
Grupa IV „Motylki”
Wychowawcy
mgr Anna Bis
mgr Anna Eysmont
Nauczyciel wspomagający
Zofia Wojtkowska
Woźna
Anna Zasłonka
Maj 2023
Opracowała: Anna Bis
Tematyka kompleksowa
- Co wiemy o Polsce?
- Moja ojczyzna.
- Moja miejscowość, mój region.
- Święto rodziców.
- Łąka w maju.
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- podawanie nazwy swojej ojczyzny i jej stolicy;
- utrwalanie symboli narodowych: flagi, godła, hymnu narodowego;
- stosowanie zwrotów: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, mówimy po polsku itp.;
- wskazywanie Polski na mapie Europy; nazywanie państw – sąsiadów Polski;
- poznawanie legend związanych ze swoją miejscowością, swoim regionem, herbu swojej miejscowości (lub projektowanie herbu)
- kultywowanie tradycji związanych ze swoim regionem;
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie;
- rozpoznawanie poznanych liter i nazywanie ich, odnajdywanie ich w tekście;
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej;
- odróżnianie druku od pisma, wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych;
- wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami;
- liczenie i posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
- rozróżnianie zbiorów równolicznych i zbiorów nierównolicznych;
- porównywanie masy przedmiotów na oko, różnych rodzajów wag, wyjaśnianie ich roli w określaniu masy przedmiotów, poznawanie zasady działania wagi szalkowej;
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych,
- opisywanie wyglądu rodziców; podawanie ich charakterystycznych cech (wygląd,charakter);
- podawanie informacji na temat pracy zawodowej rodziców;
- opowiadanie o ulubionych zajęciach domowych poszczególnych członków rodziny;
- wyjaśnianie wieloznaczności słowa dom; określanie znaczenia wspólnego przeżywania świąt rodzinnych;
- przedstawianie przygotowanego programu artystycznego dla rodziców z okazji ich świąt;
- zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie;
- poznawanie łąki wiosną wszystkimi zmysłami; oglądanie, wąchanie, słuchanie odgłosów z zamkniętymi oczami, poznawanie wybranych owadów i ich roli w rozwoju roślin.
Materiały do nauki
„Dżungla”
sł. K. Pluta
Dżungla jest ogromna, nieprzebyta, wielka.
Żyją w niej małpki i różne zwierzęta.
Co w dżungli robią od rana do nocy?
Szukają przyjaciół? Wzywają pomocy?
Może się boją, gdy w gąszczu coś trzeszczy?
Może ze strachu dostają już dreszczy?
Ależ skąd! Cieszą się swobodą, słońcem, zieloną przyrodą.
Zawsze mają ciekawe zajęcia, wciąż się bawią — tyle szczęścia!
Skaczą, wiszą i biegają, skrzeczą, syczą i kumkają.
Kwiecień 2023
Opracowała: Anna Eysmont
Tematyka kompleksowa
- Wielkanoc.
- Wiosenne powroty.
- Wiosna na wsi.
- Dbamy o przyrodę.
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
Założenia dydaktyczno-wychowawcze:
Przyroda
Obserwacja przyrody
- zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.
Przyroda wiosną
- poznawanie życia ptaków wiosną – budowanie gniazd, składanie jaj, wyleganie się młodych, dbanie o nie.
Podstawy ekologii
- wyjaśnianie określeń: rośliny chronione, zwierzęta chronione; poznawanie przedstawicieli ginących gatunków.
Działalność plastyczna
Barwy wokół nas
- nazywanie barw – ciepłych i zimnych.
Zainteresowania plastyczne
- wycinanie konkretnych lub dowolnych kształtów z papieru kolorowego, ścinków tekstylnych, tektury itp.
Procesy poznawcze
Myślenie (logiczne)
- analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie.
Uwaga
- skupianie uwagi na osobach, przedmiotach, obrazkach, wyjaśnieniach, treściach przedstawianych wierszy, opowiadań
- dłuższe skupianie uwagi na wykonywanych ćwiczeniach, zadaniach, pracach plastycznych.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach narządów artykulacyjnych, z wykorzystaniem głosek, sylab i krótkich tekstów.
Wypowiedzi ustne
- opowiadanie o obrazkach przedstawiających różne sytuacje
- wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.
Poprawność składniowa wypowiedzi
- wypowiadanie się zdaniami złożonymi.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
- odróżnianie druku od pisma
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
Liczenie
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
- kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą.
Dodawanie i odejmowanie
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- rozwiązywanie zadań tekstowych o tematyce bliskiej dzieciom; stosowanie metody symulacji.
Pojęcie stałości liczby, równoliczność
- rozróżnianie zbiorów równolicznych i zbiorów nierównolicznych (rozumienie liczby w aspekcie kardynalnym).
Przyroda
Przyroda wiosną
- poznawanie, w sposób bezpośredni (wycieczka do gospodarstwa agroturystycznego) lub pośredni (film, książka), zwierząt hodowanych na wsi – zarówno osobników dorosłych, jak i ich potomstwa; nazywanie ich miejsc zamieszkania; naśladowanie ruchów i głosów
- wyjaśnianie roli zwierząt hodowanych na wsi – określanie korzyści, jakie ma człowiek z ich hodowli (np. gęś – pierze, baran – wełna itp.)
- wyjaśnianie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
Materiały do nauki
„Pisanki”
sł. Dorota Gellner
Patrzcie, ile na stole pisanek
Każda ma oczy
Malowane,
Naklejane.
Każda ma uśmiech kolorowy
I leży na stole grzecznie
Żeby się nie potłuc przypadkiem
W dzień świąteczny.
Pisanki
Nie są do jedzenia.
Z pisanek się wyklują
Świąteczne życzenia.