Grupa V „Motylki”
Maj 2024
Opracowała: Anna Bis
Tematyka kompleksowa
- Kto wymyślił naszą flagę? (cd.)
- Gdzie jest najciekawsze miejsce na świecie?
- Czyim domem jest łąka?
- Jak daleko pada jabłko od jabłoni?
- Czego dzieci potrzebują do szczęścia?
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców), nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki);
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- zdobywanie wiedzy na temat instytucji dbających o bezpieczeństwo ludzi, np. komendy policji, pogotowia ratunkowego;
- przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań, potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić;
- stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii;
- godzenie się z porażką i radość z sukcesów kolegów/koleżanek; podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu;
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości; szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- wskazywanie lokalizacji miejsca swojego zamieszkania na mapie Polski;
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad, podawanie adresu zamieszkania, adresu przedszkola, poznanie zapisu nazwy swojej miejscowości;
- poznawanie ważniejszych wydarzeń z życia Polski, wskazywanie Polski na mapie Europy, nazywanie jej sąsiadów;
- wyjaśnienie, jakie znaczenie dla Polski ma przynależność do Unii Europejskiej;
- posługiwanie się poprawną mową, formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów, rozpoznawanie liter pisanych;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie, liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską; rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym, wykonywanie prostych melodii na instrumentach, improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
- poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;
- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi;
- ocenianie zachowań fikcyjnych bohaterów; stosowanie określeń: bohater pozytywny, bohater negatywny;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań;
- uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń; słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.;
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym, dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze oraz rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
- poznawanie etapów rozwojowych wybranych zwierząt, np. żaby, motyla
- poznanie wybranych roślin zielnych, np.: wrotyczu, rumianku, mniszka lekarskiego, i ich znaczenia dla ludzi (herbaty, syropy, preparaty kosmetyczne);
- poznawanie leczniczych właściwości wybranych roślin (np. rumianku, szałwii);
- budzenie szacunku do rodziców, dostrzeganie podobieństw między członkami rodziny;
- wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek (z uzasadnieniem wyboru);
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- indywidualne prezentowanie przez dzieci przedmiotów (eksponatów, zdjęć itp.) związanych z ich osobistymi zainteresowaniami;
- wyjaśnianie roli zmysłów w życiu człowieka;
- nabywanie właściwego stosunku do ludzi niewidomych, głuchoniemych, u których zaburzone są pewne zmysły.
Data |
Temat dnia |
Podstawa programowa. |
Temat kompleksowy: Kto wymyślił naszą flagę? |
||
02.05 |
Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej |
IV.2,14,8,7,10,I.5,III.2,III.5, IV.1 |
Temat kompleksowy: Gdzie jest najciekawsze miejsce na świecie? |
||
06.05 |
Album mojej miejscowości |
IV.2,4,5,21,7,I.5,6,III.2,IV.9,10,13,15 |
07.05 |
Miejsca które znam |
IV.2,5,8,21,14,15,11, III.2,3,5,II.7,I.5 I.7,8,9,IV.4,7,I.6 |
08.05 |
Najpiękniejsze miejsca w Europie |
IV.2,4,21,5,7,15,I.5 IV.10,11,III.5,I.6 |
09.05 |
Najpiękniejsze miejsca na świecie |
IV.1,2,21,4,7,15,I.5,8,IV.10,15 I.6 |
10.05 |
Moje wymarzone miejsce do życia |
IV.2,21,5,15 I.5 IV.7,8,11,4,3,10 I.5 |
Temat kompleksowy: Czyim domem jest łąka? |
||
13.05 |
Zielona żaba |
I.5, IV.7,2,5,18,IV.7,6, I.5, I.6 |
14.05 |
Motyle i kwiaty |
I.5,8 IV.2,6,15,18,7, 8, I.7, I.9 I.6 |
15.05 |
Pracowite mrówki |
I.5, IV.5,7,18,IV.15 IV.8 I.6 |
16.05 |
Rośliny pod ochroną |
I.5 IV.1,7,18, II.11,I.8,IV.5,11,18,I.6 |
17.05 |
Apteka pod mniszkiem lekarskim |
I.5 IV.11,15,7,8,4,5,18,II.11,III.5,I.6 |
Temat kompleksowy: Jak daleko pada jabłko od jabłoni? |
||
20.05 |
Światowy Dzień Pszczół |
I.5,IV.7,5,18, III.5,IV.15 IV.8 I.6 |
21.05 |
Moja mama i mój tata |
IV.5,4,2,7,8,1 I.5,6,7,2,II.9, III.6, I.6 |
22.05 |
Czas z rodzicami — Piknik rodzinny |
IV.1,2,4,7,15,12 I.5,7,III.6,7 I.8 I.5 |
23.05 |
Jestem podobny do… |
IV.1,15,7,8,12 I.5,IV.6 IV.14 I.6 |
24.05 |
Prezent dla mamy i taty |
IV.1,2,8,3,4,7,III.2,5,9,I.5 II.4,9 |
Temat kompleksowy: Czego dzieci potrzebują do szczęścia? |
||
27.05 |
Moi rówieśnicy |
IV.1,7,5,2,6,I.5,II.9,6,III.8 ,I.6 |
28.05 |
Dzieci w mojej rodzinie |
IV.1,2,4,6,7,11,12,15 I.5 III.2,I.8 I.5 |
29.05 |
Niezwykłe dzieci |
IV.1,2,6,7,4 III.1,6,7,I.5, II.4,9I.6 |
30.05 |
Dzieci na całym świecie |
IV.1,2,6,15,5,8,10,7,I.5,7, IV.15,19 |
31.05 |
Dzień Dziecka |
IV.1,2 ,5,11, 7,I.5 , III.1,2,9,5,I.5,6 |
Opracowano na podstawie „Programu wychowania przedszkolnego” wyd. MAC w oparciu o przewodnik i materiały metodyczne cyklu „Supersmyki” poziom B+ oraz pomysły własne.
Wiersze i piosenki
„Polska”
sł. A. Słonimski
Pytasz się, gdzie jest i jaka?
W niewypierzonej krainie leży.
Jest w każdym wiernym sercu Polaka,
Co o nią walczył, cierpiał i wierzył.
W szumie gołębi na starym rynku,
W książce poety i na budowie,
W codziennej pracy, w życzliwym słowie,
Znajdziesz ją w każdym dobrym uczynku.
I jest w czerwieni maków,
I w białych kwiatach wiśni,
W piosenkach wszystkich ptaków
I w każdej naszej myśli.
Marzec 2024
Opracowała: Anna Bis
Tematyka kompleksowa
- Gdzie puka sztuka? (cd.)
- Dlaczego w marcu jest jak w garncu?
- Gdzie się ubiera Pani Wiosna?
- Z czego to jest zrobione?
- Jakie wzory i kolory są lubiane przez pisanki?
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- określanie kierunku pisania (rysowania) — od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu; rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki), nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki);
- stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych;
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich — tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości, szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata, sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach, mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją, samodzielne układanie opowiadań, posługiwanie się poprawną mową;
- układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat, poprawne wypowiadanie się w czasach przeszłym i przyszłym;
- rozpoznawanie liter: n, N; f, F; g, G; ł, Ł; podejmowanie prób czytania krótkich tekstów;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań, wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie, liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się lub kończących się daną głoską, rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską, rozumienie relacji głoska — litera, słowo — wyraz;
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym, wykonywanie prostych melodii na instrumentach perkusyjnych, improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
- poznawanie wpływu wynalazków, np. oświetlenia, na rozwój cywilizacji, poznawanie źródeł pochodzenia energii: mechanicznej, elektrycznej, cieplnej;
- tworzenie ciągów słów na zasadzie skojarzeń, np.: wiosna — ptaki — bocian — żaba — jezioro...;
- nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych, rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
- poznanie etapów rozwoju kwiatów ogrodowych;
- omawianie życia ptaków wiosną (budowanie gniazd, składanie jaj, wylęganie się młodych, dbanie o młode);
- tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni;
- określanie kierunku ruchu, stosowanie określeń: na prawo, od, na lewo od;
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
- porównywanie słyszanych dźwięków, np. wysoki — niski, długi — krótki, cichy — głośny;
- rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej;
- porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <; >;
- poznawanie nominałów wybranych monet i banknotów — używanie ich papierowych sylwet w zabawie
- rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) — odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?;
- przybliżanie tradycji i zwyczajów związanych z obchodami Świąt Wielkanocnych.
Wiersz
„Pierwiosnek”
sł. Władysław Broniewski
Jeszcze w polu tyle śniegu,
Jeszcze strumyk lodem ścięty,
A pierwiosnek już na brzegu
Wyrósł śliczny, uśmiechnięty:
Witaj, witaj, kwiatku biały,
Główkę jasną zwróć do słonka,
Już bociany przyleciały,
W niebie słychać śpiew skowronka.
Stare wierzby nachyliły
Miękkie bazie ponad kwiatkiem:
Gdzie jest wiosna? Powiedz, miły,
Czyś nie widział jej przypadkiem?
Lecz on, widać, milczeć wolał.
O czym myślał — któż to zgadnie?
Spojrzał w niebo, spojrzał w pola,
Szepnął cicho: — Jak tu ładnie…
Data |
Temat dnia |
Podstawa programowa. |
Temat kompleksowy: Gdzie puka sztuka? |
||
01.03 |
Jestem artystą |
IV.1, 2, 4, 5, 8 I.5, IV.11, 20, 6, 13, 7, 8 |
Temat kompleksowy: Dlaczego w marcu jest jak w garncu? |
||
04.03 |
Przysłowia o pogodzie |
I.5, 6 IV.7, 2, 4, 5,6, 8, III.5 |
05.03 |
Zjawiska pogodowe |
I.5, 6 IV.1, 2, 4, 7, 8, 9, 15 III.5, |
06.03 |
Żywioły |
I.5, 6, IV.7,.2, 6,8, 18,13,19 ,III.5, |
07.03 |
Pogoda jest zmienna |
I.5,6,7,9, IV.2,7,8,9,12,13,18 |
08.03 |
Prognoza pogody |
I.5, IV.6,7,4,8,9,11,18, 5, 19, 14, III5 |
Temat kompleksowy: Gdzie się ubiera Pani Wiosna? |
||
11.03 |
Prace na polu |
IV.7, 18,2,5,4,8, I.5,I.6, 7 |
12.03 |
Prace w ogrodzie |
I.5,6,7,8,9,III.5,IV.7,15,8,18,2,15 |
13.03 |
Przyloty ptaków |
I.5,IV.2,7,8,9,5,13,15, 18,III.5 |
14.03 |
Wiosenna pogoda |
IV.7,2,1,18,4,8,15, I.5,6,9,7, 8 |
15.03 |
Wiosenne kwiaty |
IV.2,7,4,8,15,18,6,1,III.5,I.5,6 |
Temat kompleksowy: Z czego to jest zrobione? |
||
18.03 |
Gliniany dzbanek |
IV.1,2,5,4,8,7,1, I.5,7,6 |
19.03 |
Chleb |
IV.1,7,2,4,15,8,11,18,20,III.5,I.5,8,6 |
20.03 |
Ser biały |
IV.1,2,15,7,8,18,4,12,I.5,6,III.5 |
21.03 |
Wełniany sweterek |
IV.1,6,2,9,18,7,11,III.5, I.5,8,6 |
22.03 |
Kolorowy papier |
IV.1,2,15,8,9,11, 6,7,18,III.5, I.5,6 |
Temat kompleksowy: Jakie wzory i kolory są lubiane przez pisanki? |
||
25.03 |
Koszyczek wielkanocny |
IV.1, 14,2,5,8,4,6,III.5, I.5,6 |
26.03 |
Zwyczaje świąteczne |
IV.1, 5,15,8,15,17,7,9,4,I.5,8,7,9 |
27.03 |
Życzenia |
IV.1,17,12,7,1,8,15,,I.5,6, III.5 |
28.03 |
Wielkanocny savoir-vivre |
IV.1,2,4,15,7,8,10,11,14,13,18, I.5,7,8,6,III.4,5 |
29.03 |
Pisanki i kraszanki |
IV.1,14,4,8,10,3,5,13,2,I.5,6,III.5 |
Opracowano na podstawie „Programu wychowania przedszkolnego” wyd. MAC w oparciu o przewodnik i materiały metodyczne cyklu „Supersmyki” poziom B+ oraz pomysły własne.
Stron 1 z 4
- 1
- 2
- 3
- 4
- Następne
- Ostatnie »