Grupa VI „Misie”

Wychowawcy

Katarzyna Kaczmarska
mgr Anna Eysmont

Asystentka
Anna Wygrabek


Listopad 2021 r.

Tematyka kompleksowa

  1. Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki?
  2. Co powinien wiedzieć każdy Polak?
  3. Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka?
  4. Gdzie mogę spotkać Małą Niedźwiedzicę, a gdzie Wielką Niedźwiedzicę?

Założenia dydaktyczno–wychowawcze

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).

Artystyczna aktywność dziecka

  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
  • rozumienie znaczenia higieny osobistej;
  • przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
  • poznanie pokrewieństwa między członkami rodziny;
  • czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka;

  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
  • wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
  • szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
  • czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie;
  • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
  • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę.
  • Wyjaśnienie różnic między miastem a wsią:
  •  

Językowa aktywność dziecka

  • Nazwanie członków rodziny:
  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
  • mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
  • używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • formułowanie dłuższych i spójnych wypowiedzi na dowolny temat;
  • poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy, rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
  • interpretowanie znaczenia wybranych znaków umownych.

Artystyczna aktywność dziecka

  • rozpoznawanie słyszanych piosenek i tańców, określanie ich budowy (dwu-, trzyczęściowa, zwrotkowa, z refrenem);
  • poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;
  • wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi;
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska; technicznego, np. składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań;
  • posługiwanie się zabawkami na baterie, określanie źródła ich zasilania.

Poznawcza aktywność dziecka

  • poznanie stopnia pokrewieństwa członków rodziny:
  • przypomnienie polskich symboli narodowych, legend:
  • zapoznanie dzieci z sylwetką Józefa Piłsudskiego:
  • zapoznanie z muzyką ludową, tańcami ludowymi:
  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
  • uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
  • Utrwalenie nazw planet układu słonecznego:
  • utrwalenie nazw kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
  • określanie, wskazywanie miejsca powstawania dźwięku, liczenie usłyszanych dźwięków;
  • porównywanie słyszanych dźwięków, np. wysoki – niski, długi – krótki, cichy – głośny;
  • nazywanie źródeł dźwięków.

 

Przygotowano na podstawie programu Supersmyki MAC Edukacja


Wiersz

„Moja rodzina”

Jaka moja jest rodzina?
Wam opowiem, już zaczynam.
Moja mama zabiegana jest od rana.
Sprząta, pierze, i prasuje,
również obiad ugotuje.

Tata ciągle jest zajęty,
reperuje różne sprzęty,
komputery i programy,
które teraz wszyscy mamy.

Mój brat uczy się już w szkole,
a ja mam swoje przedszkole.

Choć rodzice są zajęci
mają dla nas czas i chęci.

Dziadki, babcie o nas dbają,
wszyscy w koło się kochają.

Kiedy ktoś kłopoty ma,
to rodzinka radę da.

Kiedy smutno mi i źle
zawsze ktoś przytuli mnie.

Bo w rodzinie wielka siła,
chcę by zawsze ona była.

Mam nadzieję, że już wiecie,
że rodzina to największy skarb na świecie.


„11 listopada”
Agata Dziechciarczyk

Jedenasty listopada
Dzień Niepodległości
Niech w sercu Polaka
Ta data zagości
Ponad wiek niewoli
I życia w zaborach
Dzięki Piłsudskiemu
Wolności nadeszła pora
Poprowadził Legiony
Drogą do zwycięstwa
Pokazał jak walczyć
Nie znał słowa klęska
Wódz naczelny Polski
Nigdy się nie poddał
Losy swej Ojczyzny
Matce Bożej oddał
By za jej wstawieniem
Bóg czuwał nad krajem
Co z trzech części
Jednym kawałkiem się staje


„Pies Łajka”
Marlena Templer

Był raz piesek bardzo mały
Ale dzielny i wspaniały
Piesek mial na imię Łajka
I to nie jest żadna bajka
Cały księżyc zwiedził sobie
Gdy dorosnę też to zrobię.


„Ślubowanie”
Agata Dziechniarczyk

Przedszkole: nasz Kosmos na Ziemi
My go dobrze poznać chcemy
Obiecujemy o Ziemię dbać
I na straży Ziemi stać!

Dziś ślubujemy być naukowcami
Przedszkolakami — astronomami
Jak astronauci, chce z nas latać każdy
Uczyć się pilnie, by sięgać po gwiazdy

Dbać o przyrodę, obserwować pogodę
Robić doświadczenia, spełniać marzenia,
Liczyć, czytać, badać, manipulować i układać
Mieć przyjaciół koło bawić się wesoło

Do celu dążyć cały czas
Ślubujemy wszyscy wraz!



Ćwiczenia logopedyczne

Jesienne zabawy
Ćwiczenie oddechowe

Na spacerze, niech dziecko wybierze piękny, kolorowy liść. Położy go na prawej otwartej dłoni, nabierze nosem powietrze i zdmuchnie, patrząc jak spada. Ta sama zabawa z liściem ułożonym na lewej dłoni.

Ćwiczenie słuchowe

Przez chwilę starajcie się nic nie mówić i wsłuchujcie się w dźwięki płynące z otoczenia. Potem każdy opowiada co słyszał.

Ćwiczenia ortofoniczne

Dziecko naśladuje odgłosy szumiących drzew, liści. Jest np. małym wicherkiem pomocnikiem jesieni.

Stron 1 z 3

UWAGA. Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawienia przeglądarki internetowej oznacza Państwa zgodę na używanie plików cookies. Więcej...