Grupa IV „Rybki”

Wychowawcy
mgr Ewa Orszulak
mgr Alina Kowalczyk

Woźna
Małgorzata Ciszewska

Luty 2022 r.

Opracowała: Ewa Orszulak

Tematyka kompleksowa

  1. Czy Kot w Butach był na weselu Kopciuszka?
  2. W karnawale.
  3. Gdzie puka sztuka?
  4. Co łączy kurę i dinozaura?
  5. Dlaczego w marcu jest jak w garncu?

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

  • Budzenie zainteresowania literami, odkrywanie liter: P, p; R, r;  N, n;
  • Poznanie zapisu cyfrowego liczb: 10;
  • Poznanie tradycji związanej z organizowaniem balów w karnawale.
  • Doskonalenie mowy w czasie wypowiedzi na różne tematy związane z przeżyciami i zdarzeniami.
  • Opowiadanie treści obrazków z uwzględnieniem następstwa zdarzeń.
  • Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Doskonalenie analizy i syntezy sylabowej.
  • Wdrażanie do wykonywania złożonych poleceń.
  • Rozwijanie zdolności motorycznych i wyobraźni ruchowej, reagowanie na sygnał.
  • Rozbudzanie zainteresowań różnymi dziedzinami sztuki, dostarczanie wrażeń estetycznych i przeżyć emocjonalnych.
  • Przypominanie i rozpoznawanie ulubionych bohaterów bajek.
  • Pogłębianie wiedzy na teatru , kina i filharmonii.
  • Rozbudzanie zainteresowania i wzbogacenie wiadomości z zakresu prehistorii.
  • Dostrzeganie różnic i podobieństw między dinozaurami a współczesnymi zwierzętami.
  • Poszerzenie wiadomości przyrodniczych, związanych z różnorodnością pogody występującą w miesiącu marcu.

Wiersz

„Moje bajki
B. Szelągowska

Gdy wieczór nadchodzi,
z książkami się witam.
Siadam cichutko,
a mama mi czyta.
I czyta mi bajki
o dzielnych rycerzach,
smokach, czarownicach
i zaklętych wieżach.
O śpiącej królewnie
i o rybce złotej,
i o tym, jak młynarz
przyjaźnił się z kotem.
Choć jestem przy mamie,
to mi się wydaje,
że widzę naprawdę
te postacie z bajek.



Ćwiczenia logopedyczne

Opracowała: Elżbieta Niemaszyk

Zabawa logopedyczna dla dzieci, które nie mówią „r”
  • Wymawianie na przemian „a” — „o” lub „e” — „o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie górnej i dolnej wargi — zabawa w naśladowanie „syreny policyjnej”
  • Oddalanie od siebie kącików ust, jak przy „i” — zbliżanie do siebie kącików ust (ściąganie warg) jak przy „u” , wymawianie ich na przemian — zabawa w naśladowanie „karetki”
  • Cmokanie — dziecko udaje, że stara się rozdzielić sklejone wargi
  • Gwizdanie
  • Zabawa w rybi pyszczek — gwałtowne otwieranie i zamykanie buzi jak rybka
  • Nadmuchiwanie baloników, puszczanie baniek mydlanych
  • Nadymać policzki z uwolnieniem nagromadzonego w jamie ustnej powietrza- zabawa w dziurawy balonik
  • Nadymać policzki na zmianę lewy i prawy, przesuwać powietrze z jednej strony jamy ustnej do drugiej przy zwartych wargach
  • Wciągać policzki do jamy ustnej (policzki ściśle przylegają do łuków zębowych, wargi tworzą zajęczy pyszczek) — jak zajączek
  • Dmuchać na płomień świecy, skrawki papieru, watkę, piłeczkę pingpongową...
  • Cmokanie (powstający szmer przypomina pocałunek)

Styczeń 2022 r.

Opracowała: Alina Kowalczyk

Tematyka kompleksowa

  1. Czy można cofnąć czas?
  2. Kto jest kucharzem leśnych zwierząt?
  3. Kto to taki: mama mamy, tata taty?
  4. Kim będę gdy dorosnę?
  5. Czy Kot w Butach był na weselu Kopciuszka?

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

  • rozwijanie wiedzy na temat pór roku;
  • budzenie zainteresowania literami;
  • odkrywanie liter: U, u; J, j; Y, y; C, c;
  • Poznanie zapisu cyfrowego liczb: 8, 9;
  • zapoznanie z piosenkami „Cztery pory roku”; „Pomóż ptakom”; „Moja babcia i mój dziadek”;
  • poznanie narzędzi do pomiaru czasu;
  • pogłębianie wiedzy na temat pracy leśniczego;
  • utrwalenie nazw miesięcy;
  • poznawanie nazw ptaków zimujących w Polsce;
  • rozwijanie i doskonalenie umiejętności plastycznych;
  • poznawanie wybranych zawodów;
  • rozwijanie wiedzy na temat czym dokarmiać ptaki i co zimą jedzą zwierzęta;
  • wzbudzanie szacunku do osób starszych;
  • rozwijanie wiedzy na temat dawnych sposobów spędzania czasu wolnego;
  • ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej;
  • dostrzeganie zmian technologicznych;
  • rozumienie potrzeby sprawiania innym radości;
  • umacnianie więzi rodzinnych miedzy babcią, dziadkiem a wnukami;
  • przygotowywanie upominków dla babci i dziadka;

Wiersz

"Kocham babcię i dziadka"
B. Forma

      Kocham mocno babcię, dziadzia –
      to nie żarty, moi mili,
      dzisiaj im życzenia składam,
      by sto latek jeszcze żyli.

                  Kiedy smutek mnie ogarnia
                 i wszystkiego mam już dosyć,
                 wtedy dziadziu mnie przytuli,
                 o to go nie trzeba prosić.

      Gdy pomyślę o łakociach,
      wtedy babcia coś upiecze.
      Muszę przyznać, te wypieki
      są najlepsze na świecie.

                 Babcia z dziadziem w wolnych chwilach
                 przekazują wciąż wytrwale
                 swym kochanym wnukom, wnuczkom
                 rad życiowych całą gamę.



Ćwiczenia logopedyczne

Opracowała: Elżbieta Niemaszyk

Zabawa logopedyczna dla dzieci, które nie mówią „r”

Aby nauczyć język wibracji, kładziemy kółeczka z dziurkacza albo inne małe kawałki papieru na koniec
języka i zachęcamy dziecko do energicznego zdmuchiwania.
Ile przy tym radości:-).

Bębenek — uderzanie językiem o wałek dziąsłowy za górnymi zębami.


UWAGA. Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawienia przeglądarki internetowej oznacza Państwa zgodę na używanie plików cookies. Więcej...