
Grupa VI „Misie”
Wychowawcy
Katarzyna Kaczmarska
mgr Anna Eysmont
Woźna
Anna Wygrabek
Luty 2022 r.
Opracowała: Anna Eysmont
Tematyka kompleksowa
- Kim będę gdy dorosnę?
- Czy Kot w butach był na weselu Kopciuszka?
- Gdzie puka sztuka?
- Co łączy kurę i dinozaura?
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć
Językowa aktywność dziecka
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców)
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki)
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki)
Artystyczna aktywność dziecka
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych
- rozumienie znaczenia higieny osobistej
- bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem
- zdobywanie wiedzy na temat instytucji dbających o bezpieczeństwo ludzi, np. komendy policji, pogotowia ratunkowego
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym
- czynny udział w dekorowaniu sali
- podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku
- określanie swoich zainteresowań
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny
- werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię)
- ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych)
- czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie
- inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy
- unikanie wzajemnego wyszydzania i szykanowania
- wspólne rozwiązywanie powstałych problemów, nawet w sposób niekonwencjonalny
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas
- współuczestniczenie w tworzeniu grup dzieci o określonych zainteresowaniach
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
- wskazywanie zawodów zaangażowanych w powstawanie produktów codziennego użytku
- nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny
- planowanie działania grupy rówieśniczej przez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu
- zwracanie uwagi na materiały, jakie wykorzystywano w budownictwie dawniej, a jakie wykorzystuje się obecnie
- poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji
Językowa aktywność dziecka
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach
- samodzielne układanie opowiadań
- posługiwanie się poprawną mową
- poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat
- próby samodzielnego czytania
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów
- rozpoznawanie liter pisanych
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
- wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się lub kończących się daną głoską
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań
- rozumienie relacji głoska – litera, słowo – wyraz
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
Artystyczna aktywność dziecka
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym
- tworzenie akompaniamentu perkusyjnego według podanego kodu i samodzielnie utworzonego kodu (zastępowanie obrazka przedstawiającego daną czynność znakiem graficznym, np. zgniatanie papieru – znakiem zygzaka)
- wykonywanie prostych melodii na instrumentach perkusyjnych
- wyczuwanie akcentu metrycznego w taktach dwu-, trzy- i czteromiarowych
- improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
- śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością
- słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice
- wymienienie nazwisk znanych artystów
- poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem
- opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań
- poznawanie etapów otrzymywania wybranych produktów, przedmiotów, np. cukru, papieru, chleba z wykorzystaniem literatury, filmu
- poznawanie wpływu wynalazków, np. oświetlenia, na rozwój cywilizacji
- uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja
Poznawcza aktywność dziecka
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
- indywidualne prezentowanie przez dzieci przedmiotów (eksponatów, zdjęć itp.) związanych z ich osobistymi zainteresowaniami
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń
- słuchanie rymowanek, wierszy opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia – wymienianie zawartych w nich nonsensów
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali)
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania
- rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020
Ćwiczenia logopedyczne
Opracowała: Elżbieta Niemaszyk
Zabawa logopedyczna dla dzieci, które nie mówią „r”
- Wymawianie na przemian „a” — „o” lub „e” — „o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie górnej i dolnej wargi — zabawa w naśladowanie „syreny policyjnej”
- Oddalanie od siebie kącików ust, jak przy „i” — zbliżanie do siebie kącików ust (ściąganie warg) jak przy „u” , wymawianie ich na przemian — zabawa w naśladowanie „karetki”
- Cmokanie — dziecko udaje, że stara się rozdzielić sklejone wargi
- Gwizdanie
- Zabawa w rybi pyszczek — gwałtowne otwieranie i zamykanie buzi jak rybka
- Nadmuchiwanie baloników, puszczanie baniek mydlanych
- Nadymać policzki z uwolnieniem nagromadzonego w jamie ustnej powietrza- zabawa w dziurawy balonik
- Nadymać policzki na zmianę lewy i prawy, przesuwać powietrze z jednej strony jamy ustnej do drugiej przy zwartych wargach
- Wciągać policzki do jamy ustnej (policzki ściśle przylegają do łuków zębowych, wargi tworzą zajęczy pyszczek) — jak zajączek
- Dmuchać na płomień świecy, skrawki papieru, watkę, piłeczkę pingpongową...
- Cmokanie (powstający szmer przypomina pocałunek)
Styczeń 2022 r.
Opracowała: Katarzyna Kaczmarska
Tematyka kompleksowa
- Czy można cofnąć czas ?
- Kto jest kucharzem leśnych zwierząt?
- Kto to taki : mama mamy, tata, taty?
- Dlaczego pewien czwartek jest tłusty?
Założenia dydaktyczno-wychowawcze
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć;
- tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań.
Językowa aktywność dziecka
- podpisywanie własnym imieniem rysunków, zaproszeń dla rodziców na uroczystości przedszkolne, upominków dla kolegów tp..;
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).
Artystyczna aktywność dziecka
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji;
- bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- porównywanie wybranych tradycji różnych narodowości;
- nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę;
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
- poznawanie charakterystycznych zwyczajów, tradycji, baśni wybranych państw należących do Unii Europejskiej.
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
- poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji.
Językowa aktywność dziecka
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
- używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
- posługiwanie się poprawną mową;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- próby samodzielnego czytania;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
- rozpoznawanie liter pisanych.
Artystyczna aktywność dziecka
- podawanie przybliżonych dat (np. koniec roku , początek roku, wczesna wiosna), wybranych świąt (np. Dzień Matki);
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
- improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
- poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy.
Poznawcza aktywność dziecka
- wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek (z uzasadnieniem wyboru);
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni;
- posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
- budowanie szeregów złożonych z wielu elementów;
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
- poznawanie historii powstania węgla kamiennego, jego właściwości;
- zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu;
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze.
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń;
- słuchanie rymowanek, wierszy opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia – wymienianie zawartych w nich nonsensów;
- tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt;
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy;
- nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
- odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze;
- wymienianie nazw miesięcy należących do zimy;
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań;
- poznawanie różnych źródeł energii: mechanicznej, elektrycznej, cieplnej;
- poznawanie źródeł pochodzenia energii, np. siły wiatru, wody, słońca;
- uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja.
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020
Wierszyki i piosenki
„Dziwny pies”
Danuta Wawiłow
1, 2, 1, 2,
pewna pani miała psa
3 i 4, 3 i 4,
pies ten dziwne miał maniery
5 i 6, 5 i 6,
pies ten lodów nie chciał jeść
7, 8, 7, 8,
wciąż o kości tylko prosił
9, 10, 9, 10,
kto z was kości mu przyniesie?
Może ja, może ty?
Licz od nowa; raz, dwa, trzy!
„Tydzień”
Agnieszka Galica
Tydzień ma siedem dni,
zna je mama, znasz je ty: poniedziałek, wtorek, środa,
czwartek, piątek i sobota.
A w niedzielę razem z mamą
powtórzymy znów to samo!
Biegnie miesiąc za miesiącem
„Miesiące i pory roku”
(piosenka)
Styczeń mrozi mocno nos
W lutym przydałby się koc
W marcu jak w garncu staje się
W kwietniu czasem spadnie deszcz
To są nasze roku miesiące
Wszystkie są inne, ciepłe, zimne, gorące
To świat prawdziwy, a jakby na niby
Czas wiosny, czas lata, jesieni i zimy
W maju kwitnie wiosna nam
W czerwcu się ożywia sad
W lipcu wakacje i wojaże
W sierpniu na wrotki i na plaże
To są nasze roku miesiące
Wszystkie są inne, ciepłe, zimne, gorące
To świat prawdziwy, a jakby na niby
Czas wiosny, czas lata, jesieni i zimy
Wrzesień już do szkoły czas
Październik przyjaźni nowych świat
Listopad liśćmi się zapowiada
A grudzień święta i śnieżna zabawa
To są nasze roku miesiące
Wszystkie są inne, ciepłe, zimne, gorące
To świat prawdziwy, a jakby na niby
Czas wiosny, czas lata, jesieni i zimy
Ćwiczenia logopedyczne
Opracowała: Elżbieta Niemaszyk
Zabawa logopedyczna dla dzieci, które nie mówią „r”
Aby nauczyć język wibracji, kładziemy kółeczka z dziurkacza albo inne małe kawałki papieru na koniec
języka i zachęcamy dziecko do energicznego zdmuchiwania.
Ile przy tym radości :-).
Bębenek — uderzanie językiem o wałek dziąsłowy za górnymi zębami.
Stron 4 z 7
- « Pierwsze
- Poprzednie
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- Następne
- Ostatnie »