Grupa I „Żabki”

Październik 2024

Opracowała: Anna Eysmont

Tematyka kompleksowa

  1. Jesień
  2. Jesień w sadzie, w ogrodzie
  3. Zwierzęta jesienią
  4. Moja rodzina i mój dom
  5. Domowi ulubieńcy

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

Społeczna aktywność dziecka:

  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
  • zakładanie ubrań, butów;
  • odkładanie prac na półki indywidualne;
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
  • składanie ubrań przed leżakowaniem;
  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
  • budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
  • uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
  • spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów), picie wody, kompotów, soków (ograniczenie spożycia napojów gazowanych);
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.

Społeczna aktywność dziecka:

  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
  • poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.

Społeczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach;
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
  • odpowiadanie na pytania.

Społeczna aktywność dziecka:

  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka:

  • słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
  • rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami;
  • słuchanie różnych odgłosów przyrody, rozpoznawanie ich;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
  • budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.

Aktywność poznawcza:

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
  • uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu;
  • rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku;
  • oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu;
  • zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody;
  • obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

Jesień

01.10

Jesienna muzyka

II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6. IV.2, IV. 5 IV.8 I.5, II.8, III.5,III.9

IV.1, IV.7 III.5, IV.1, IV.2. IV.9 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

02.10

Jesienna matematyka

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 II.11, III.2, IV.2, IV.8, IV.12

III.8, III.9 IV.7 IV.12 IV.1 III.5, IV.1, IV.2I.1, I.2, I.3

03.10

Jestem przedszkolakiem- pasowanie na przedszkolaka

II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.5 I.5 II, III.5, IV.7 II.8, IV.12. IV.2 IV.1, IV. I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

04.10

Jesienna sztuka

II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 III.8, IV.1, IV. I.5 II. I.8, IV.7 III.5 III.8, IV. IV.7 IV.5 IV.1, IV.2 I.6, III.1, IV.11 I.1, I.2, I.3

Jesień w sadzie, w ogrodzie

07.10

W sadzie jesienią

II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6. IV.2, IV. 5 IV.8 I.5, II.8, III.5,III.9

IV.1, IV.7 III.5, IV.1, IV.2. IV.9 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

08.10

Liczymy owoce

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 II.11, III.2, IV.2, IV.8, IV.12

III.8, III.9 IV.7 IV.12 IV.1 III.5, IV.1, IV.2I.1, I.2, I.3

09.10

W jesiennym ogrodzie

II.1, III.3, III.4 II.1, II.2, II.4, II. I.5, III.1, IV.7 I.5 II. I.5, III.3, III.8, IV.2, IV.5 III.3 I.5, III.8, III.9 III.5, IV.1, I.6, III. I.1, I.2, I.3

10.10

Przetwory z warzyw i owoców

I.5, II.3, III.1 II.1, II.2, II.4, II.6 II.11, III.2, IV.2, IV.8, IV.12

III.8, III.9 IV.7 IV.12 IV.1 III.5, IV.1, IV.2I.1, I.2, I.3

11.10

Jesienny koszyk

III.1, III.3, III.4 II.1, II.2, II.4, II.6 I.5 I.5, III.9, IV.7 IV.8 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

Zwierzęta jesienią

14.10

Przygotowania zwierząt do zimy

II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 III.8, IV.1, IV. I.5 II. I.8, IV.7 III.5 III.8, IV. IV.7 IV.5 IV.1, IV.2 I.6, III.1, IV.11 I.1, I.2, I.3

15.10

W dziupli rudej wiewiórki

I.5, III.5 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.2 I.5 II II.1, IV.2, IV.5 IV.1, IV.9 III.5 IV.7 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 IV,9

16.10

Kolczasty zwierz – jeż

III.1, III.3, III.4 II.1, II.2, II.4, II.6 I.5 I.5, III.9, IV.7 IV.8 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

17.10

Ptaki

I.5, III.5 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.2 I.5 II II.1, IV.2, IV.5 IV.1, IV.9 III.5 IV.7 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

18.10

Jesienne zwierzęta

II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 III.8, IV.1, IV. I.5 II. I.8, IV.7 III.5 III.8, IV. IV.7 IV.5 IV.1, IV.2 I.6, III.1, IV.11 I.1, I.2, I.3

Moje rodzina i mój dom

21.10

Kochamy swoich bliskich

II.1, III.3, III.4 II.1, II.2, II.4, II. I.5, III.1, IV.7 I.5 II. I.5, III.3, III.8, IV.2, IV.5 III.3 I.5, III.8, III.9 III.5, IV.1, I.6, III. I.1, I.2, I.3

22.10

Kim dla siebie jesteśmy?

II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, I.5, III.6 I.5 II. I.5, II.8, IV.2, III.8, IV.5, III.8, IV.5, IV.7 IV.1 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

23.10

Mój dom

III.1, III.3, III.4 II.1, II.2, II.4, II.6 I.5 I.5, III.9, IV.7 IV.8 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

24.10

Spędzamy ze sobą czas

II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, I.5, III.6 I.5 II. I.5, II.8, IV.2, III.8, IV.5 III.5, III.6 II.8, III.8, IV.1 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

25.10

Portret mojej rodziny

II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, I.5, III.6 I.5 II. I.5, II.8, IV.2, III.8, IV.5 III.5, III.6 II.8, III.8, IV.5, IV.7 IV.1 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

Domowi ulubieńcy

28.10

Co cieszy zwierzęta?

I.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.8 IV.2, IV.9 IV.8 I.5, II.8, III.5,

III.9 IV.2, IV.9 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

29.10

Cztery pieski

I.5, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, IV.5, IV.18 II.11, III.2, IV.2,

IV.5, IV.8, IV.18III.1, III.2, III.9 III.8, IV.7 I.5, IV.1, IV.5

III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

30.10

Kocie zwyczaje

II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, I.5, III.6 I.5 II. I.5, II.8, IV.2, III.8, IV.5 III.5, III.6 II.8, III.8, IV.5, IV.7 IV.1 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

31.10

Zwierzęta ze schroniska

I.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.8 IV.2, IV.9 IV.8 I.5, II.8, III.5,

III.9 IV.2, IV.9 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3


Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020

Wrzesień 2024

Opracowała: Anna Eysmont

Tematyka kompleksowa

  1. W przedszkolu.
  2. Oto ja.
  3. Moja droga do przedszkola.
  4. Jesień w praku, w lesie.

Założenia dydaktyczno-wychowawcze

Społeczna aktywność dziecka:

  • określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
  • wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
  • zdejmowanie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni;
  • zakładanie ubrań, butów;
  • korzystanie z toalety;
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie koordynacji ruchowej.
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
  • rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami;
  • słuchanie różnych odgłosów przyrody, rozpoznawanie ich;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
  • budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • nazywanie wybranych części ciała;
  • dostrzeganie podstawowych różnic między dziewczynkami i chłopcami oraz kobietami i mężczyznami;
  • rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała;
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
  • słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism.

Aktywność poznawcza:

  • uczestniczenie w zabawach rozwijających;
  • umiejętność poznawania samego siebie;
  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
  • uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych) wskazywanie wymienionych części ciała;
  • nazywanie danych części ciała;
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach.
  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
  • uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu;
  • oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu;
  • zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody;
  • obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

W przedszkolu

02.09

Wspomnienia z wakacji

II.3, II.8, III. III.5, III.8, IV.2 III.3, IV. II.1, II.2, II.4, II. IV.2, IV.5 I.5 II. IV.2, III.8, IV.5 III.5, III.6 III. IV.5, IV.7 IV.1, IV. I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

03.09

Ja i moi koledzy

II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 III.8, IV.5, IV.9 II.8, III.2, III.5, III.7, IV.5, IV.15 III.6 III. IV.7 I.5, IV.7 II.8, IV.15 I.1, I.2, I.3

04.09

Nasze kąciki

II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.5 I.5 II, III.5, IV.7 II.8, IV.12. IV.2 IV.1, IV. I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

05.09

Przedszkolne zakamarki

II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 III.8, IV.1, IV. I.5 II. I.8, IV.7 III.5 III.8, IV. IV.7 IV.5 IV.1, IV.2 I.6, III.1, IV.11 I.1, I.2, I.3

06.09

Plac zabaw

II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 III.8, IV.5, IV.9 II.8, III.2, III.5, III.7, IV.5, IV.15 III.6 III. IV.7 I.5, IV.7 II.8, IV.15 I.1, I.2, I.3

Oto ja

09.09

O sobie samym

III.1, III.3, III.4 II.1, II.2, II.4, II.6 I.5 I.5, III.9, IV.7 IV.8 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

10.09

Moje ciało

III.1, III.3, III.4 II.1, II.2, II.4, II.6 I.5 I.5, III.9, IV.7 IV.8 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

11.09

Czym się interesujemy?

II.1, III.3, III.4 II.1, II.2, II.4, II. I.5, III.1, IV.7 I.5 II. I.5, III.3, III.8, IV.2, IV.5 III.3 I.5, III.8, III.9 III.5, IV.1, I.6, III. I.1, I.2, I.3

12.09

Zmysły

III.1, III.3, III.4 II.1, II.2, II.4, II.6 I.5, III.9, IV.7 IV.8 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

13.09

Kolorowe emocje

III.1, III.3, III.4 II.1, II.2, II.4, II.6 I.5 I.5, III.9, IV.7 IV.8 III.5, IV.1, IV.2 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

Moja droga do przedszkola

16.09

Ruch uliczny

I.5, III.5 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.2 I.5 II II.1, IV.2, IV.5 IV.1, IV.9 III.5 IV.7 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

18.06

Wszędzie są koła

I.5, III.5 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.2 I.5 II II.1, IV.2, IV.5 IV.1, IV.9 III.5 IV.7 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 IV,9

19.06

Znaki drogowe

I.5, III.5 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.2 I.5 II II.1, IV.2, IV.5 IV.1, IV.9 III.5 IV.7 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3 IV.9

20.06

Numery alarmowe

I.5, III.5 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.2 I.5 II II.1, IV.2, IV.5 IV.1, IV.9 III.5 IV.7 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

21.06

Pierwsza pomoc

I.5, III.5 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.1, IV.2 I.5 II II.1, IV.2, IV.5 IV.1, IV.9 III.5 IV.7 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

Jesień w praku, w lesie

23.09

Oznaki jesieni

II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, I.5, III.6 I.5 II. I.5, II.8, IV.2, III.8, IV.5 III.5, III.6 II.8, III.8, IV.5, IV.7 IV.1 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

24.09

Liczymy grzyby

II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, I.5, III.6 I.5 II. I.5, II.8, IV.2, III.8, IV.5, III.8, IV.5, IV.7 IV.1 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

25.09

Jesienny czas

II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, III.6 I.5 II. I.5, II.8, IV.2, III.8, IV.5 III.5, III.6 II.8, III.8, IV.5, IV.7 IV.1 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

26.09

Drzewa i ich owoce

II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, I.5, III.6 I.5 II. I.5, II.8, IV.2, III.8, IV.5 III.5, III.6 II.8, III.8, IV.1 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

27.09

Jesienna garderoba

II.3, II.8, III.3 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.2, I.5, III.6 I.5 II. I.5, II.8, IV.2, III.8, IV.5 III.5, III.6 II.8, III.8, IV.5, IV.7 IV.1 I.6, III.1 I.1, I.2, I.3

30.09

Przygotowania zwierzat do zimy

I.5, III.5, III.8 II.1, II.2, II.4, II.6 IV.3 I.7, II.8, III.8, IV.2, IV.5, IV.18 IV.7 IV.2 IV.1, I.6, III.1 I.1, I.2, I.3


Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020

Stron 4 z 4

UWAGA. Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawienia przeglądarki internetowej oznacza Państwa zgodę na używanie plików cookies. Więcej...