
Grupa VI „Biedronki”
Wychowawcy
mgr Joanna Kieszek
mgr Emilia Reska
Woźna
Bogusława Rubin
Styczeń 2023
Opracowała: Emilia Reska
Tematyka kompleksowa
- Czy można cofnąć czas?
- Kto jest kucharzem leśnych zwierząt?
- Kto to taki: mama mamy, tata taty?
- Dlaczego pewien czwartek jest tłusty?
- Zimowe zabawy.
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- rozwijanie mowy;
- rozwijanie słuchu fonematycznego;
- zapoznanie z literą: u, U, j, J, y, Y rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter;
- poznanie zapisu cyfrowego liczby 8, 9;
- zapoznanie ze sposobami pomiaru czasu;
- odczytywanie godzin na zegarze;
- zapoznanie z naprzemiennym rytmem dnia i nocy;
- zapoznanie z następstwem pór roku, zapoznanie z charakterystycznymi cechami pór roku;
- zapoznanie z nazwami miesięcy i ich kolejnością;
- rozwijanie wiedzy przyrodniczej na temat ptaków zimujących w Polsce, sposobów bezpiecznego dokarmiania zwierząt;
- rozwijanie wiedzy ogólnej o zwierzętach leśnych;
- zapoznanie z pracą leśniczego;
- zapoznanie z tradycyjnymi grami i zabawami dziadków;
- wzmacnianie więzi emocjonalnej z babcią i dziadkiem;
- kształtowanie postawy szacunku do osób starszych;
- zapoznanie z wybranymi tradycjami karnawałowymi, grami i zabawami;
- zapoznanie z tradycją tłustego czwartku;
- zapoznanie z wpływem cukru na zdrowie człowieka;
- rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi i zdań;
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie z rówieśnikami;
- rozwijanie umiejętności liczenia;
- rozwijanie zdolności koncentracji uwagi podczas działania;
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego;
- rozwijanie kompetencji językowych;
- rozwijanie kompetencji matematycznych;
- rozwijanie sprawności fizycznej;
- rozwijanie umiejętności konstrukcyjnych;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- kształtowanie słuchu i wrażliwości muzycznej.
Grudzień 2022
Opracowała: Emilia Reska
Tematyka kompleksowa
- Co cieszy Mikołaja?
- Jakie sporty uprawia Pani Zima?
- O czym w święta każdy z nas pamięta?
- Który żywioł jest najważniejszy?
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- rozwijanie mowy;
- rozwijanie słuchu fonematycznego;
- zapoznanie z literą: e, E, s, S, b, B,rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter;
- poznanie zapisu cyfrowego liczby 7;
- zapoznanie z zawodem górnika oraz elementami jego stroju galowego;
- zapoznanie z tradycjami mikołajkowymi na świecie;
- zapoznanie z ideą wolontariatu;
- rozwijanie empatii;
- poznanie zasad bezpiecznej zabawy zimą;
- zapoznanie z wybranymi sportami zimowymi;
- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie zimą;
- utrwalanie nazw dni tygodnia;
- poznanie właściwości śniegu i lodu, pozwijanie postawy badawczej;
- zapoznanie z wybranymi tradycjami bożonarodzeniowymi oraz ich znaczeniem symbolicznym;
- kultywowanie tradycji świątecznych — śpiew kolęd;
- zapoznanie z żywiołem ognia, wody, ziemi i powietrza oraz ich rolą w życiu człowieka;
- rozwijanie umiejętności liczenia;
- rozwijanie zdolności koncentracji uwagi podczas działania;
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego;
- rozwijanie kompetencji językowych;
- rozwijanie kompetencji matematycznych;
- rozwijanie sprawności fizycznej;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- kształtowanie słuchu i wrażliwości muzycznej.
Piosenki i wiersze
„Pracowita zima”
sł. Krystyna Datkun-Czerniak
Zima, zima biała,
drogi zasypała.
Z chmury śnieg prószy,
mróz szczypie w uszy.
Wszystko ubielone,
śniegiem przyprószone.
Lód lśni już na rzekach,
a zima narzeka:
— Tyle pracy jeszcze mam!
Czy ja sobie radę dam?
Gdy już wszystko pobieliła,
wodę w rzekach zamroziła,
zaprosiła dzieci w koło:
— Śniegiem bawcie się wesoło!
Zróbcie śnieżki i bałwanki.
I na górkę! I na sanki!
Rzekła jeszcze:
— I niech każde z was pamięta!
Najważniejsza w zimie sprawa
to bezpieczna jest zabawa.