 

11.03

Wiosenne hodowle

I 5, I 9, III 8, IV 2, IV 9, IV 15, IV 18, I 8, III 5, IV 15

 

12.03

Marcowe eksperymenty

I 5, III 5, IV 7, I 7, I 9, III 5, III 8, IV 18, IV 13, IV 9

 

13.03

Obieg wody w przyrodzie

I 8, I 5, IV 2, IV 9, IV 13, IV 18, IV 19, I 7, IV 18

 

14.03

Pożegnanie zimy

I 5, III 5, III 8, IV 8, I 7, IV 9, IV 14, IV 7

 

Temat kompleksowy: Wiosenne przebudzenia i powroty

17.03

 

Wiosna w ogrodzie

III 8, IV 9, IV 12, IV 15, IV 18, I 8, III 5

 

18.03

Pierwsze wiosenne kwiaty

 

I 7, I 9, IV 2, IV 14, IV 15, I 8, I 5, III 5, III 8

 

19.03

Jak zwierzęta budzą się z zimowego snu?

I 5, IV 5, IV 7, I 7, III 8, IV 4, IV 9, IV 15, IV 18, III 5, IV 19

 

20.03

Wiosenne powroty

I 8, I 5, I 9, III 8, IV 2, IV 4, IV 9, IV 18, IV 19, III 5

 

21.03

Ptasie koncerty

I 5, IV 5, IV 8, IV 9, IV 18, I 7, III 8, IV 2, IV 9, III 5, IV 7

 

Temat kompleksowy: Zwierzęta naszych pól i lasów

 

24.03

Mieszkańcy lasu

 

I 5, III 8, IV 2, IV 5, IV 9, IV 18, IV 4, IV 8,

 

25.03

Zwierzęta na polu

I 5, I 7, IV 5M IV 9, IV 15, IV 18, I 8, III 5, IV 18, IV 19

 

26.03

Ptaki, ssaki, owady

I 5, III 5, IV 7, I 9, IV 2, IV 6, IV 9, IV 18

 

27.03

Z wizytą u pszczół

I 8, I 5, I 9, II 11, III 5, IV 1, IV 2, IV 9, IV 18,

 

28.03

Znamy te zwierzęta

I 7, IV 1, IV 8, IV 9, IV 18, I 5, IV 7, IV 12, IV 15, III 5, III 8

 

31.03

Co wiemy o zwierzętach?

II 8, II 10, III 8, IV 2, IV 5, IV 18, I 8,I 5, III 5

 

Stron 1 z 4

UWAGA. Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawienia przeglądarki internetowej oznacza Państwa zgodę na używanie plików cookies. Więcej...