Kącik logopedyczny

Stymulowanie rozwoju mowy — propozycje zabaw i ćwiczeń logopedycznych

Opracowała: Elżbieta Niemaszyk

Styczeń 2023

Zapraszam do zimowych ćwiczeń logopedycznych.

Pada, pada, pada śnieg.

Dotykanie czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu.

Dmucha, dmucha silny wiatr.

Wykonywanie kilkakrotnie silnych, krótkich dmuchnięć.

Wyjrzał Lesio przez okienko,

Wysuwanie języka jak najdalej z jamy ustnej i wsuwanie z powrotem.

ujrzał zaśnieżony świat.

Gęsty śnieg jest z prawej strony,

Wypychanie językiem prawego policzka w jamie ustnej.

z lewej strony też go pełno.

Wypychanie językiem lewego policzka w jamie ustnej.

Z góry lecą płatki śniegu.

Wysuwanie języka w kierunku nosa.

Świat się pokrył białą wełną,

Krążenie językiem w jamie ustnej.

ale dzieci lubią śnieżek,

buzie im się szczerze śmieją.

Mocne szczerzenie zaciśniętych zębów w szerokim uśmiechu.

Z góry jadą na saneczkach,

Przesuwanie języka po podniebieniu od górnych zębów w stronę gardła.

nie przejmują się zawieją.

Grażyna Wasilewicz-Zima

Grudzień 2022

Ćwiczenia podnoszące sprawność narządów artykulacyjnych nie muszą być nudną i ciężką pracą. Czytamy dziecku historyjkę (bajeczkę) i pokazujemy ruchy języka — a dziecko nas naśladuje.

Śniadanie Puchatka

Kubuś Puchatek obudził się rano, przeciągnął i bardzo mocno ziewnął (ziewanie). Poczuł, że jego brzuszek jest pusty, wyruszył więc do lasu na poszukiwanie miodu. Idzie wyboistą ścieżką (dotykamy czubkiem języka do każdego ząbka na górze i na dole), rozgląda się na prawo (czubek języka do prawego kącika ust) i na lewo (czubek języka do lewego kącika ust). Próbuje wyczuć, gdzie może znajdować się dziupla z miodem (kilka razy wdychamy powietrze nosem, a wydychamy buzią). Stanął przed wysokim drzewem. Spojrzał w górę (językiem dotykamy do górnej wargi) i zobaczył dziuplę, z której wypływał  pyszny miodzik. Kubuś zaczął więc wspinać się na drzewo. Sięgnął łapką do dziupli i wyjął ją oblepioną miodem. Oblizał całą dokładnie (wysuwamy język z buzi i poruszamy nim lekko do góry i na dół) i wsunął łapkę po miód jeszcze raz (ponownie naśladujemy oblizywanie ręki). Podczas jedzenia Puchatek pobrudził sobie pyszczek. Teraz próbuje go wyczyścić. Oblizuje więc językiem dokładnie wargi, dotyka do kącików ust, a na koniec oblizuje ząbki (usta przez cały czas są szeroko otwarte). Misio poczuł, że jego brzuszek jest już pełen. Zszedł z drzewa i ruszył w drogę powrotną. Musiał iść tą samą wyboistą dróżką (dotykamy czubkiem języka do każdego ząbka na górze i na dole), więc gdy doszedł do swojego domku był bardzo zmęczony (wysuwamy język na brodę i dyszymy). Położył się do łóżeczka i zasnął (chrapiemy).

Opracowano na podstawie — Gimnastyka buzi na wesoło, Iwona Rutkowska-Błachowiak

Stron 1 z 2

UWAGA. Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawienia przeglądarki internetowej oznacza Państwa zgodę na używanie plików cookies. Więcej...