
Grupa III „Jeżyki”
Wychowawcy
mgr Monika Śmigrodzka
Woźna
Izabela Kania
Styczeń 2023
Opracowała: Monika Śmigrodzka
Tematyka kompleksowa
- Mijają dni, miesiące, lata.
- Zima i zwierzęta.
- Babcia i dziadek.
- Projekt — zabawki.
- Baśnie, bajki, bajeczki.
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych z świętami Bożego Narodzenia przejmowanych od pokoleń,
- wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich,
- tworzenie słów: rozpoczynających się, kończących się daną głoską i mających ją w środku
- różnicowanie samogłosek i spółgłosek, wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie. rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej,
- odróżnianie druku od pisma, wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych,
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy,
- nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy,
- poznawanie kalendarza, jego roli w określaniu miesięcy i dni tygodnia
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym, słuchanie muzyki o różnym charakterze,
- śpiewanie tekstów rymowanek na własne melodie, improwizowanie piosenek ruchem,
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych, pomaganie zwierzętom w przetrwaniu zimy – dokarmianie, ptaków w karmnikach,
- poznawanie przedstawicieli ptaków zimujących w Polsce, podawanie ich cech,
- określanie roli różnych zawodów w życiu społecznym,
- poznawanie ludzi różnych ras; poznawanie modelu kuli ziemskiej — globusa,
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym,
- klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech,
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt;
- podawanie ich podstawowych cech, określanie pokrewieństwa pomiędzy członkami rodziny
- przedstawianie przygotowanego programu artystycznego dla dziadków z okazji ich świąt; wykonywanie upominków; wspólna zabawa z przybyłymi gośćmi,
- klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innej cechy.
Piosenki i wiersze
„Ptaki zimą”
sł. I.R. Salach
Zawitała mroźna zima,
idą długie szare dni.
Ciężko będzie znowu ptakom,
więc pomagać trzeba im.
Wysypiemy ziarno wróblom,
a sikorkom skwarki,
by na wiosnę zaśpiewały,
jak im dzieci pomagały.
„Całuski i buziaczku” (fragment)
sł. Agnieszka Frączek
Całus dziadka jest brodaty
i ma kształt cukrowej waty,
a w dodatku jak mag z baśni,
umie każdy mrok rozjaśnić!
Babcia zaś całuje tak,
jakby piórkiem muskał ptak —
delikatnie i mięciutko,
ciepło i z uśmiechu nutką.
Grudzień 2022
Opracowała: Monika Śmigrodzka
Tematyka kompleksowa
- Jak wyglądał świat przed milionami lat?
- W oczekiwaniu na Mikołaja.
- Idzie zima ze śniegiem.
- Idą Święta.
- Projekt — prezenty.
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
- Poznawanie prehistorycznych zwierząt i roślin występujących na Ziemi przed milionami lat.
- Poznawanie różnych źródeł energii (węgiel, ropa naftowa, energia słoneczna, siła wiatru, siła wody), form ich wykorzystania.
- Wsłuchiwanie się i określanie rodzaju dźwięków, ich natężenia, odległości, kierunku.
- Tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazów) zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku.
- Wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
- Posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
- Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
- Wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami.
- Wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych, odróżnianie druku od pisma.
- Wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków.
- Dostrzeganie zmian zachodzących z przyrodzie zimą i nazywanie ich.
- Poznawanie właściwości fizycznych: lodu, śniegu, wody, powietrza.
- Nazywanie elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
- Stosowanie przyimków, określanie położenia przedmiotów w przestrzeni
- Poprawne stosowanie przymiotników (ciepły, mokry…), przysłówków (ciepło, mokro, daleko…), spójników (i, bo…).
- Akompaniowanie do piosenek na instrumentach lub różnych przedmiotach, indywidualnie lub grupowo (orkiestra).
- Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych z świętami Bożego Narodzenia.
- Rozwijanie orientacji przestrzennej, stosowanie określeń: nad, pod, obok, na, przed, za
- Rozwijanie umiejętności odtwarzania wzoru.
- Kształtowanie umiejętności liczenia i przeliczania w zakresie 7.
Piosenki i wiersze
Święta w domu
sł. B. Szelągowska
Świecą światła na choince,
dom blaskiem jaśnieje.
Święta, święta! — wielka radość
z narodzin w Betlejem!
Ciasta pachną, śledź, pierogi…
Wszystko lśni czystością.
I dwanaście pysznych potraw
podamy dziś gościom.
Wśród prezentów, śmiechu, gwaru
dni spędzimy mile.
W naszych sercach zachowajmy
na długo te chwile.
Wiersz
W zimie królują kulig i sanki,
orły na śniegu, w zaspach hulanki,
ale nim serca ogrzeją święta,
ubierz się ciepło i zapamiętaj:
kurtka i szalik, dwie rękawiczki,
grube skarpety, sweter nordycki,
buty z kożuszkiem, z polaru czapka
i nie uszczypie zima szczypawka!
Stron 1 z 3
- 1
- 2
- 3
- Następne
- Ostatnie »